Hej har en pelletskamin från 2005. På röret som går ut från kaminen sitter en sotlucka som man kan skruva loss och i denna lucka sitter en filt som packning.

Filtmattan är vit och liknar någon form av glasfiber. Nu lyckades jag bara ta bilder när luckan sitter på men ni kan tydligt se den vita packningen. Den sitter alltså inte bara ut med kanterna utan är som en hel matta. Skulle behöva byta ut denna

vad skulle det kunna vara för något? Det lär väl inte vara asbest/krysolit eftersom kaminen är installerad 2005
Sotlucka på pelletskamin från 2005 med synlig vit filt packning liknande glasfiber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sotlucka på ett rör från en pelletskamin med vit, filtliknande packning synlig i skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klickar man på bilden och zoomar in ser man tydligt de nästan genomskinliga fibrerna
 
Här är lite fler bilder. Kaminen är som sagt installerad 2006-12

Mitt rationella jag säger att det är någon glasfiber?

Mitt irrationella jag oroar sig för asbest/krysotil - mest då jag har småbarn här hemma.

Men jag tänker att asbest-packning känns ju rätt osannolikt med tanke på året den är installerad - dessutom brukar väl inte asbestprodukter ha fibrerna lösa på detta sättet?

En hand håller en packning med lösa fibrer, misstänkt för att vara asbest eller glasfiber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiberisolering i kant på kamin eventuellt glasfiber, nära en skiftnyckel och en elkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymme bakom en kamininstallation som visar rör, kablar och svarta isoleringsmaterial som ifrågasätts vara glasfiber eller asbest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiberisolering med lösa fibrer på en yta, eventuellt glasfiber, oron över asbest uttrycks.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den börjar vittra sönder något så jag skulle vilja byta den i vilket fall. Men frågan är som sagt vad det är för något?
 
Gå till närmaste Elda-butik så kan de hjälpa dig.
 
Hmm ja jag såg nu att jag faktiskt har en Elda-butik inte så långt härifrån
 
Det där är glasfiber. Men vore trevligt från en uppdatering från TS, så att nästa fiberfruktare som hamnar här kan få svar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.