Köpte en motorsåg 2,8 hästkrafter för 1000kr på amazon och den funkar faktiskt jättebra hittils, styckat 2 fullstora träd hittils, dock går det inte åt tillräckligt med kedjeolja, försöker hitta vart oljan kommer ut för att se om det är något blockage, fyllt oljetanken med bensin om det skulle vart något skit i den, den har vart såhär sen ny och har testat reglaget på 0, 50 och 100 men märker ingen betydlig skillnad.

Kan gå igenom 5 tankar och oljetanken kan sjunka 20%.
 
  • Interiör av motorsåg med synlig kedjespännare, oljetank och komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där kommer oljan ut. Starta sågen utan kedja och gasa, kolla om det kommer olja.

Kontrollera även hålet i sidan på sågsvärdet som sitter mot den röda markeringen, kan sätta sig skit där med. Eller om det ens finns :thinking:

Motorsågs del med synliga oljeutloppet och röd markering vid sidohålet på sågsvärdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M mackan_kal skrev:
Där kommer oljan ut. Starta sågen utan kedja och gasa, kolla om det kommer olja.

Kontrollera även hålet i sidan på sågsvärdet som sitter mot den röda markeringen, kan sätta sig skit där med. Eller om det ens finns :thinking:

[bild]
Stort tack ska kolla så snart som möjligt
 
Oljan brukar komma ut i övre ovala hålet vid svärdfästet då oljan ska ut med kedjan.

Oljepumpen drivs antingen direkt av vevaxeln eller av kopplingstrumman.
Drivs oljepumpen av vevaxeln så räcker det att starta motorn.
Drivs oljepumpen v kopplingstrumman så måste man starta motorn och gasa.

Det är viktigt med bra passform på plåten vid svärdfästet.... Och att svärdets hål möter det ovala hålet.

För att komma åt oljepumpen så måste kopplingen och kopplingstrumman tas loss.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
galento
PS. I det ovala hålet som mackan_kal visade
brukar kedjesträckaren sitta.
 
galento galento skrev:
PS. I det ovala hålet som mackan_kal visade
brukar kedjesträckaren sitta.
Ja det stämmer såklart, tänkte det var övre hålet, ibland går det fort :thinking:
 
häll inte bensin i oljetanken...
möjligtvis diesel..
etanol kan skada packningarna.. Då dessa inte är tillverkade för att tåla etanol och bensin..
 
Testa att blåsa rent svärdets oljehål med trycklyft. Inte ovanligt att det sätter igen med gojs och skit där. Ett annat tips om man inte använder sågen så ofta är använda mineralbaserad sågkedjeolja, rapsbaserad / miljövänlig har en tendens att bli som tuggummi när den oxiderar.
.
 
Det kom olja ur det övre ovala hålet, sprutade inte utan rann ut, när jag gasade, troligtvis har jag fast svärdet fel på något vis så det blockerade men nu med det i åtanke ska jag se vad jag kan göra, de är ju billiga grejer så kan behöva borra något hål i svärdet för bättre flöde
 

Bästa svaret

Då fungerar oljepumpen i alla fall. Det ska rinna ut så det är nog ok. Såg att plåten med de ovala hålen är bucklig, varför är den det?
Bucklig plåt tycker på dålig passform med risk för att oljan inte går fram till svärdet. Utan då kan oljan rinna bredvid.

Om du startar sågen och gasar och håller sågsvärdet nära en ljus yta ex ett papper då ska det skvätta av olja på pappret så det syns tydligt.

Jag tror du får se över infästningen mellan svärdet och själva sågen. På en del sågar är det en gummidel bakom plåten som måste vara mjuk och smidig för att täta mot plåten. Sedan måste det vara perfekt passform mellan svärdet och plåten eftersom där ska det inte vara någon packning.
 
H HSP skrev:
Då fungerar oljepumpen i alla fall. Det ska rinna ut så det är nog ok. Såg att plåten med de ovala hålen är bucklig, varför är den det?
Bucklig plåt tycker på dålig passform med risk för att oljan inte går fram till svärdet. Utan då kan oljan rinna bredvid.

Om du startar sågen och gasar och håller sågsvärdet nära en ljus yta ex ett papper då ska det skvätta av olja på pappret så det syns tydligt.

Jag tror du får se över infästningen mellan svärdet och själva sågen. På en del sågar är det en gummidel bakom plåten som måste vara mjuk och smidig för att täta mot plåten. Sedan måste det vara perfekt passform mellan svärdet och plåten eftersom där ska det inte vara någon packning.
Troligtvis pga. våld att få på allt, det var rätt skevt, kan skruva loss plåten och slå till den så blir det ifall det inte vill gå på annat vis
 
Riktade plåtarna och nu blir kedjan smörjd som den ska, tack allihopa, den som är intresserad av sågen, skicka ett pm så skickar jag länk till den.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
Riktade plåtarna och nu blir kedjan smörjd som den ska, tack allihopa, den som är intresserad av sågen, skicka ett pm så skickar jag länk till den.
Är väl bara att posta länken här så trycker man om man är intresserad. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.