Hej, jag har ett problem med en låscylinder jag försöker ta av, än så länge har inget fungerat trots att alla möjliga skruvar är borttagna, det finns inga spännhål någonstans heller. Jag har testat att vrida, med rostborttagningsspray och låsolja utan resultat, vad kan jag göra? Låset verkar överdrivet komplicerat, ingen av de närliggande lägenheterna har en så irriterande installation som är bra antar jag för inbrottstjuvar men att demontera detta har dränerat mig. Bilder på den: https://imgur.com/a/9BjVq29

Ingen aning om vad jag ska göra, till och med gjort nyckeln i låset för att vicka ut den men ingenting rör sig.

Uppskattar all hjälp

Detaljer: Låshus är Assa Abloy, anti-borrskydd på utsidan av dörren märkt SECOR är en Noway NCH-4S.

Försökte ringa runt men ingen har någon info verkar det som.

PS: ursäkta min svenska, jag är norsk
 
  • Låscylinder och dörrhandtag på en träfärgad dörr, synliga skruvhål efter borttagning av skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Låshus av märket Assa Abloy fast på dörr, utan synliga spännhål eller skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Låscylinder märkt SECOR på en brun dörr vid en dörrhandtag och ett elektroniskt lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Låscylinder fast i en brun träddörr med synlig monteringsskruv men som inte går att avlägsna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte hundra på detta lås, men sitter där inte en skruv som går att skruva ut, eller det är en synvilla.
Närbild på en potentiell skruv inne i en låsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Sches skrev:
Hej, jag har ett problem med en låscylinder jag försöker ta av, än så länge har inget fungerat trots att alla möjliga skruvar är borttagna, det finns inga spännhål någonstans heller. Jag har testat att vrida, med rostborttagningsspray och låsolja utan resultat, vad kan jag göra? Låset verkar överdrivet komplicerat, ingen av de närliggande lägenheterna har en så irriterande installation som är bra antar jag för inbrottstjuvar men att demontera detta har dränerat mig. Bilder på den: [länk]

Ingen aning om vad jag ska göra, till och med gjort nyckeln i låset för att vicka ut den men ingenting rör sig.

Uppskattar all hjälp

Detaljer: Låshus är Assa Abloy, anti-borrskydd på utsidan av dörren märkt SECOR är en Noway NCH-4S.

Försökte ringa runt men ingen har någon info verkar det som.

PS: ursäkta min svenska, jag är norsk
Du har lossat skruvarna till täckbrickan på insidan men täckbrickan ska även ur försänkningen.
Jag brukar knacka lite lätt med en skruvmejsel så brukar den släppa men om du har en kraftig tejp så kan den användas för att få loss täckbrickan.
När täckbrickan är lös så hänger den nedåt och du kommer åt fästskruvarna.
 
Redigerat:
S Skogsmusen skrev:
Inte hundra på detta lås, men sitter där inte en skruv som går att skruva ut, eller det är en synvilla.
[bild]
En splint, forsøkte slå ut den men gick ingen veg
 
1 123abc skrev:
Du har lossat skruvarna till täckbrickan på insidan men täckbrickan ska även ur försänkningen.
Jag brukar knacka lite lätt med en skruvmejsel så brukar den släppa men om du har en kraftig tejp så kan den användas för att få loss täckbrickan.
När täckbrickan är lös så hänger den nedåt och du kommer åt fästskruvarna.
Måste tumsvängen tas bort?
 
S Sches skrev:
Måste tumsvängen tas bort?
Nej vredet kan och bör sitta kvar, jag lossar aldrig vredet på den modellen av vredcylinder.
Ibland petar ja lite med en liten flat skruvmejsel i försänkningen till skruvhålen på träckbrickan för att den ska lossa.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Nej vredet kan och bör sitta kvar, jag lossar aldrig vredet på den modellen av vredcylinder.
Ibland petar ja lite med en liten flat skruvmejsel i försänkningen till skruvhålen på träckbrickan för att den ska lossa.
Snyggt, tack. Går det at installera en vanlig eurocylinder her med uttagbar nyckel på båda sidor tror du?
 
S Sches skrev:
Snyggt, tack. Går det at installera en vanlig eurocylinder her med uttagbar nyckel på båda sidor tror du?
Eurocylinder kallas europaprofil DIN-låscylindrar i Sverige och de passar inte.
https://www.assaabloy.com/se/sv/sol...ndrar/funktionscylindrar/eurocylinder-m20-din
Däremot passar låscylindrar enligt svenskstandard t.ex rund dubbelcylinder.
Till utsidan går det även att använda en oval låscylinder som passar i behöret/låsskyddet som sitter idag.
https://www.noway.se/lasskydd/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.