Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
En kuggstångsdomkraft kanske kan vara något för detta lyft?

[länk]

Jag har varit med och använt en likande domkraft för byte av några varv timmer på en byggnad.

Lyfte upp mitt förråd som satt sig ca 10cm med pelardomkraft, men då satte jag reglar mellan väggarna för att domkraften skulle få plats på plattan.
[bild] [bild]
Tack För tips! Ja kuggstångsdomkraften ser ju väldigt praktisk ut, så slipper jag gräva bort stenar under huset. Lite saftigt pris bara, men den går kanske att hyra. Ska kolla på det
 
  • Gilla
Samuel Hopstadius
  • Laddar…
V Vardon skrev:
Jag brukar bara lyfta en sida i taget för jag är rädd att det ska glida iväg annars

Sen har jag som ett z med raka vinkla för att slippa gräva så mycket
Tack! Smart med vinklarna, hur fäster du dom?
 
3 bitar ubalk där höjden bestäms av domkraften. De ha en liten tendens att vilja glida in det tar ordentligt. Sen är de ihopsvetsade bara

Men jag har ratat kuggstångsdomkrafter för de är för dyra. Lyfter nästan alltid med typ biltema 20ton det är mycket kraft för pengarna och kraft går åt. Ibland tar jag en 10 ton men är sällan, 20 tonnaren är stabilare

Ska det upp mycket kan man behöva ta det i omgångar
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
V Vardon skrev:
3 bitar ubalk där höjden bestäms av domkraften. De ha en liten tendens att vilja glida in det tar ordentligt. Sen är de ihopsvetsade bara

Men jag har ratat kuggstångsdomkrafter för de är för dyra. Lyfter nästan alltid med typ biltema 20ton det är mycket kraft för pengarna och kraft går åt. Ibland tar jag en 10 ton men är sällan, 20 tonnaren är stabilare

Ska det upp mycket kan man behöva ta det i omgångar
Tack! Kanske smartare att köpa 2 större och stabilare hydrauliska domkrafter än mina 4 små 2 tonare? Huset är bara ca 5x3m, men det med stabilitet kanske inte bör underskattas ändå. Jag tänkte att det var smidigt att få dem under huset om de är låga höjdleds.
 
Har nu inspekterat lite mer noggrant och insett att fiskestugans syllar bara är tunna 45 reglar. Känns tveksamt att lyfta hela stugan på dessa. Funderar på en annan lösning. Jag vill inte att bygget ska bli för omfattande eftersom vi bara är här några dagar per år. Stugan har en sättning på ca 6cm och golvet böljar först ned från väggarna och sedan upp i mitten där det står ett betongfundament under. Just nu består golvet av gamla spånskivor. Egentligen spelar det inte så stor roll att golvet lutar, det tillhör charmen lite. Jag vill bara ha en någorlunda jämn yta att lägga golv på. Funderar på att lägga ett golv på befintliga spånskivor och leva med ett lite böljande golv. Alternativet är kanske att lägga tunna reglar över det befintliga golvreglarna för att bygga upp så att golvet hamnar högre än betongfundamentet.
 
Redigerat:
Har nu bestämt mig för att höja golvreglarna med att skruva 22x95 virke jämte reglerna och justera höjd osv med dem. Problemet som jag ser nu är att ena sidan av stugan bara är bygd på 50x50(har tagit bort allt golv så kunde mäta exakt nu). Andra sidan har 60x60. Sidan med 50x50 ser jag har börjat kollapsa i mitten så jag behöver staga upp den på något sätt i mitten. Ska jag våga trycka upp den med en domkraft och sätta dit en grundsten? Eller har ni något annat tips. Golvreglar i en stuga med synliga stenar under, vissa reglar ser skadade ut, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upprivet golv i stuga med synliga golvreglar och underliggande grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du nu inte vill riva ut golvreglarna och lägga ny syll så hade ja iaf försökt att donka upp den på mitten. De kan ju inte mer än gå åt helvete så de e ju värt ett försök. Får du tag i ett 50x50's vinkeljärn på typ 50cm (ju längre desto bättre) så kan du ju lägga den först å sen ställa domkraften under så fördelar du ju ut trycket lite. De kanske håller bättre då.
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
S Snickarkirre skrev:
Om du nu inte vill riva ut golvreglarna och lägga ny syll så hade ja iaf försökt att donka upp den på mitten. De kan ju inte mer än gå åt helvete så de e ju värt ett försök. Får du tag i ett 50x50's vinkeljärn på typ 50cm (ju längre desto bättre) så kan du ju lägga den först å sen ställa domkraften under så fördelar du ju ut trycket lite. De kanske håller bättre då.
Tack! Det låter som ett roligt projekt inför morgondagen (y)
 
B billyby skrev:
Tack! Det låter som ett roligt projekt inför morgondagen (y)
De beror ju på vad man definierar som roligt ;) men såg nu att ja kanske va lite otydlig i mitt inlägg. Men vinkeljärnet tänkte ja att du lägger under och på sidan av syllen. Just därför den skulle va 50x50. Men du kanske kopplade hur ja menade?
 
S Snickarkirre skrev:
De beror ju på vad man definierar som roligt ;) men såg nu att ja kanske va lite otydlig i mitt inlägg. Men vinkeljärnet tänkte ja att du lägger under och på sidan av syllen. Just därför den skulle va 50x50. Men du kanske kopplade hur ja menade?
yes jag fattade! Höjde bara någon centimeter eftersom jag har ett fönster ovanför som inte går att öppna. Blev iaf kanonbra!
 
B billyby skrev:
yes jag fattade! Höjde bara någon centimeter eftersom jag har ett fönster ovanför som inte går att öppna. Blev iaf kanonbra!
Okej va skönt att de löste sig! (y) lägg gärna upp en bild när de e klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.