Hej. Jag har precis tagit över ett sommarhus. Det är krypgrund där och nu när värmen kommer bildas massvis med kondens i den delen av grunden som är matkällare och mycket vitmögel, eventuellt svamp finns. Jag har just tagit över huset och har ingen stor budget eller erfarenhet. Eftersom huset knappt är värt något då det ligger i en billig del av landet vill jag inte renovera för långt mer än husets värde (vilket är max ett par hundra tusen). Jag vill ändå försöka åtgärda problemen, men göra så mycket jag kan själv. Huset kommer användas som sommarställe. Förr värmdes det upp med vedeldning men murstocken är trasig och huset kallställs på vintern. Att sätta in en fläkt och bygga igen grunden är inget alternativ då det kommer kosta för mycket att ha elen på året runt samt att bygga grunden helt tät. Förre ägare har lagt nya täta golv i rummet ovanför och hade satt igen alla ventileringsluckor. Jag tror inte det var så bra även om det hindrade varm luft att rasa in och bilda kondens på sommaren. Det är ju även fukt i marken och grundmuren och då stängs den fukten in har jag förstått det som. Som jag förstått det ska man aldrig sätta igen en krypgrund som inte går att få helt tät? Det var fullt av kondens trots tilltäppta ventiler när jag gick in i huset. Jag funderar om det kan hjälpa att byta allt mögligt med ny trossbotten och lägga oisolerat plankgolv i rummet över för mer luftgenomströmnig samt städa bort allt organiskt material och lägga plast och någon form av isolering på marken. Vad tror ni? Avrinning, dränering och allt sådant är givetvis kontrollerat och delar av det ska åtgärdas. Resten av krypgrunden ser ok ut men matkällaren är katastrofalt fuktig. Tacksam för alla råd jag kan få!
 
  • Kondens och vitmögel på krypgrundens betongvägg och trädetaljer i ett sommarhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du är nog inne på rätt spår med plast på marken, ta några fler bilder, den där vinner du inget pris med ;)
 
Så bra att du tror jag är inne på något som kanske kan hjälpa. Sant Jag gör det imorgon med bättre ficklampa och kamera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.