Hej, jag har nyligen monterat en duschörna i mitt badrum. Den enda golvbrunnen i badrummet är nu inom duschhörnan.

Detta gör att vatten inte kan rinna till golvbrunnen vid ett eventuellt läckage vid toalett eller handfat. Jag gjorde därför två mindre hål som vattnet kan rinna genom. Hålen är placerade på lägsta punkterna på båda sidor av ramen. Dock är hålen inte tillräckligt stora för att släppa igenom allt vatten vid ett kraftigt läckage.

Min fråga är om detta är godkänt? Måste det finnas en golvbrunn utanför?

Vet någon om det finns en lösning för att kunna göra större hål? För ju större hål desto mer vatten rinner såklart ut när man duschar. Som det är nu rinner det inte ut mycket så länge man inte sprutar direkt mot dem. Man skulle haft en envägsventil eller liknande som bara släpper in vatten.

Tack på förhand
 
  • Duschhörna med golvbrunn och två små hål genom ramen på badrumsgolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kan du beskriva lite bättre vad det är för sorts duschhörna du har köpt?
För om jag söker på det ordet hos Hornbach får jag t.ex. upp hörn bestående av två vanliga duschdörrar och det är ju inte vad du har.
 
Det är en duschörna med skjutdörr. Därför har den en ram av aluminiumprofiler. Hålen jag gjort är dock i silikonen under profilen (det är ett ganska rejält avstånd mellan golv och profil pga fallet på golvet).
 
  • Duschhörna med skjutdörr och aluminiumprofiler på ett kaklat badrumsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Finns det något i instruktionen om stödet undertill?
Jag tänkte om du kan göra större hål.

JohannesG JohannesG skrev:
Min fråga är om detta är godkänt?
Du kan fråga ditt försäkringsbolag om hur de ställer sig till din lösning.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Det är nog inte meningen att den skall fogas mot golvet av just denna anledning.
Antar att den har någon sorts fot i hörnet för att bära upp detta(?)
Om fallet är rätt skall det inte komma några större mängder vatten utanför vid dusch.
 
Det finns ingen fot eller liknande undertill. Skulle tycka det var mycket konstigt om det inte ska fogas. Fallet är tillräckligt för att vatten ska rinna till golvbrunnen, men det gör också att duschhörnan inte skulle kunna stå på golvet stabilt eftersom golvet inte är i rät vinkel med väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det något i instruktionen om stödet undertill?
Jag tänkte om du kan göra större hål.

Absolut går det att göra större hål, men det skulle jag vilja undvika utan en envägsventil eller liknande då det annars skulle rinna ut mer vatten när man duschar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.