Vi har just flyttat in i vårat nya hus byggt 2008 som har ett Villavent VM2 aggregat. Det vi inte räknade med är att temperaturen inomhus skulle stiga över 30 grader vilket gör det i princip omöjligt att vistas i speciellt med två små under 2 år. Den yngsta är dessutom så liten att det kan vara fara för andningsstopp pga värmen.

I instruktionsboken står det att man kan plocka bort värmeväxlaren i aggregatet och byta till ett "sommarblock". Sommarblocket finns att köpa på flera sidor men det finns ingen information att hitta hur ett byte skulle gå till. Jag har tittat igenom all dokumentation i huset, detta forum och googlat utan att hitta något användbart. Är det så att man MÅSTE tillkalla firma för att byta nu samt i höst? Ska jag stänga av systemet?

Om någon har tips på hur vi kan få bukt med detta så vore det väldigt tacksamt för vi kan som sagt knappt vara i huset just nu. Firman som utfört installation och service har ingen möjlighet förrän Augusti att utföra kontroll och service.
 
Blir väl svårt att få någon kylning när uteluften är varmare än 30 grader. Det låter mer som du behöver en AC.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Blir väl svårt att få någon kylning när uteluften är varmare än 30 grader. Det låter mer som du behöver en AC.
Ja det blir svårt men det kan nog inte bli sämre om man blockerar/avlägsnar värmeväxlaren. Syftade du på luftvärmepump eller portabel AC?
 
K
I vårt heru aggregat kyler värmeväxlaren inkommande luft med utgående. Det borde ju fungera likadant i alla värmeväxlare.

Det viktigaste är att alla fönster och dörrar hålls stängda och fönster i direkt solsken täcks med någon form av gardin.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dros
  • Laddar…
Du skall nog inte behöva någon firma för det. Det skall väl bara vara att öppna luckan till hela enheten, samma som för filterbyte, och sen dra ut värmeväxlaren och skjuta in sommarblocket.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
I vårt heru aggregat kyler värmeväxlaren inkommande luft med utgående. Det borde ju fungera likadant i alla värmeväxlare.

Det viktigaste är att alla fönster och dörrar hålls stängda och fönster i direkt solsken täcks med någon form av gardin.
Så länge det inte är varmare inne än ute av någon anledning.
 
Vi har en bypass funktion i våran recovent .
Där en sluss öppnas o luften transporteras utanför värmeväxlaren.
Ingen sån funktion?
 
  • Gilla
Dros
  • Laddar…
Bra persienner och markiser betyder en hel del när det är 30+ ute. Men för att verkligen få svalka behövs luftluftvärmepump/AC eller annan värmepump som också kan kyla. Vädra ut värmen varje kväll från t.ex. kl 19:30 och så länge det går med alla fönster öppna.
 
  • Gilla
Dros
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Du skall nog inte behöva någon firma för det. Det skall väl bara vara att öppna luckan till hela enheten, samma som för filterbyte, och sen dra ut värmeväxlaren och skjuta in sommarblocket.
Får ta och beställa sommarblocket och testa!
 
P Pyka skrev:
Vi har en bypass funktion i våran recovent .
Där en sluss öppnas o luften transporteras utanför värmeväxlaren.
Ingen sån funktion?
Nej denna har ingen sådan funktion tyvärr :/
 
K
Det jag tänker på är att en värmeväxlare egentligen bara växlar över värme till kyla, oavsett om det är varm uteluft eller varm inneluft. Hur skulle sommarblocket vara utformat för att ge mer kyla på sommaren än den ordinarie värmeväxlaren.
 
Till ftx finns det lite olika varianter av lösningar, på mitt aggregat heter och gör de följande men principerna stämmer för alla:

Kyla - Kyla tillförs systemet, i mitt fall via kylbatteri kopplat till bergvärmepumpens borrhål.
Frikyla - Kyla utifrån när utomhustemperaturen understiger inomhustemperatur, då sker ingen värmeväxling
Kylåtervinning - När inomstemperaturen understiger utomhustemperaturen används värneväxlaren för att återvinna kyla, precis som den återvinner värme vintertid

Med dessa temperaturer gäller det att jobba med solavskärmning och hålla allt stängt dagtid. På natten kan du forcera ventilationen och nyttja frikyla för att få ner temperaturen så du i bästa fall får lite kylåtervinning dagtid. Men varmt kommer det vara med 30 grader dagtid, 20 nattetid och solsken.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som ditt aggregat inte själv kan växla mellan frikyla och kylåtervinning utan att du själv tar ut växlaren. Bökigt minst sagt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Appendix och 1 till
  • Laddar…
"Frikyla" är ju att ta i att kalla det så. NIBE pratar om Nattsvalka och det tycker jag stämmer bättre med vad man kan uppnå. När man passivt tar kyla från bergvärmepumpens borrhål kan man kalla det för Frikyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.