Hej!

Vi ska renovera och bygga ut vårt entréplan och fick vad vi ansåg vara en rimlig offert från en entreprenör i området. De hade lite blandade recensioner historiskt men hade vad som upplevdes som rimliga förklaringar (inte ursäkter, utan menade på att de helt enkelt ibland gjort misstag och nu har bytt ut en del folk och bättrat sig, ungefär så). Till slut hamnade vi i en färdig offert och ett avtal oss sinsemellan. Projektet är tänkt att börja på tisdag, 28/6 2022.

Nu har vi haft dem inne på ett förberedande jobb, att sätta en pelare som stöd till en limträbalk som tidigare vilade på mexiteglet till den öppna spisen :surprised:. Att få den insatsen utförd har varit kaos och nu känns det inte alls bra inför projektstarten.

De har blivit försenade flera gånger, inte kommit på avtalad tid, kommit, åkt för att hämta verktyg som de glömt, och aldrig kommit tillbaka, utförde arbetet helt bedrövligt först och fick komma tillbaka och rätta till, vilket de gjorde men under väldigt otrevliga former (svarade inte öht på tilltal). Det känns helt enkelt som att detta kommer bli väldigt stökigt.

Vi har försökt prata med dem om det men de har inte gått att nå. Min känsla är att de är, iaf i dagsläget, inte kapabla att ta sig an det här projektet, men det kan jag givetvis inte veta i förväg.

Hur ska man göra i detta läge?
 
S
Att de inte kommer på avtalad tid är allvarligt och du bör kunna använda det som ett av argumenten för att kunna avbryta avtalet, att avtala tid och inte dyka upp (utan förvarning) kan ge dig som beställare merkostnader som de kan bli skyldiga att betala, svårt att driva men kan användas som påtryckningsmedel.

Vad står det i erat avtal angående att bryta det i förtid?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Berätta om hur avtalet ser ut. Jag hade försökt hoppa av, magkännslan är sällan fel och nu har du ju fått kvitto på att de inte är något att ha att göra med.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Börja med att prata med firman. Att du vill avbryta. Om firman propsar på ersättning så skaffa juridisk rådgivning.

Som lite varning till andra. En firma som säger sig ha bättrat sig, bytt ut viss personal osv. Skulle jag undvika om det inte finns en skapligt lång bra historik. Att de alltså måste visa att de faktisk har förbättrat sig. inte bara påstår det.
Om det går så långt att kunder börjar skriva dåliga omdömen, så har en firma djupare problem än enstaka dåliga anställda. Alla firmor kan misslyckas ibland, men en vettig firma åtgärdar missarna innan någon kund hinner bli irriterad.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Vid ett större jobb skulle jag kolla upp omdömen och prata med referenser innan jag accepterar en offert och skriver kontrakt. Skulle inte enbart lita på att företagets förklaring och ursäkter för dåliga omdömen.
Om du kan avbryta eller inte beror på hur kontraktet är skrivet och företagets goda vilja om det inte finns något i kontraktet som du kan peka på.
Vet att alla ljuger tom mamma och pappa, dom påstod att tomten fans när jag va liten:crysmile:
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Att de inte kommer på avtalad tid är allvarligt och du bör kunna använda det som ett av argumenten för att kunna avbryta avtalet, att avtala tid och inte dyka upp (utan förvarning) kan ge dig som beställare merkostnader som de kan bli skyldiga att betala, svårt att driva men kan användas som påtryckningsmedel.

Vad står det i erat avtal angående att bryta det i förtid?
Vi har rätt att häva avtalet mot en kostnad på 5000kr + 2% av det offererade beloppet.

Nu har de varit förbi och hämtat ett släp de lämnade här förra veckan men de har inte kommunicerat något med oss.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
De skall alltså börja imorgon? När skall det vara färdigt?

Det är kanske lite tight att häva nu dagen innan, om man vill häva utan skadestånd. Men om de får köra igång, så var väldigt noga med att inte betala något i förväg. Och leta upp en bes. man redan nu. Går allt bra så kanske du aldrig behöver kalla in besiktningsmannen.
 
H hempularen skrev:
De skall alltså börja imorgon? När skall det vara färdigt?

Det är kanske lite tight att häva nu dagen innan, om man vill häva utan skadestånd. Men om de får köra igång, så var väldigt noga med att inte betala något i förväg. Och leta upp en bes. man redan nu. Går allt bra så kanske du aldrig behöver kalla in besiktningsmannen.
Beräknas vara färdigt enligt deras tidsplan vecka 39.

Vi har om inte annat en KA som först dömde ut jobbet de gjorde här förra veckan. Det är pga hur det varit med dem först då som vi känner oss oroliga.
 
Vad var fel, utöver deras tidhållning?
 
H hempularen skrev:
Vad var fel, utöver deras tidhållning?
Det enda de gjort hittills är att sätta en pelare under existerande limträbalk och det såg först ut såhär:

Pelare som stöttar limträbalk mot tegelvägg med spånskivebit som mellanlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Patrik_Hed
  • Laddar…
Är det något tillfälligt, hur skall den byggas in?
 
H hempularen skrev:
Är det något tillfälligt, hur skall den byggas in?
Nej inte tillfälligt. Nu har de, under ilska, snyggat till och gjort bättre. Du ser också den avskavda färgen på balken? Det är för att de våldade in trästöttor mha hammare för att de inte hade någon stämp med sig.

Pelaren är nu inklädd med kalciumsilikatskiva på två av tre sidor och på tredje kommer det bli OSB+gips. Görs av de som installerar insatskaminen.
 
Det enda tips jag kan ge dig är att bryta kontraktet. Du har ju inte bara en magkänsla utan "hard facts" från första jobbet. Du kommer givetvis tappa en massa tid och få starta om men du ska anlita en firma du har förtroende för.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Bryt! Säg till de att de inte får komma. Om de framhärdar så är det firman som får stämma er, och det lär de knappast göra. Framförallt inte när ni har det extremt fula balkjobbet att hänvisa till.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Är det något tillfälligt, hur skall den byggas in?
H hempularen skrev:
Är det något tillfälligt, hur skall den byggas in?
Arbetar firman efter mottot, Man tager vad man haver ?
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.