Hej!

Har en automower 320 -13 som nu är stendöd. Batteriet är nytt för säsongen.

Felet uppstod då sonen knuffade gräsklipparen över gräsmattan. Då med luckan öppen.

Displayen är svart och den går inte att starta om.

Jag har skruvat isär chassiet och allt är tort, rent och fint i klipparen.

Någon som har tipps om jag kan "tvångsstarta" den eller vilken del i klipparen som kan ha gått sönder.

Funderar om det är något stöldskydd Om aktiverats, men hittar inget stöd för det i instruktionsboken.

Tacksam för all hjälp
/Henrik
 
Låter som något elektronikfel. Du behöver nog ta den till en verkstad.
Stöldskyddet uppför sig inte på detta vis.
 
  • Gilla
Hank1982
  • Laddar…
Tack för svaret! Kanske blir att köpa en ny. Den fyller trots allt tio år nästa sommar. Känns som en felsökning och reparation kommer att bli dyrt.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Jag har tidigare bytt delar i den, bla. hjulmotor och batteri. Har gått lätt. Bara jag vetat vad som ska bytas så hade det underlättat.

Såklart svårt när det gäller elektronik. Att byta huvudortet för ca 4500 + arbete + diagnoskostnad känns inte försvarbart för en så gammal maskin. Är det någon som vet om man kan koppla in sig med en PC och köra kontroll själv med någon programvara?
 

Bästa svaret

En grej som är enkel att kolla är ju så att huvudbrytaren på under sidan är hel och fungerande. Så börjar där. Annars funderar jag på om hjulmotorerna kan agera generatorer när man puttar maskinen som du beskriver. Då kan ju lite allt möjligt i elektronik väg gått sönder.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Bra idé. Den ska jag ge mig på.
 
Baksidan på strömbrytaren ser lite bränd ut. Men när jag testar den med multimetern så fungerar den.

Däremot får jag inte spänning från batteriet när jag mäter på lödningarna på dess baksida. Vidare ser det ut som att två stift där batteriet ansluts är lite svedda. Det känns som att batteriet inte strömsätter klipparen pga dålig kontakt.
 
  • Någons hand håller en strömbrytare med lätt brända lödanslutningar och svedda stift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nahaufnahme einer Schaltkarte mit mehreren Steckverbindern, zwei davon haben Anzeichen von Verschmorung und Rußbildung.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsättning.
Prisförslag från SÅMA 11500kr. Byte kretskort och batteri. De tror att även hjulmotorerna kan vara trasiga.

Är det svårt att byta kretskort själv? Ser enkelt ut. Skruva ur och i sedan i med kontakterna. Materialkostnad hos gpl är dryga 6000.

Ska kolla om jag kan byta själv och sedan få den programmerad. Lite mindre svindyrt.
 
Alebaleportocale
Vi köpte vår gardena sileno för 1100kvm för 11000kr. (Det blir andra säsongen i år). 6000kr låter mycket…
 
Ibland (ofta) ör det lack på kretskort som isf måste penetreras för att kunna mäta på lödpunkter. Man kan får skruva lite med proben för att ta sig igenom lacken.

Testa rengör kontakterna - kan inte skada. Skrapa, slipa lite..
 
  • Gilla
Hank1982
  • Laddar…
Det lät som ett trist kostnad.
Jag tycker det låter otroligt att motorerna skulle gått sönder.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.