Hejsan, jag har en vacker gammal förr på vårt hus, byggt 1944, i Älvsjö, och där sitter en fin dörr med vackert fönster.

Min första fråga är gällande träslaget: vad är det? teak? men får för mig att det skall gråna? Nedan är en bild på dörren där jag slipat ena listen så ni ser:
Närbild på en slipad trälist på en dörr med naturlig, oljad yta, med synlig träådring och skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal träddörr där ena listen är slipad för att avslöja träets yta, bredvid obehandlad mörkbrun del, med gångjärn synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag tror den är oljad, så min nästa fråga är:
Visst är det olja som jag bör göra? Och har fått både tips på färgade oljor, eller kinesisk träolja, eller skall man köra linolja?

dörren är inte massiv, och har någon form av träfaner invändigt. Jag skall nu ge mig i kast med att renovera den då jag inte tror den fått mycket kärlek de senaste 10-20 åren. Insidan är tapetserad med vävtapet, och när jag river bort den följer faneren med.

det har suttit ett fönster på insidan också som jag nu tagit ner, men då ser det ut dom att det faktiskt är orginal, men det ser liksom handchippat ut för att passa formen?

vad tror ni, orginal el ej? (Alltså med dubbla fönster, det mönstrade glaset är ju sannolikt orginal, men hade man två fönster?)
Delvis slipad trälist bredvid ett mönstrat glasfönster, med delar av en bortriven tapet och synlig träfaner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av en gammal dörr med mönstrat glas och delvis slipad trämarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Andrk Andrk skrev:
vad tror ni, orginal el ej? (Alltså med dubbla fönster, det mönstrade glaset är ju sannolikt orginal, men hade man två fönster?)
Vi har en dörr av snarlik årgång och den har "tvåglasfönster", mönstrat på utsidan och vanligt planglas på insidan, så det är nog fullt rimligt att det är original.
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
BirgitS
Andrk Andrk skrev:
Visst är det olja som jag bör göra? Och har fått både tips på färgade oljor, eller kinesisk träolja, eller skall man köra linolja?
Teak är fett i sig och det fungerar därför bäst med teakolja tycker jag.
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
Toppen! Tack. Vi kommer byta fasaden nästa år och då till en grå nyans (förhoppningsvis kiselbehandlat trä), och teak grånar ju sägs det - hur behandlar man det för att det skall hålla, men också gråna?
 
BirgitS
Vill man att det ska gråna så gör man ingenting. Men det slits mer. Man får välja vilket man tycker är viktigast: https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/sa-far-du-teakdacket-att-leva-langre
Fördelen med att göra det oljiga vägvalet är, förutom att den bruna färgen behålls, att solens strålar får ta den tillförda oljan istället för teakens naturliga, något som förlänger träets livslängd betydligt.
Det står också där att har man väl låtit det börja gråna så kan man inte längre börja olja och få ett bra resultat. Man behöver ju inte olja en dörr lika ofta som ett båtdäck.

Det verkar rätt trendigt att blanda grått med trä för att tillföra lite värme i hur det ser ut. Ett exempel https://www.pinterest.se/pin/325033298098481862/

Att ha mycket grått är en trend som om några år kommer att vara omodernt,
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Högst normalt att ha ett mönstrat glas utåt och sedan ett normalt enkelt glas inåt.

Som tidigare skrivits så grånar teak utan behandling men är samtidigt då känsligt för fettfläckar osv så om det finns en risk för att du kommer åt trät vid tex handtag osv är det risk att man ser fettfläckar där över tid.

Efter att själv ha renoverat en teakdörr nyligen måste jag säga att Jotun Benar är min nya favorit där jag vill ha behandla teaken med något för att undvika att den grånar. Den är lite eländig att jobba med pga långa torktider osv men jag är extremt nöjd med resultatet och det känns i princip som en hårdvaxolja för utomhusbruk. Eftersom du är stockholmsbaserad så åk och kolla alternativ på Byggole i Nacka.
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.