Vi tittar just nu på ett hus med rejäla renoveringsbehov. Vi började bli skeptiska efter höga radonvärden och under visning fick vi se flera sprickor i väggarna i källarplan/suterräng plan.
Det är alltså sprickor i båda ändar av huset. Den djupare är även synlig på utsidan och i tegelfasaden.
Vika risker tar vi med dessa sprickor om vi bestämmer oss för att köpa? Vad kan de bero på? Hur fixar man det?

Huset säljs med friskrivningsklausul.
 
  • Stor spricka i en vitmålad vägg som exponerar underliggande mörka byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor spricka längs med takets hörnmöte över ett trähyllplan i ett hus med renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i vitmålad källarvägg bakom trähyllor, synliga från golv till tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en hörna i ett rum med sprickor längst med väggmötet och flagad färg på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i vitmålad vägg med avflagande färg och fuktfläckar i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ålder på huset? Har du en ritning (eller gör en enkel skiss själv) där du markerar var sprickorna är?

Hur är det på övervåningen, är golv och dörrar sneda där?
 
tensiden tensiden skrev:
Ålder på huset? Har du en ritning (eller gör en enkel skiss själv) där du markerar var sprickorna är?

Hur är det på övervåningen, är golv och dörrar sneda där?
Byggt -72. golven på övervåningen är något sneda vid sprickorna. Jag har tyvärr ingen planlösning men försökte få ihop en bild. De röda ringarna är var sprickorna finns. De på bilderna är på vardera sida av huset, ingen bild vid den mindre röda ringen.
 
  • Schematisk ritning av husets övervåning markerad med röda ringar där sprickor finns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
M Marida skrev:
Vi tittar just nu på ett hus med rejäla renoveringsbehov. Vi började bli skeptiska efter höga radonvärden och under visning fick vi se flera sprickor i väggarna i källarplan/suterräng plan.
Det är alltså sprickor i båda ändar av huset. Den djupare är även synlig på utsidan och i tegelfasaden.
Vika risker tar vi med dessa sprickor om vi bestämmer oss för att köpa? Vad kan de bero på? Hur fixar man det?

Huset säljs med friskrivningsklausul.
De där radonvärdena, är de från mark och/eller betong? Kan inte det där som ses i sprickan vara blåbetong? Jag skulle tänka mig för länge.
 
D datja skrev:
De där radonvärdena, är de från mark och/eller betong? Kan inte det där som ses i sprickan vara blåbetong? Jag skulle tänka mig för länge.
Vi har försökt få information om det kan finnas blåbetong i huset men ingen vet. Ser ut som typ leca-block, typ isoblock men jag vet inte säkert. Radonvärderna (2006) var 400 +/- 50 i suterrängplan och 290 +/- 40 på entreplan. De har bytt till bergvärme och det finns i princip ingen ventilation i huset. Markradon är ett vanligt problem i staden där huset finns.
 
Är väl en fråga också om de uppmätta värdena är innan eller efter väggarna spruckit upp?
 
PeterFalun
har dom sagt hur länge sprickorna funnits där?
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
har dom sagt hur länge sprickorna funnits där?
tensiden tensiden skrev:
Är väl en fråga också om de uppmätta värdena är innan eller efter väggarna spruckit upp?
Jag har frågat mäklaren men jag skulle tro att de uppgifterna är svåra att få tag på. Huset har stått obebott ett tag och vi tror det är ett dödsbo.
 
Ser ju lite ut som att en hel sektion av grundmuren satt sig ganska ordentligt. Hur ser källarkonstruktionen ut? Fristående sula med murad grundmur på eller helgjuten platta?

Hade nog oavsett vad hållt mig undan.
 
B boohoo skrev:
Ser ju lite ut som att en hel sektion av grundmuren satt sig ganska ordentligt. Hur ser källarkonstruktionen ut? Fristående sula med murad grundmur på eller helgjuten platta?

Hade nog oavsett vad hållt mig undan.
Helgjuten platta om jag uppfattat det hela rätt. Rättning, jag vet ej, står bara källare som grund.
Det känns ju som att det kan innebära mycket jobb att åtgärda grundproblemet och en stor risk att det blir värre.
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
har dom sagt hur länge sprickorna funnits där?
Nyaste information är att de tror att sprickorna varit där i 20 år.
 
Om ni inte får huset typ gratis leta efter något som inte är fullt så trasigt. Känns bara som att det är allt för stor risk med att köpa detta om du frågar mig. Kan vara så att sprickan inte rör sig alls men kan även vara så att den långsamt blir större och det är världens projekt att lösa. Även om det inte kostar 1miljon att lösa så hur kul är det att lägga kanske massor av tid och energi på att lösa detta. Det vore ju en sak om det var en spricka på 1mm som du kunde se fotobevis på att den fanns där för 20år sedan men detta är ju sprickor på 2 sidor om huset och den vid hyllan känns ju som den skriker sinkhole! (lite överdrivet).
 
T TypRätt skrev:
Om ni inte får huset typ gratis leta efter något som inte är fullt så trasigt. Känns bara som att det är allt för stor risk med att köpa detta om du frågar mig. Kan vara så att sprickan inte rör sig alls men kan även vara så att den långsamt blir större och det är världens projekt att lösa. Även om det inte kostar 1miljon att lösa så hur kul är det att lägga kanske massor av tid och energi på att lösa detta. Det vore ju en sak om det var en spricka på 1mm som du kunde se fotobevis på att den fanns där för 20år sedan men detta är ju sprickor på 2 sidor om huset och den vid hyllan känns ju som den skriker sinkhole! (lite överdrivet).
Det är inte direkt gratis.
https://www.svenskfast.se/hus/dalar.../345737?utm_source=hemnet&utm_medium=referral
 

Bästa svaret

PeterFalun
hej, just backberget där huset står har mycket markradon. Husen på rickards väg byggdes på 70-talet och jag gissar ingen blåbetong. Föräldrahuset, som byggdes där, hosjö backe, på 60-talet inkl blåbetong hade ca 400 i mätningar.
Men mätningar med en sk "sniffare" (se komm. ovan) visade att allt kom från marken, matkällare hade ingen platta vara grus.



ocab i Falun har någon jobbar med radon, Stefan Vestlund

vad gäller sprickorna kanske bäst att ta dit en konstruktör/besiktningsperson
 
  • Gilla
Marida
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.