Hej,

Har 2st dörrar som har börjat vinkla sig litegrann. Samma gångjärn på bägge två enligt bild.

Hur gör man enklast för att räta upp dörrarna igen?

Tacksam för svar.
 
  • Närbild på ett slitet dörrgångjärn monterat på en röd och vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte vad som avses med dörrar som vinklat sig lite.
Behöver karmen justeras?
Är det något som är inom justeringsmöjligheterna för gångjärnen eller måste de riktas med en gångjärnsriktare?
Har dörrbladet slagit sig?
Jag ser inget problem på bifogad bild.
 
1 123abc skrev:
Jag förstår inte vad som avses med dörrar som vinklat sig lite.
Behöver karmen justeras?
Är det något som är inom justeringsmöjligheterna för gångjärnen eller måste de riktas med en gångjärnsriktare?
Har dörrbladet slagit sig?
Jag ser inget problem på bifogad bild.
Ja, det var otydligt från min sida. När dörren är stängd så är den sned i förhållandet till karmen.

Alltså både över dörren och under.

Man ser det inte så bra på bild men dörren är trög när man stänger den då den tar i karmen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara detta gångjärn,
[länk]
Japp, något äldre men helt klart den modellen.
 
S Screed skrev:
Ja, det var otydligt från min sida. När dörren är stängd så är den sned i förhållandet till karmen.

Alltså både över dörren och under.

Man ser det inte så bra på bild men dörren är trög när man stänger den då den tar i karmen.
Kan du ta en översiktsbild med stängd dörr så problemet syns?
 
1 123abc skrev:
Kan du ta en översiktsbild med stängd dörr så problemet syns?
Man ser tyvärr inte det på bild utan endast när man stänger eller öppnar dörren så tar den i karmen.

Jag tror att jag får ge mig på att justera gångjärnen som sitter i ramen först. Tack för svar oavsett!
 
Om du skruvar in karmskuvarna i den övre delen av karmen och kanske ut pyttelite de som sitter i nedre så kan det räcka. Tänk på att karmskruvar går "baklänges".

Räcker det inte så köp en gångjärnsriktare.
 
  • Gilla
Screed
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Om du skruvar in karmskuvarna i den övre delen av karmen och kanske ut pyttelite de som sitter i nedre så kan det räcka. Tänk på att karmskruvar går "baklänges".

Räcker det inte så köp en gångjärnsriktare.
Tack.

Jag kör enligt denna :
 
I InsidersUnited skrev:
Om du skruvar in karmskuvarna i den övre delen av karmen och kanske ut pyttelite de som sitter i nedre så kan det räcka. Tänk på att karmskruvar går "baklänges".

Räcker det inte så köp en gångjärnsriktare.
Hej,

Testade men utan någon vidare lycka, något som jag tyckte var märkligt är att justerskruvarna (som jag skruvar motsols) i detta fallet efter att ha släppt på skruvarna på det övre gångjärnet.

Skruvade kanske en fjärdedels varv men den ploppade ut.

Ska man ens kunna justera dörren utan att skruvarna mot karmen är lösa?


Detta är dörren inifrån sett så det kan vara lite svårt att se men det är ett större glapp längst upp till höger kontra längst ner.

I min värld då så borde det hjälpa att räta upp dörren genom att skruva på justeringsskruvarna motsols.

Har jag fel?
 
  • Inifrånvy av en stängd dörr med blommigt frostad glas och synlig dörrkarm och handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte släppa på skruvarna som håller gångjärnen till karmen, det gör inte det lättare. Du ska skruva på karmskruvarna, med en speciell nyckel. De sitter ofta under små plastlock i karmen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.