A Argastesnickaren skrev:
Då dödar vi diskussionen med lite bilder.[bild] [bild] [bild]
Begriper man inte detta så har man nog skolkat från fysiklektionerna.
 
H Hajjen skrev:
Min poäng är mest att en mycket större den av dina 1 kW/kvm kommer reflekteras bort från ett vanligt tak jämfört med om du har solpaneler. Skulle luften utanför din isolering med luft hålla 100 grader men i skugga skulle det ändå bli varmt inne. Sätter man byggnadsintegrerat utan luftspalt så skulle det med största sannolikhet vara varmare med solpaneler då de reflekterar mindre av solens energi. Så frågan är ju hur bra luftflöde man har.

Men nu har vi ju fått en mätning på ett tag med luftspalt (samma som min observation också).
Det är inte alls en större del som reflekteras bort från ett vanligt tak, skulle tro att det snarare är tvärt om.
Solpanelen omvandlar dock ljus av en viss våglängd, över 1000nm, till elektricitet.
Det handlar inte om att absorbera värme. däremot absorberar ett matt svart tak all energi väldigt effektivt.
 
GoC GoC skrev:
Det är inte alls en större del som reflekteras bort från ett vanligt tak, skulle tro att det snarare är tvärt om.
Solpanelen omvandlar dock ljus av en viss våglängd, över 1000nm, till elektricitet.
Det handlar inte om att absorbera värme. däremot absorberar ett matt svart tak all energi väldigt effektivt.
Mm det är sant, de absorberar ju selektivt i det våglängdsområde som är intressant för elgenereringen. Borde finnas någon utredning på hur stor effekten är (förmodligen inte i Sverige men i länder där man använder mycket AC). Får försöka leta sedan när jag inte sitter med telefonen.
 
Jag kikade lite snabbt nu och här finns en artikel där de experimentellt mätt på en typ lagerliknande byggnad med/utan solpaneler och sedan gjort simuleringar för att få fram årligt kylbehov: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0038092X11002131
I det fallet (Kalifornien) så kunde årligt kylbehov minskas med 38 % om taket hade solpaneler.

Sedan verkar det finnas en del om hur solpaneler och/eller takbeläggningar med hög reflektion ("cool roofs") påverkar temperaturer i städer på lite större skala (https://link.springer.com/article/10.1007/s10546-016-0160-y). Här kommer de fram till att "cool roofs" har större påverkan på kylbehov än solpaneler (men här är det mer kylbehov i en stadsdel som påverkas).
 
  • Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Då dödar vi diskussionen med lite bilder.[bild] [bild] [bild]
Död kan en diskussionen inte blir när det är en solcell och det pratas om solfångare för värme. Men en intressant mätning. För att få något man kan använda sig av så krävs det mer data. Vad blev skillnaden i inomhus temperatur tex
 
A Alexn72 skrev:
Död kan en diskussionen inte blir när det är en solcell och det pratas om solfångare för värme. Men en intressant mätning. För att få något man kan använda sig av så krävs det mer data. Vad blev skillnaden i inomhus temperatur tex
Det jag menade var ju att vi kunde döda diskussionen om det blev varmare under solceller vilket mina mätningar bevisade inte stämde
 
A Argastesnickaren skrev:
Det jag menade var ju att vi kunde döda diskussionen om det blev varmare under solceller vilket mina mätningar bevisade inte stämde
Nej inte att det blev varmare egentligen.
Men det pratas väl som solfångare med ett medium som transporterar bort värme. Inte en solcell som genererar el.
En solfångare är konstruerad att ta åt sig solens värmeenergi och om man inte transporterar bort den värmen så kan en solfångare utan problem lägga sig mellan 100 och 150 grader.
 
K
Frågan är väl om det är genom taket värmen kommer in? Kanske ska det tilläggsisoleras istället. Så håller det värmen bättre till vintern också.
 
A Argastesnickaren skrev:
Det jag menade var ju att vi kunde döda diskussionen om det blev varmare under solceller vilket mina mätningar bevisade inte stämde
Du har dock kolsvart tak. Med grått, eller rött tak hade teglet förstås inte blivit lika varmt.
 
O olaser skrev:
Du har dock kolsvart tak. Med grått, eller rött tak hade teglet förstås inte blivit lika varmt.
Klart att svart tak blir varmare än andra färger.
Tror dock att oavsett färg så blir det svalare med än utan, solcellerna fungerar ju på samma vis som en markis för fönstren, du får en luftspalt utan direkt solljus på taket, hur mycket svalare beror som sagt på färgen på taket också.
Någon som har det kan ju mäta isåfall:)
 
A Argastesnickaren skrev:
Klart att svart tak blir varmare än andra färger.
Tror dock att oavsett färg så blir det svalare med än utan, solcellerna fungerar ju på samma vis som en markis för fönstren, du får en luftspalt utan direkt solljus på taket, hur mycket svalare beror som sagt på färgen på taket också.
Någon som har det kan ju mäta isåfall:)
Det intressanta är om man sätter svarta solceller på t ex vanligt rött tegeltak...blir resultatet varmare eller kallare? De svarta solcellerna blir säkert mycket varmare än det röda eller gråa tegel-/betongtaket, men ger ju också skugga.
 
O olaser skrev:
Det intressanta är om man sätter svarta solceller på t ex vanligt rött tegeltak...blir resultatet varmare eller kallare? De svarta solcellerna blir säkert mycket varmare än det röda eller gråa tegel-/betongtaket, men ger ju också skugga.
Men det är väl inte särskilt intressant? Om jag sätter på mig en tegelröd tröja och ställer mig i solen, så blir det väl endå mycket svalare när jag fäller upp mitt svarta solparaply och ställer mig under? Det är ju inte mycket mer komplicerat än så?
 
  • Gilla
Riemann och 3 till
  • Laddar…
F föraren skrev:
Men det är väl inte särskilt intressant? Om jag sätter på mig en tegelröd tröja och ställer mig i solen, så blir det väl endå mycket svalare när jag fäller upp mitt svarta solparaply och ställer mig under? Det är ju inte mycket mer komplicerat än så?
Tegeltak är inte helt tätt och inte heller helt slätt samt att luftgapet till de stekheta solcellerna är väldigt litet.
 
O olaser skrev:
Tegeltak är inte helt tätt och inte heller helt slätt samt att luftgapet till de stekheta solcellerna är väldigt litet.
Du tänker att när gubben i tråden mätte temperaturen under solpanelen till att vara ca 20 grader kallare pga skuggan än teglet i solen, så undrar du om en tegleröd färg skulle minska temperaturen ännu mer utan skuggning. Svaret är nej. Jag tor inte du behöver grubbla vidare på det.
 
F föraren skrev:
Du tänker att när gubben i tråden mätte temperaturen under solpanelen till att vara ca 20 grader kallare pga skuggan än teglet i solen, så undrar du om en tegleröd färg skulle minska temperaturen ännu mer utan skuggning. Svaret är nej. Jag tor inte du behöver grubbla vidare på det.
Fast han hade ju kolsvart tegel, att lägga på svarta solceller på svart tag borde ge temperatursänkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.