Tänker lägga klinkers på golvet i gästtoan och har lte funderingar kring alla hål som ska göras för rörgenomföringar. Det finns 5 rör som ska göras hål för och det som jag är mest osäker på hur jag ska göra med är det till toastolen. Där kommer det krävas ett hål på ca 135 mm mitt i en klinkerplatta. Hur gör man smidigast ett sådant stort hål, jag har inte hittat någon hålsåg med den diametern iaf? Toastolen är bortplockad. Alla tips mottages tacksamt, gärna med förslag på lämpliga verktyg/borr eller liknande.

Mvh //Stefan
 
Schweizerost tekniken funkar för denna övning. Dvs markera önskade hålet och borra sedan massa små hål längs med linjen.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Schweizerost tekniken funkar för denna övning. Dvs markera önskade hålet och borra sedan massa små hål längs med linjen.
Okej, det låter som en hyfsat smidig lösning. Har du något förslag på ett bra borr som inte blir slött efter några hål? Hur gör man sedan, har man något i stil med en figursåg och sågar mellan alla hål eller knackar man till och mittbiten släpper under kontrollerade former eller...
 
Rita där hålet ska vara sen kan du ta vattensågen alt vinkelskipen med klinker/kakel skiva och såga smala remsor över hela den ytan sen knackar man lätt ur dom remsorna.
 
Kakelborr har jag själv använt och håller rätt länge om man kyler med lite vatten.
Sedan knacka ur så som du säger
 
  • Långsmal kakelborr med sexkantigt fäste och slipat borrspets för användning på kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd vinkelslip med en vettig skiva och gör enl nedan:

 
  • Gilla
DanneH och 2 till
  • Laddar…
Oftast så är det dolda vattenlås på toalettstolar av lite nyare modell, där kan man skära ut en 4kant för röret, sen fogar man tätt.

Annars är varianten ovan det jag körde med mest, funkar även till mindre hål typ eldosor
Hål i storlek 30-35mm kan man såga från baksidan
 
B boohoo skrev:
Använd vinkelslip med en vettig skiva och gör enl nedan:

[media]
Det där ser ju ut som en bra metod, funkar ju med lilla vinkelslipen och en 115 mm skiva. Ska även göra hål på ca 25, 40 och 75 mm, några förlag på bästa sätt att göra dessa? Vinkelslipen blir ju lite klumpig här...
 
Köp en hålsågsats med karbid/-diamantborrar. Finns för några hundra hos de stora byggladorna.
 
Grovkapa ut hålet med vinkelslip eller en serie av mindre hål och sedan jämnar du ut kanten med tex diamantfräs om det finns risk att något av hålet kan synas. En modern toastol kommer dock dölja en rätt ful håltagning om du inte har en retro-modelldiamantfr%C3%A4s_20mm-510x510.jpg
 
M myrstack skrev:
Grovkapa ut hålet med vinkelslip eller en serie av mindre hål och sedan jämnar du ut kanten med tex diamantfräs om det finns risk att något av hålet kan synas. En modern toastol kommer dock dölja en rätt ful håltagning om du inte har en retro-modell

[bild]
Diamantfräsen var kanon Köpte även en diamantkapskiva på Bauhaus för ca 50 spänn och den har också till suverän hjälp. Tack för tipset.
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.