Hej!

Har köpt en liten Samsung VP (AR35) till hemmagymmet som bliver levererad nästa vecka. Hade planerad att utföra mesta installation själv, och sen ringa in en kompis som är certifierad kyltekniker för inkoppling - tydligen lag på detta nu. Tyvärr blev det någon miss i kommunikationen, och han vill inte röra den med en 10-fots pinne, dock utan riktigt att komma in på vad som är fel - utöver att han ogillar värmepumpar med R32 gas. :(

Bor c:a mitt i Skåne - känner någon här ett företag som vill stå för enbart inkoppling alternativt komplett installation av en VP som inte är köpt genom dom? Eller annan lösning (som inte involverar lagbrott)?
 
Samsung värmepumpar är det ganska många som inte vill ta i tyvärr. Kvalitetsproblem som kan ge mycket bekymmer för installatören som ska ge garanti på jobbet denne gör.
 
J Josth skrev:
Samsung värmepumpar är det ganska många som inte vill ta i tyvärr. Kvalitetsproblem som kan ge mycket bekymmer för installatören som ska ge garanti på jobbet denne gör.
Hm, f*n. Går det inte at skriva ett avtal där installatören inte ansvarer för komponentfel? Eller är det någon lag på att installatören tar över ansvar för allt? Det är en billig maskin, och ganska okritisk för huset - om den ger upp efter ett tag åker den på tippen och jag köper något bättre. :)
 
Du får väl helt enkelt göra klart för din polare att han inte behöver känna något ansvar för maskinen efter installationen.
Om han jobbar aktivt som kyltekniker och vägrar R32 så har han nog andra problem...
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
A
samsung tar jag inte heller i!
inte ens med en smedtång
till återvinningen utan att passera gå
 
useless useless skrev:
Om han jobbar aktivt som kyltekniker och vägrar R32 så har han nog andra problem...
Det är nog inte så att han vägrar R32, det kändes som at det va något annat problem oxo - men när han ändå höll på att idiotförklara mig, fick just den gasen några ord med på vägen. ;-)

electroluxaren skrev:
samsung tar jag inte heller i!
inte ens med en smedtång
till återvinningen utan att passera gå
Hoppas jag hittar någon som är mindre kritisk till pumpen.

Undrar varför det ett splitt system kan skapa så heta känslor jämförd med portabla - har en Delonghi portabel med fönster kit, men den låter som f*n och fönsterkittet är jobbigt att hålla på med. Byte till enklare splitsystem va i min hjärna bara en simpel uppgradering. :)
 
Kolla med Bäkmarks, södra Halland.
Säljer visserligen Mitsubishi, men kan nog installera annat också:
https://bakmarks.se/
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
A
JesperKn JesperKn skrev:
Det är nog inte så att han vägrar R32, det kändes som at det va något annat problem oxo - men när han ändå höll på att idiotförklara mig, fick just den gasen några ord med på vägen. ;-)



Hoppas jag hittar någon som är mindre kritisk till pumpen.

Undrar varför det ett splitt system kan skapa så heta känslor jämförd med portabla - har en Delonghi portabel med fönster kit, men den låter som f*n och fönsterkittet är jobbigt att hålla på med. Byte till enklare splitsystem va i min hjärna bara en simpel uppgradering. :)
Nu hänger jag inte med:var och när hettar det till med ett splittsystem?
Alla portabla är undermåliga och en del splittar.
 
electroluxaren skrev:
Nu hänger jag inte med:var och när hettar det till med ett splittsystem?
Alla portabla är undermåliga och en del splittar.
Det är nog bara känslan jag fick efter att jag i huvudet summerade avhyvlingen jag fick av min "polare" och din spontana reaktion på Samsung. Har aldrig någonsin pratat portabel AC med någon som fick mätbar pulshöjning även när snacket föll på billigare no-name maskiner, så va lite överraskat. ;-) Jag är skyldig i att läsa mer i din reaktion än vad du sa, sorry - har bara "polarens" sura monolog som grundlag för min uppfattning.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kolla med Bäkmarks, södra Halland.
Säljer visserligen Mitsubishi, men kan nog installera annat också:
[länk]
Dom är bra
 
  • Gilla
JesperKn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.