Hej

Vi har tittat på planlösningar på byggsatshus på webben och vet hur vi vill ha vårt hus planlöst. Vilka sätt finns det att skapa konstruktionsritningar utifrån det. Jag förstår att gå till arkitekt är ett sätt, men finns det andra sätt? Vilken kompetens bör personen som gör dem ha?

mvh Calle
 
Vad är du ute efter?
Om det inte är annorlunda konstruktioner som måste beräknas och
så så är det väl inga konstigheter att Cadda upp dom.

Takstolarna ritar alltid takstolsfabrikanten.
 
Snowsmile skrev:
Vad är du ute efter?
Om det inte är annorlunda konstruktioner som måste beräknas och
så så är det väl inga konstigheter att Cadda upp dom.

Takstolarna ritar alltid takstolsfabrikanten.
Man kan inte bygga hus endast efter A-ritningar.
Man måste ha konstruktionsritningar också. Beräkningarna som ligger till grund för K-ritningarna till huset skall vara specifika för husets geografiska läge.

Man skall anlita en konstruktör för att ta fram relevanta handlingar för sitt hus.
 
Snailman
Jag tänker göra bygglovsritningarna själv, men lär behöva anlita en konstruktör för den tekniska beskrivningen.
 
Hej

Jag har en kontakt som kan göra konstruktionsritningar.

Han hjälpte oss efter att vi mailat A-ritningar.

Pm:a mig om ni vill ha hans kontaktuppg.

/ Patrik
 
volvo skrev:
Man kan inte bygga hus endast efter A-ritningar.
Man måste ha konstruktionsritningar också. Beräkningarna som ligger till grund för K-ritningarna till huset skall vara specifika för husets geografiska läge.

Man skall anlita en konstruktör för att ta fram relevanta handlingar för sitt hus.
Ska och ska, om läget inte är något konstigt beträffande vind och snölaster och man använder väggkonstruktioner som hållfastmässigt är kraftigt överdimensionerade (blir ju oftast så med de isolationsönskemål man har idag) så vet inte jag vad man ska med K-ritningar till.

Givetvis måste man ha en uppfattning om detaljer tex hammarband och avväxlingar mm som lämpligen kan beskrivas i en tekniks beskrivning.
Om något saknas så torde väl kvalitetsansvarig reagera på detta...

Jag gjorde de konstruktionsritningar som behövdes själv och konsulterade en "hus räknare" per telefon, det räckte iallafall för mig... men vem vet om 500 år kanske det har blåst omkull vad vet jag .....
 
Jag har gjort alla bygglovs ritningar/handligar själv när vi byggde ett 1-plans hus. Kvalitetsansvarig hjälpte mig lite på traven.
Begreppen
A- ritning ?
K-ritning =Konstruktionsritning
har jag nog inte tänkt så mkt på.
Jag fick kopia av bygglovshandligar till tre fastigheter inkl ritningar från kommunen så jag kunde se lite hur dessa var gjorda och utgick i från det.
Det var ju Gratis så...;)
 
Snailman
Det var ju en bra ide, har bara gjort en raid på en kommun hittills, på ett hus, och det var inte mycket till konstruktionsritning. Får se om jag får tid på semestern, jag har spanat in några (nybyggda) hus likande de 4-5 ritningar jag har som alternativ, i väntan på tomt.
 
För bygglov behöver du bara A-ritningar (Ritningar som visar planlösning ,fasader och husets läge på tomten) och de kan du göra själv för hand eller i ett cad-program.
Tänk bara på att du inte får kopiera någon annans ritningar rätt av även om du tycker att lösningen passar dig perfekt för de är upphovsrättsligt skyddade.

Konstruktionsritningar kan tex behövas om huset har två våningar då ofta problem med bärningar uppstår. Du kan även fundera på att anlita konstruktör för att lösa grunden så du slipper att ditt nya hus får sättningsskador.
I övrigt räcker en teknisk beskrivning för att redovisa tänkta tekniska lösningar.
 
vetten skrev:
För bygglov behöver du bara A-ritningar (Ritningar som visar planlösning ,fasader och husets läge på tomten) och de kan du göra själv för hand eller i ett cad-program.
Tänk bara på att du inte får kopiera någon annans ritningar rätt av även om du tycker att lösningen passar dig perfekt för de är upphovsrättsligt skyddade.

Konstruktionsritningar kan tex behövas om huset har två våningar då ofta problem med bärningar uppstår. Du kan även fundera på att anlita konstruktör för att lösa grunden så du slipper att ditt nya hus får sättningsskador.
I övrigt räcker en teknisk beskrivning för att redovisa tänkta tekniska lösningar.
Just så....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.