Tja. Vi köpte häromdagen på pool på 3.66x0.7 som vi ställde på vår altan. Vi var medvetna om att altanen kanske kommer sjunka där, vilket den givetvis gjorde. Så nu ska i såga ur en cirkel och ställa poolen på marken under.

Under har vi ca 15-20cm 8-16 makadam.

Har ni några bra tips för vad man bör ha under poolen?

Detta är alltså en pool för 1500kr ifrån Ica maxi och den har ingen värmare. Våra ungar är inga badkrukor så vi tänkte se om dom klarar av att bada i den utan värmaren. Eventuellt så köper vi en bättre pool senare.

Med andra ord så behövs det för värmen skull ingen isolering, den kommer ju alltså stå på "mark nivå". Så olika typer av cellplast som rekommenderas här på forumet känns lite overkill. Vi vill egentligen bara att makadamen inte gör hål på botten och att någon unge dyker ner med huvudet emot makadamen.
 
Sand?
 
B
Cellplast är ju väldigt slätt, så man får en jämn botten. Och isolering. 5cm cellplast är inte så värt dyrt.

Annars är väl sand eller liknande med liten fraktion bra för att jämna ut underlaget. Och minska risken att någpt vasst punkterar linern. Lutar underlaget lite så syns det väldigt väl och skapar belastning på ramen, så jag hade lätt detta till att underkaget är inom plus minus 2cm i alla fall.
 
O Odi et Amo skrev:
Sand?
Jo men det räcker ju att man trampar på en gång så är det ju ett fotavtryck där
 
B BSOD skrev:
Cellplast är ju väldigt slätt, så man får en jämn botten. Och isolering. 5cm cellplast är inte så värt dyrt.

Annars är väl sand eller liknande med liten fraktion bra för att jämna ut underlaget. Och minska risken att någpt vasst punkterar linern. Lutar underlaget lite så syns det väldigt väl och skapar belastning på ramen, så jag hade lätt detta till att underkaget är inom plus minus 2cm i alla fall.
Jo polaren rekommenderade någon typ av blå cellplast men det blev dubbelt så dyrt som poolen.

Han sa att jag inte skulle använda vanlig cellplast för att det är för mjukt. Men det antar jag att han läst här och inte testat själv.

https://www.bauhaus.se/cellplast-s80-600x1200x30mm-14-4m-20st-per-paket

Detta är ju annars väldigt prisvärt.
 
O Odi et Amo skrev:
Sand?
Nu när jag tänker på det så blir det kanske så pa kat under 7 ton vatten så det inte blir några nämnvärda avtryck?
 
B
Xps är ju perfekt under en pool men dyrt. 30mm vanlig cellplast tror jag går sönder.

Den ska ju klara >60kPa korttidslast, vilket motsvarar 6m vattenpelare. Det borde funka i teorin, men jag tror det kommer gå sönder. Den är ömtålig.
 
K
Jag köpte ett paket 3 cm cellplast och la under motsvarande pool förra året. Det fungerade jättebra och blev inte så farligt dyrt

I år har vi inte tagit fram poolen än, vill väl se att det fina vädret håller i sig på sikt.
 
K Kallebo skrev:
Jag köpte ett paket 3 cm cellplast och la under motsvarande pool förra året. Det fungerade jättebra och blev inte så farligt dyrt

I år har vi inte tagit fram poolen än, vill väl se att det fina vädret håller i sig på sikt.
K Kallebo skrev:
Jag köpte ett paket 3 cm cellplast och la under motsvarande pool förra året. Det fungerade jättebra och blev inte så farligt dyrt

I år har vi inte tagit fram poolen än, vill väl se att det fina vädret håller i sig på sikt.
Av denna typ?
https://www.bauhaus.se/cellplast-s80-600x1200x30mm-14-4m-20st-per-paket

Egentligen behöver det bara hålla över sommaren. Sen kan vi göraom det nästa år när vi har lite mer pengar i kassan.
 
K
A abiz skrev:
Av denna typ?
[länk]

Egentligen behöver det bara hålla över sommaren. Sen kan vi göraom det nästa år när vi har lite mer pengar i kassan.
Ja precis, fast på byggmax. Ställde även under benen, men där sjönk det förstås rakt igenom. Var lite orolig för att hälar och liknande skulle göra märken, men jag upplever att vattnets tryck löste det. Vi hade en perfekt avjämnad yta under.
 
Vi har cellplast, Tror jag köpte 7cm tjock av S80, typ billigaste. Tycker det fungerar utmärkt, vi är inne på andra säsongen med samma botten och den är mjuk och skön. Stör mig inte det minsta på att det skulle vara fotavtryck i botten, inget jag tänker på när jag badar.

Vi la en biltema pressenning över.
 
Markisolering, typ XPS, lite större kostnad än vanlig cellplast men jag tror ni har igen det över tid.
 
Förra året körde jag 20 mm cellplast från krauta under vår pool. Det fungerade utmärkt! Den stod på 8/16, så cellplasten gick sönder på undersidan, men det ingick ju i arbetsuppgiften...

Hade poolen stått kvar på samma ställe hade den kunnat stå kvar i år också utan problem. Men det slutade faktiskt med att jag flyttade både skivor och pool, men jag fick byta ut några som var lite väl trasiga...

Som långtidslösning ska jag köra 50 mm xps, vilket år som helst när jag bestämt var poolen ska stå och inte håller på med massa saker som gör att den måste flyttas... :p
 
Blå cellplast och makadam. Skippa sanden, det blir bara eländigt när man måste göra om. Fuska inte med att ha allt i våg. Det blir också eländigt när man ska göra om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.