Har ett gammalt eternithus, som dom någon gång i tiden har satt papp och eterniten rakt på lockbrädorna. Läste någonstans att detta får kall luft på vintern att kyla ned väggarna och att man bör täta detta. Någon som har uppdaterad information vad som gäller? I dagsläget finns ingen isolering i huset
 
  • Eternitvägg utan isolering som visar lockbrädor, papp och eternitplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars är det vanligare att de tog bort locklisterna och spikade eterniten på panelbrädorna, men 'din' lösning förekom tydligen också. Sparade arbete, om inte annat.

Varifrån kommer informationen att detta skulle göra att det blir kallare i huset? Det blir i praktiken en halv luftspalt mellan locklistpanelen och eterniten. Eterniten isolerar inte, men den fungerar som vindskydd, vilket är nog så viktigt.
Resten av väggkonstruktionen har minst lika stor påverkan på inomhusklimatet. Vad är det för stomme på huset; timmer eller stående plank?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Annars är det vanligare att de tog bort locklisterna och spikade eterniten på panelbrädorna, men 'din' lösning förekom tydligen också. Sparade arbete, om inte annat.

Varifrån kommer informationen att detta skulle göra att det blir kallare i huset? Det blir i praktiken en halv luftspalt mellan locklistpanelen och eterniten. Eterniten isolerar inte, men den fungerar som vindskydd, vilket är nog så viktigt.
Resten av väggkonstruktionen har minst lika stor påverkan på inomhusklimatet. Vad är det för stomme på huset; timmer eller stående plank?
Ah okej var något inlägg här ifrån jag läste det. Så då lär det vara bättre att låta det vara som det är då antar jag ^^. Stommen är stående plank med vass/puts på insidan, och gips utanpå det. Så försöker hitta så mycket tjuvdragningar som möjligt. Hade velat tilläggsisolera men det är lite utanför min budget för tillfället
 
Nej, eternitfasaden är inte bekymret, om det nu finns bekymmer.
Upplevs huset som kallt vintertid? Känns det dragigt, var drar det?
Är vinden isolerad förresten?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, eternitfasaden är inte bekymret, om det nu finns bekymmer.
Upplevs huset som kallt vintertid? Känns det dragigt, var drar det?
Är vinden isolerad förresten?
Bytte fönster förra året. Nu skulle jag nog säga att det är lite dålig ventilation istället. Golvet i vinden är isolerad med gammal sågspån.

Känner inte så mycket kalldrag men golvet på undervåningen är väldigt kalla. Har dock gamla fönster i källaren. I februari hade jag 3489kwh elförbrukning med bergvärme och 17-18° inne då drog jag även ned till 10° en vecka. På Ca 215kvm.
 
Det är inte kul med golv som upplevs kalla, men i ditt fall är nog den främsta källan till värmeläckage vinden.
Elförbrukningen är helt OK sedd till uppvärmd yta, även om det var dyrt om du hade rörligt elpris i vintras.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte kul med golv som upplevs kalla, men i ditt fall är nog den främsta källan till värmeläckage vinden.
Elförbrukningen är helt OK sedd till uppvärmd yta, även om det var dyrt om du hade rörligt elpris i vintras.
Ne det känns kallare en va det egentligen är inomhus. Kanske kan vara värt att lägga lite pengar på att rusta upp källaren i sommar då. Har ca 60cm under jord så bör inte vara allt för omständligt. Har rörligt elavtal ja så denna vintern var inte rolig ^^
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.