Hejsan!

Jag bor i ett hus där jag misstänker mögel. Jag gjorde ett test där man skickar in provsvaren som samlas upp i en burk till ett labb. Fick svar att de var ganska mycket mögel hemma hos mig. Se bild nedan.

Men de lustiga är att när jag går runt med en fuktighetsmätare så visar den inte på någon direkt fukt. Vad kan de bero på? Min pappa har en riktig fuktighetsmätare då han jobbar inom bygg, men varför visar den inget?
 
  • Analysrapport för mögelsvamp, visar hög förekomst av mögel vid TV-bänk, resultat tolkas som mycket högt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Obs jag gick runt med testet i hela huset, så den stod inte enbart på tv-bänken som jag skrev i pappret jag skickade in.
 
Varför misstänker du mögel? Luktar det i huset så att du själv eller besökare reagerar på lukten? Finns riskkonstruktioner i huset...eller nej förresten: är kåken byggd på 70-talet eller 00-talet (med enstegstätad fasad)?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Varför misstänker du mögel? Luktar det i huset så att du själv eller besökare reagerar på lukten? Finns riskkonstruktioner i huset...eller nej förresten: är kåken byggd på 70-talet eller 00-talet (med enstegstätad fasad)?
Pga lukt i badrum, de luktar unken bajamaja och har alltid gjort. Andra känner också detta. Huset är byggt på 60-70 tal. Men fuktmätare visar inte något särskilt. Men luftanalys via labb visar, se bild ovan. Vad ska man tro på?
 
Är badrummen original eller renoverade, när isf?
Vad luktar det egentligen? Är det avloppslukt eller lukt av gammal jordkällare eller både och?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är badrummen original eller renoverade, när isf?
Vad luktar det egentligen? Är det avloppslukt eller lukt av gammal jordkällare eller både och?

De är inte renoverat, de luktar gammal bajamaja tycker jag och även unket. Men kan du varför fuktmätare inte visar något men en luftanalys visar mögel?
 
K Kakmonsterarg skrev:
Obs jag gick runt med testet i hela huset, så den stod inte enbart på tv-bänken som jag skrev i pappret jag skickade in.
Säker på att testresultaten blir korrekta om du har gått runt med testet istället för gjort flera på olika ställen och låtit de stå under testtiden?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
G GammaltSomNytt skrev:
Säker på att testresultaten blir korrekta om du har gått runt med testet istället för gjort flera på olika ställen och låtit de stå under testtiden?
jag är inte utbildad inom ämnet men gissar på att de inte är nån fara. De stod i pappret man fick med i testet att man skulle röra sig i bostaden så luften cirkuleras, dock stod det inte att jag kunde med testet i rummet men tycker de låter konstigt om de skulle ge fel resultat, det är ju ändå samma luft?
 
C
G GammaltSomNytt skrev:
Säker på att testresultaten blir korrekta om du har gått runt med testet istället för gjort flera på olika ställen och låtit de stå under testtiden?
Tänkte samma tanke. Om inte annat ger ju nu testet ingen indikation på var/i vilket rum källan finns.
Men det lär även vara viktigt med exponeringstid och hantering av testet för att undvika kontaminering med denna typ av test. Dvs. man bör nog följa instruktionerna noga om man vill ha ett tillförlitligt resultat. Kan inte tänka mig att instruktionen är att testet skall flyttas runt(?)

Att det finns förhöjda halter av mögelsporer i huset betyder ju inte att det växer mögel i varenda vrå i huset utan steg 2 är nu att lokalisera källan, precis som det står i beskrivningen i analysrapporten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Kakmonsterarg skrev:
De är inte renoverat, de luktar gammal bajamaja tycker jag och även unket. Men kan du varför fuktmätare inte visar något men en luftanalys visar mögel?
Det luktar alltså både avlopp och unket (mögel?) i badrummen? Jag kan inte svara på varför inte fuktmätningen visat förhöjda värden, men jag vet heller inte var du/ni mätt eller hur badrummen är konstruerade. En förklaring till att eventuella fuktskador torkat ut, kan vara att du använder badrummen på ett annat sätt än tidigare boende, t ex installerat duschkabin.

Men alltså, här har vi att göra med 50+ år gamla badrum där det luktar illa. Förmodligen är avloppsinstallationerna slut och eventuella tätskikt/våtrumsmattor är otäta så att det kommer ut vatten i väggar och golv. Du kan med gott samvete ta fram kofoten och tigersågen och sätta igång och riva! Är det inte ditt hus, och fastighetsägaren inte vill åtgärda problemen - flytta!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det finns många fördelar med att ha flera plattor för att denvägen se var problemet finns…

men är huset gammalt är det bara börja renovera. Först badrum.
Eller ja. Först säkra tak fönster med mera.

är det ditt hus. Välkommen till huslivet!
Hyr du. Prata med din värd om att det är dags renovera
 
Vad är de för grund? Källare, platta eller torpa/krypgrund?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det luktar alltså både avlopp och unket (mögel?) i badrummen? Jag kan inte svara på varför inte fuktmätningen visat förhöjda värden, men jag vet heller inte var du/ni mätt eller hur badrummen är konstruerade. En förklaring till att eventuella fuktskador torkat ut, kan vara att du använder badrummen på ett annat sätt än tidigare boende, t ex installerat duschkabin.

Men alltså, här har vi att göra med 50+ år gamla badrum där det luktar illa. Förmodligen är avloppsinstallationerna slut och eventuella tätskikt/våtrumsmattor är otäta så att det kommer ut vatten i väggar och golv. Du kan med gott samvete ta fram kofoten och tigersågen och sätta igång och riva! Är det inte ditt hus, och fastighetsägaren inte vill åtgärda problemen - flytta!
Hej, huset är mina kusiners och övervåningen jag bor på är enbart 20 år gammalt, undervåningen är 60 år gammalt hus. Själva övervåningen där testet indikerade på mögel är byggt av min kusins pappa som är utbildad byggare eller liknande utbildning, osäker på vad de kallas. Badrummet har inga duschkabiner och de finns inga kakelplattor nånstans, varken på golv eller väggar. Utan både väggar och golv ser ut ha något hårt plast golv, vetinte vad de kallas?

Min kusin har egen brunn också och hans mamma bodde på övervåningen innan mig, men hon har tyvärr gått bort :( Hon stängde tydligen alltid badrummet efter sig, så troligtvis har badrummet alltid varit väldigt instängt.
 
boihus123 boihus123 skrev:
Vad är de för grund? Källare, platta eller torpa/krypgrund?
Hej! Det är min kusins hus så jag kan inte så mycket. Men de finns ingen källare utan man går direkt in i tvättrummet om man väljer den entré dörren, finns två huvudingångar.
 
Vad säger kusinen när du påtalar problemen?
Ett 20 år gammalt badrum med våtrumsmatta och våtrumstapet borde inte vara fuktskadat om det inte är felbyggt från början. Ett vanligt problem är att golvbrunnen är felmonterad så det läcker ut vatten i undergolvet (oftast spånskiva). Om du trycker med handen på mattan runt golvbrunnen, hur känns det då?

Att det luktar avlopp kan bero på antingen dålig avluftning, uttorkade vattenlås och/eller stopp/dåligt flöde i avloppsrören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.