Hej,

Ska till och bygga 200 kvm i lättbetong och 1-plan med vattenburen golvvärme.

Fått följande förslag:
Nibe uteluftspump Fighter 2020(10kW) som ansluts till elpanna med frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360. Systemet styrs av styrmodul SMO 10.Tilluft via väggventiler typ Fresh-90, standard med utvändigt galvaniserat galler.

Två frågor:
1. Jag vill minimera bullernivån. Har ngn uppfattning om Fighter 2020 är ett "tyst" alternativ? Finns det motsvarande som väsnas mindre? (Har kollat me Nibes säljare men han känns inte riktigt objektiv:rolleyes)

2. Eftersom allt vad gäller VP och byggteknik är gallimatias för mig, skulle jag uppskatta generella kommentarer om ovanstående förslag. (har taskiga förhållanden för berg el jordvärme)

Tacksam för några inspel!
 
Eftersom du bor i Skåne, nybyggt hus med golvvärme, så har du bättre ekonomi på luft/vatten oavsett om du har möjlighet att borra.

Har endast erfarenhet av Daikins luft/vatten, som är både ekonomisk och tyst. Thermias luft/vatten har endast vattenbatteri och fläkt utomhus, så den borde också vara tyst antar jag.

Kan hända att Thermian behöver högre luftflöde och därigenom högre hastighet på fläkten, genom att den har brine som köldbärare d.v.s. brine hämtar energi från utedelen till förångaren som sitter i värmepump, istället för att förångaren sitter i utedelen.

Daikin har förångare och kompressor i utedelen. Hetagasen går till värmeväxlaren (kondensorn) som finns inomhus. Där finns också cirkulationspump, elpatron, tryckkärl och reglercentral. Då Daikin har en vartalsstyrd kompressor skall den stå på markstativ.

Du bör ansluta rumsgivare till värmepumpen oavsett val av fabrikat. Aktiva termostater på golvslingor är förödande för ekonomi och livslängd, och bör därför ligga kvar på installatörens lagerhylla.

Ligger golvvärmen ingjuten i betong?
 
tycker defenitivt att du bör satsa på en pump utan vatten i ute delen (är helt alergigsk mot det) typ Daikin vilken är en helt ok pump dock lite liten i vissa fall .. ett alterna tiv till daikin är essén&cos airwell pumpar som finns i massa olika storlekar och med tilläggs acctankar med dubbla slingor i mm samt att det fina i kråk sången är att själva inerdelen med sin styrning (hemligheten) är konstruerad i sverige = bra suport!!...anars är sannyos co2 pump nu efter dom första barnsjukdommarna fina dock lite små i vissa fall ... carriers KV smart ger jag inte ens ett - alldeles för struliga med alla sina prylar kors och tvärs vilka tar enorm plats!!
 
Plexus skrev:
Eftersom du bor i Skåne, nybyggt hus med golvvärme, så har du bättre ekonomi på luft/vatten oavsett om du har möjlighet att borra.

Har endast erfarenhet av Daikins luft/vatten, som är både ekonomisk och tyst. Thermias luft/vatten har endast vattenbatteri och fläkt utomhus, så den borde också vara tyst antar jag.

Kan hända att Thermian behöver högre luftflöde och därigenom högre hastighet på fläkten, genom att den har brine som köldbärare d.v.s. brine hämtar energi från utedelen till förångaren som sitter i värmepump, istället för att förångaren sitter i utedelen.

Daikin har förångare och kompressor i utedelen. Hetagasen går till värmeväxlaren (kondensorn) som finns inomhus. Där finns också cirkulationspump, elpatron, tryckkärl och reglercentral. Då Daikin har en vartalsstyrd kompressor skall den stå på markstativ.

Du bör ansluta rumsgivare till värmepumpen oavsett val av fabrikat. Aktiva termostater på golvslingor är förödande för ekonomi och livslängd, och bör därför ligga kvar på installatörens lagerhylla.

Ligger golvvärmen ingjuten i betong?
Jepp ingjuten i betongen. Bra tips med rumsgivarna, men är inte det 'standard'? Ska kolla upp Daikin.
 
essén&cos ska jag oxå kika på
 
Jag har en 9 kW Airwell, vi har aldrig störts av ljud.

Vi har satt den på framsidan av huset, mot gatan, och uteplats m.m. är på baksidan, så om nån störs av ljudet är det iallafall inte vi.......=)

/ Patrik
 
du hittar dom på Essen Company AB - Datakyla - Luftkonditionering - Värmepumpar - Ångbefuktning

för att hypa airwell lite till så är deras AC burkar riktigt bra !! innehåller standarkomponeter , bra pris bild , mkt att välja bland .. kompetent och trevlig personal samt lager i sthlm (allt bra om man behöver nått snabbt ;)) har monterat åtskilliga sånna här och då dom säger att deras värmepumpar är minst lika bra så tror jag dom!!
 
Kylis skrev:
du hittar dom på Essen Company AB - Datakyla - Luftkonditionering - Värmepumpar - Ångbefuktning

för att hypa airwell lite till så är deras AC burkar riktigt bra !! innehåller standarkomponeter , bra pris bild , mkt att välja bland .. kompetent och trevlig personal samt lager i sthlm (allt bra om man behöver nått snabbt ;)) har monterat åtskilliga sånna här och då dom säger att deras värmepumpar är minst lika bra så tror jag dom!!
Jag måste hålla med om att deras personal är jäkligt trevliga, bra männsikor helt enkelt.

/ P
 
Bara en tanke utan ha läst alla trådar....

Montera ALDRIG en utedel hängandes på fasaden. Vibrationer och ljud kommer garanterat att höras inomhus.
 
Är nog en bra idé att ej montera på fasad.

Vi gjöt en liten betongplatta för utedelen, det kändes seriösast!

/ P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.