Jag har byggt en friliggande bastu på ca 7m2 (15m3). Jag ska nu klä väggarna och letar efter alternativa lösningar än vanlig bastupanel. Nedan är en bild på en bastu (källor finns längst ner) som hävdar att de använt råspont (... men jag tycker det ser mer ut som någon form av panel?)
fredrik_garpenfeldt_01.jpg

I min research har jag hittat att allt material tillverkat i furu är ej att rekommendera pga. mängden kåda som riskerar "blöda" vid uppvärmning. Vidare väljer jag bort asp/ask pga. av pris, och klibbal pga. leveranskostnad och tillgänglighet.

Gran är alltså det mest prisvärda träslaget, men jag av estetiska själ som sagt att formatet ska vara något annat än vanlig bastupanel.

Några erfarenheter av andra lösningar såsom Plywood? Ytterpanel? Golv?

Länkar:
https://www.byggahus.se/forum/threads/raspont-som-bastupanel.331100/
https://www.mynewsdesk.com/se/auson/news/tips-foer-att-bygga-bastu-med-alternativa-material-112332
https://www.tillvaron.com/portfolio/bastu/
 
K kattkraken skrev:
Jag har byggt en friliggande bastu på ca 7m2 (15m3). Jag ska nu klä väggarna och letar efter alternativa lösningar än vanlig bastupanel. Nedan är en bild på en bastu (källor finns längst ner) som hävdar att de använt råspont (... men jag tycker det ser mer ut som någon form av panel?)
[bild]

I min research har jag hittat att allt material tillverkat i furu är ej att rekommendera pga. mängden kåda som riskerar "blöda" vid uppvärmning. Vidare väljer jag bort asp/ask pga. av pris, och klibbal pga. leveranskostnad och tillgänglighet.

Gran är alltså det mest prisvärda träslaget, men jag av estetiska själ som sagt att formatet ska vara något annat än vanlig bastupanel.

Några erfarenheter av andra lösningar såsom Plywood? Ytterpanel? Golv?

Länkar:
[länk]
[länk]
[länk]
Letar också panel. Har landat i gran av främst ekonomiska skäl. Har man mkt deg finns det ju hur mycket som helst att välja på. Jag är på jakt efter lite större grandimensioner, minst 90 mm men gärna 120 med v-fas. Har bara hittat med rundad fas än så länge. Kolla bastubutiken.se de har ett rätt stort urval.

Sätta panel eller golv av gran går nog hur fint som helst. Stjäl onödigt med utrymme bara.
 
Jag har gjort samma (fristående frigga, bastu inuti). Men valde en alternativ panel - vanlig 120 mm råspont. Väl medveten om att trä't kommer att läcka kåda och kränga sig, men det är ok. Målade ner i svart med Supi Bastuvax, både väggar/tak och lav-kostruktionen.

Spendera ist. pengar på värmebehandlad asp för lavarna med rundad front, som efter att regeleverket blitt svart ser ut att hänga i luften. Samt ryggstöd av samma material.

Bilden är väl inte optimal. Men men.
 
  • Inredning av bastu med svartmålade väggar, värmebehandlade asplavar och bastuugn med glödande ved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
J JoMaV skrev:
Letar också panel. Har landat i gran av främst ekonomiska skäl. Har man mkt deg finns det ju hur mycket som helst att välja på. Jag är på jakt efter lite större grandimensioner, minst 90 mm men gärna 120 med v-fas. Har bara hittat med rundad fas än så länge. Kolla bastubutiken.se de har ett rätt stort urval.

Sätta panel eller golv av gran går nog hur fint som helst. Stjäl onödigt med utrymme bara.
Då tänker vi lika! Det finns endast ett fåtal produkter på bastubutiken.se som är av gran, men det blir fortfarande onödigt dyrt m2-pris.

Här är några räkneexempel:
  • Bastupanel på Byggmax/Bauhaus/K-rauta (gran): ca. 250kr/m2
  • "Bastupanel" av Råspont Byggmax/Bauhaus/K-rauta: ca. 160kr/m2
  • "Bastupanel" av plywood (ex. Moelven): ca. 200kr/m2
  • "Bastupanel" av ytterpanel: ca. 210kr/m2

Alternativen till dedikerad granpanel kan alltså både bli snyggare (tycke och smak...) och billigare.
Intressant med Roberts behandlade råspont, ser bra ut!

Jag kommer dock vilja använda gran
 
Robert Lann Robert Lann skrev:
Robert Lann Robert Lann skrev:
Jag har gjort samma (fristående frigga, bastu inuti). Men valde en alternativ panel - vanlig 120 mm råspont. Väl medveten om att trä't kommer att läcka kåda och kränga sig, men det är ok. Målade ner i svart med Supi Bastuvax, både väggar/tak och lav-kostruktionen.

Spendera ist. pengar på värmebehandlad asp för lavarna med rundad front, som efter att regeleverket blitt svart ser ut att hänga i luften. Samt ryggstöd av samma material.

Bilden är väl inte optimal. Men men.

Spendera ist. pengar på värmebehandlad asp för lavarna med rundad front, som efter att regeleverket blitt svart ser ut att hänga i luften. Samt ryggstöd av samma material.

Bilden är väl inte optimal. Men men.
Hej, hur upplever ni att furu panelen betett sig efter användandet?


Hej, hur upplever ni furu panelen efter ni använt bastun en tid ? Blir lådan ett problem eller hur har ni resonerat.
 
Det har kådat lite. Men inte så mycket jag hade förväntat mig. Typ 2-3 ställen. Men det ser bara fint ut.

Har ryggstöd av värmebehandlad asp, så märker inte av några konstigheter av praktisk karaktär.

Jag är kort sagt nöjd. Behövs ingen dyr panel.
 
  • Gilla
Litengubbe och 1 till
  • Laddar…
Uppföljning:
Köpte tillsist klass B panel av gran. Kådar något men mycket bra pris/prestanda.
 
  • Gilla
Robert Lann
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.