Hej
Jag hyr ut mitt hus sedan ett år tillbaka, hyresgäster har skickat dessa bilder på parkettgolv I vardagsrummet. Jag funderar är det vattenskada? Är det något slang som gick sönder, huset har golvvärme.
Ska kontakta försäkringsbolag eller besiktningsman?
 
  • Parkettgolv med buckling och färgförändringar som antyder möjlig vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med mörka fläckar som kan indikera vattenskada nära väggkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med misstänkt vattenskada, förändrad färg och svullnad på plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av parkettgolv med tecken på möjlig vattenskada och uppbuckling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Ja, det ser ut som fuktskador. Sen om vattnet har kommit underifrån eller om det är någon som har använt för mycket vatten vid golvrengöring är ju svårt att veta.
 
  • Gilla
K@tten och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret!, så det är bättre att byta golv. Jag är bara orolig om skadan har uppstått underiftån
 
BirgitS
Jag förstår dig. Är skadan lokaliserad, typ värst på ett område och sen avtagande allvarlighetsgrad ju längre bort man kommer?
Du kanske ska fråga hur de brukar göra rent eller om de har haft en blomkruka stående på golvet eller om de har råkat välta ut ett glas vatten.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår dig. Är skadan lokaliserad, typ värst på ett område och sen avtagande allvarlighetsgrad ju längre bort man kommer?
Du kanske ska fråga hur de brukar göra rent eller om de har haft en blomkruka stående på golvet eller om de har råkat välta ut ett glas vatten.
Skada är lokaliserad, ja de har blommor men förnekar att de har spillt vatten på golvet
 
BirgitS
Så stora fuktskador brukar inte gå att slipa bort utan det är nog byte av golvet som gäller. Om det är golvvärmen som läcker (fast borde den inte läcka neråt i stället för uppåt) så får man kolla på det när man börjar riva golvet.

Du kan förstås höra med försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Rita123
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så stora fuktskador brukar inte gå att slipa bort utan det är nog byte av golvet som gäller. Om det är golvvärmen som läcker (fast borde den inte läcka neråt i stället för uppåt) så får man kolla på det när man börjar riva golvet.

Du kan förstås höra med försäkringsbolaget.
Stort tack Birgit
 
K
Om det läcker från golvvärmen så borde man lätt kunna identifiera det genom att trycket i slingan har minskat. Läs av manometern i fördelarskåpet
 
  • Gilla
Rita123
  • Laddar…
K kniv skrev:
Om det läcker från golvvärmen så borde man lätt kunna identifiera det genom att trycket i slingan har minskat. Läs av manometern i fördelarskåpet
Tack för svaret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.