Min mor bor i en lägenhet i en mindre förening.
Efter en upprustning och nyasfaltering av husets entré har man rivit en tidigare trapp-ramp med handledare i trä, som legat längs med husfasaden.

Denna ramp har min mor använt sig av på vintrarna då det är halt, eftersom det är en liten backe ned mot entrén som blir livsfarlig då det bildas is och samlas snö.

Nu verkar styrelsen visa ett motstånd mot att återupprätta en liknande trapp.

Det innebär att den enda vägen för min mor att ta sig in via sin entré är nedför denna lilla backe. Det innebär en stor fara och risk för halkolyckor.

Vilka skyldigheter har föreningen/styrelsen i detta läge? Är det rimligt att min mor ska riskera sin hälsa för att föreningen tycker att det endast är hon som har nytta av en trapp?
 
D DarrenB skrev:
Min mor bor i en lägenhet i en mindre förening.
Efter en upprustning och nyasfaltering av husets entré har man rivit en tidigare trapp-ramp med handledare i trä, som legat längs med husfasaden.

Denna ramp har min mor använt sig av på vintrarna då det är halt, eftersom det är en liten backe ned mot entrén som blir livsfarlig då det bildas is och samlas snö.

Nu verkar styrelsen visa ett motstånd mot att återupprätta en liknande trapp.

Det innebär att den enda vägen för min mor att ta sig in via sin entré är nedför denna lilla backe. Det innebär en stor fara och risk för halkolyckor.

Vilka skyldigheter har föreningen/styrelsen i detta läge? Är det rimligt att min mor ska riskera sin hälsa för att föreningen tycker att det endast är hon som har nytta av en trapp?
Beskriv gärna mer detaljerat, kanske med bilder. Generellt kan man nog säga att föreningen vid en upprustning kan göra förändringar. I så fall finns det två möjligheter för er del.
1. Kommunen kan finansiera lösningar för anpassning, fråga där
2. Din mor kan lägga en motion att hållaren bör återställas
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Beskriv gärna mer detaljerat, kanske med bilder. Generellt kan man nog säga att föreningen vid en upprustning kan göra förändringar. I så fall finns det två möjligheter för er del.
1. Kommunen kan finansiera lösningar för anpassning, fråga där
2. Din mor kan lägga en motion att hållaren bör återställas
Vill vara någorlunda diskret eftersom det inte är en pågående tvist, utan mer research från min sida.
Min frågeställning är mer generell kring juridiken i huruvida en förening får utföra exkluderande förändringar eller sådana som väsentligt försvårar för en av medlemmarna, eller t.o.m. diskriminerar om man ska hårdra det.
 
D DarrenB skrev:
Vill vara någorlunda diskret eftersom det inte är en pågående tvist, utan mer research från min sida.
Min frågeställning är mer generell kring juridiken i huruvida en förening får utföra exkluderande förändringar eller sådana som väsentligt försvårar för en av medlemmarna, eller t.o.m. diskriminerar om man ska hårdra det.
Den lagstiftning som gäller är bostadsrättslagen. Du kan läsa själv, men jag hittar inget som hindrar föreningen att göra renoveringar även om det kan tolkas som försvårande eller rent av diskriminerande. Det som möjligen finns är 9 kap para 15, som säger att väsentliga förändringar ska beslutas på en föreningsstämma. Vi har ju inte detaljerna, men jag tror inte att den renovering som gjorts strider mot denna paragraf.
 
Det är väl Boverkets regler för tillgänglighet som du bör läsa in dig på. Eller gäller särskilda regler för flerfamiljshus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.