Jag gjöt en betongplatta förra året som vi använder som ute plats, beställde betong med 2 % svart i men de skifftar en del i färg. En del ställen är det som vi tänkt,en del ställen lite grått och endel ställen nästn blått. De sista vi Gjöt var 2 trapphalvor från samma lass och de blev kanon i färgen. Finns de nån förklaring till detta? Undrar även vad ni tror om ytan på plattan. Ser ut som ytan har krakulerat och är blankare på en del ställen. Betongplatta med varierande färger av svart, grått och blått och krakelerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkgrå betongplatta med ojämn färgvariation och sprickor, två gröna slangar löper över ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resized_20210804_193005.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Täckte ni gjutningen med plast eller pressening? Det där ser ut som plast som legat veckig mot mjuk betong.

Inte konstigt att yta skiftar i färg då. Fördelningen av olika materialfraktioner mot ytan blir olika där plasten ligger emot och där det är luftfickor. Det blir det även utan pigment när något ligger mot brinnande betong.
 
Ja det gjorde vi ju senare på kvällen. Men det blanka som ser ut som det krakulerat, tror du att det förvinner med tid? Ja får väl gjuta om skiten annars
 
Bild på närbild av betongtrappsteg i soligt väder med skuggor på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på närbild av betongtrappsteg i soligt väder med skuggor på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skugga av en stol och ett bord på en texturerad betonggolv utomhus i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du slipat betongen eller på annat sätt bearbetat den och i så fall hur? Både under tiden den torkade och senare.
 
Z z_bumbi skrev:
Har du slipat betongen eller på annat sätt bearbetat den och i så fall hur? Både under tiden den torkade och senare.
Jag gjöt. Slodade. Sedan stålade av ytan. Under tiden dimmade på vatten med högtryckstvätt sprutande i luften,tills de att det gick gå på med stämpelmattorna.
 
Jag skulle testa att slipa en liten bit för att se om det hjälper.
 
Z z_bumbi skrev:
Jag skulle testa att slipa en liten bit för att se om det hjälper.
Med vad ? Man vill ju inte förstöra stäplingen!
 
Då är nog enda alternativet att använda någon syra och se om det hjälper men jag har ingen aning om vad eller hur.
 
K Klöverkarn skrev:
Jag gjöt en betongplatta förra året som vi använder som ute plats, beställde betong med 2 % svart i men de skifftar en del i färg. En del ställen är det som vi tänkt,en del ställen lite grått och endel ställen nästn blått. De sista vi Gjöt var 2 trapphalvor från samma lass och de blev kanon i färgen. Finns de nån förklaring till detta? Undrar även vad ni tror om ytan på plattan. Ser ut som ytan har krakulerat och är blankare på en del ställen.[bild] [bild] [bild]
Hej,
jag funderar på att göra samma sak själv.

Hyrde du matris? Hur många matriser använde du?
Gjorde du allt själv?
 
jag gjorde allt själv. lånade 2 st matriser, de var ganska stora typ 80-100cm
 
  • Gilla
Kluring
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.