OK, nu visar jag min totala okunskap kring sånt här :) Hur gör jag på enklaste sätt för att säkerställa att den mur jag murar (leca) kommer att vara helt vinkelrät? Det är illa nog att få till exakta mått (2544*4410 mm).

Jag vet att man ska kryssmäta men hur gör jag detta på bästa sätt? Diagonalen blir över 5 meter, som är längden på mitt måttband. Murarsnöre är lite lätt flexibelt, så svårt att få exakthet med ett sånt.
 
Här är sulan jag gjutit. Den ska vara hyfsat vinkelrät men inte tillräckligt för att jag ska våga mäta från dess kanter. Den röda linjen visar var muren för själva växthuset ska vara. De andra ska bli fasta odlingslådor, också murade. Jag tänkte spänna murarsnören att hålla mig efter när jag väl fått till de exakta måtten och vinklarna.
Nyggjuten sula för växthus med markerade mått och murade odlingslådor i förberedelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I anvisningen till växthuset ser man att yttermåtten ska vara 2544x4410 mm, då bör jag hålla mig lite mindre än så för att lämna utrymme för puts antar jag. Ska man kapa ca 1 cm på varje sida av muren? Om det skulle bli några millimeter för litet borde vara bättre än några millimeter för stort. Det värsta som kan hända då är väl att det blir lite glapp vid det inringade på nedanstående bild, men om muren blir för stor så kommer "läppen" på ramen att hamna uppepå muren?
Illustration av en gjuten grundplan för ett växthus med angivna mått och murade odlingslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av en gjuten sula med dimensioner och röd markerad linje för framtida mur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B BSOD skrev:
[länk]

Byggskiva i fullstorlek kan man även använda som vinkelhake och mäta ut ytan ganska exakt, i kombination med murarsnöre som fästs på pinnar utanför byggområdet.
Problemet är bara att få hem en sån byggskiva utan släpkärra :)
Men smart med ett sånt måttband. Liten kostnad i sammanhanget.
 
B
Leca är tacksamt. Några mm för mycket så tar man fram vinkelslip med diamantklinga. Några mm för lite så lägger man på lite mer puts.
 
B BSOD skrev:
Leca är tacksamt. Några mm för mycket så tar man fram vinkelslip med diamantklinga. Några mm för lite så lägger man på lite mer puts.
Ja, vinkelslipen får väl bli nödlösningen. Men jag tänker att då borde det vara bättre att kapa 1 cm på varje sida för att kunna justera med putsen. Dvs totalt 2 cm på bredd och 2 cm på längd.
Det jag är mest orolig för är just att det ska skeva, dvs inte vara vinkelrätt. Jag misstänker att ett växthus inte har någon som helst justermån för sånt med tanke på glasen.
 
Kryssmät bara en meter från två av hörnen så räcker måttbandet. Det går inte att hålla millimeter noggrannhet när du murar så det räcker gott och väl.

Lättast är iofs att lägga 200 kr på ett nytt måttband.
 
Jag murade upp vår växthusgrund med en fel på +-2 mm på alla mått. Uppmätt med laser. Det spelade i slutänden ändå ingen roll eftersom toleransen på prylarna i byggsatsen från Williab garden visade sig vara betydligt mer än så…

Kryssmäta med murarsnöret är svårt tycker jag, det flexar för mycket. Därav att jag körde med lasern, men har du inte det är ju ett längre måttband lika bra funktionellt.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag murade upp vår växthusgrund med en fel på +-2 mm på alla mått. Uppmätt med laser. Det spelade i slutänden ändå ingen roll eftersom toleransen på prylarna i byggsatsen från Williab garden visade sig vara betydligt mer än så…

Kryssmäta med murarsnöret är svårt tycker jag, det flexar för mycket. Därav att jag körde med lasern, men har du inte det är ju ett längre måttband lika bra funktionellt.
Om man skulle leta ursäkter för att köpa nya leksaker, finns det nån billig krysslaser som duger för jobbet?
 
I princip vilken som helst skulle jag säga, det enda är väl att man behöver vara lite nattuggla om man inte köper med en mottagare då linjerna syns dåligt i dagsljus utomhus.

För just kryssmätningen använde jag en avståndslaser.
 
Redigerat:
Pythagoras sats kanske kan funka.

Mät upp en sträcka på tre decimeter från ena hörnet, fyra decimeter från andra. När diagonalen är exakt 5 dm har du 90 grader i hörnet.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
D
Fujim Fujim skrev:
Pythagoras sats kanske kan funka.

Mät upp en sträcka på tre decimeter från ena hörnet, fyra decimeter från andra. När diagonalen är exakt 5 dm har du 90 grader i hörnet.
Ja, bra förslag, men ännu hellre en större triangel på 6-8-10 eller 9-12-15 (då får ev mätfel mindre påverkan).
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
Fujim Fujim skrev:
Pythagoras sats kanske kan funka.

Mät upp en sträcka på tre decimeter från ena hörnet, fyra decimeter från andra. När diagonalen är exakt 5 dm har du 90 grader i hörnet.
Sant. Jag tänkte inte på att jag inte måste mäta hela diagonalen. Det går ju faktiskt att göra så också. Ska labba lite här hemma :)
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Beställde en avståndsmätare (laser) nu
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
OK, då har jag försökt mäta lite. Såhär har jag fått det till. Jag har egentligen två frågor:
1. Är det tillräckligt vinkelrätt för att utgå ifrån när jag murar upp till växthusbyggsatsen? Good enough?
2. Om inte, hur gör jag enklast för att justera det till good enough?
Det jag har mätt är innerkant på den gjutna sulan. Jag tänkte utgå från den när jag sätter snörena för murning. Alla mått i cm.
Illustration av ett rektangulärt område med mått i cm och diagonala linjer som visar mätningar för att kontrollera vinkelräthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.