Vi har byggt med totalentreprenad och har blivit lovade saker av försäljaren som inte visat sig stämma. Bl a har vi papper på att alla husfirmans rabatter är våra rabatter ( försäljaren har givit oss detta skriftligen). Sedan när vi fått prisuppgift på saker har det varit billigare att köpa det själv än att köpa genom byggfirman. De har alltså lagt på minst 19%
Vad ska/kan man göra i en sådan situtation? Var vänder man sig? ARN, jurist, konsumentvägledningen???

Exempel på andra saker som man marknadsförde sig med och inte stämmde i verkligheten
1. huset tar bara 6 månader att bygga, (arbetsmånader menade försäljaren som glömde att byggsemester)
2. Välj valfritt kök stod det på hemsidan( och försäljaren sa det också), vilket i slutändan innebar tibro eller ballingslöv, inget annan leverantör fick du använda dig av...( vi ville ha bokkök och ingen hade det av dessa firmor).

Nu är vårt hus klart och slutbetalt, men det är väl inte bara vi som råkat/råkar ut för olika marknadsföringsknep. Var ska man vända sig i sådana fall? Tips...
 
Vad säger försäljaren då?
 
Tystnad...Inte ett ord, vill väl glömma det man lovat.
Jag har även diskuterat varför de skiljer mellan det hemskickade kontraktet (INNAN KÖP)och kontraktet vi skrev på plats ex med produkter mm. han svarar inte heller på sådant.
 
maggan9 skrev:
Vi har byggt med totalentreprenad och har blivit lovade saker av försäljaren som inte visat sig stämma. Bl a har vi papper på att alla husfirmans rabatter är våra rabatter ( försäljaren har givit oss detta skriftligen). Sedan när vi fått prisuppgift på saker har det varit billigare att köpa det själv än att köpa genom byggfirman. De har alltså lagt på minst 19%
Vad ska/kan man göra i en sådan situtation? Var vänder man sig? ARN, jurist, konsumentvägledningen???

Exempel på andra saker som man marknadsförde sig med och inte stämmde i verkligheten
1. huset tar bara 6 månader att bygga, (arbetsmånader menade försäljaren som glömde att byggsemester)
2. Välj valfritt kök stod det på hemsidan( och försäljaren sa det också), vilket i slutändan innebar tibro eller ballingslöv, inget annan leverantör fick du använda dig av...( vi ville ha bokkök och ingen hade det av dessa firmor).

.
Rent juridiskt måste du kanske sätta dig in i det finstilta. Kan det vara så att ni faktiskt får husfirmans rabatter? Fast de kanske inte är bärst på marknaden? DE hade de kanske inte lovat?

Om dety står att huset tar 6 månader att bygga, är det kalender tid eller arbetstid....om det är ARBETSTID så har ni inget case.

Valfritt kök kanske innebar valfritt av 10 olika varianter.......

Jag håller med dig att det är j-kligt fult av entreprenörer att göra så här. Men jag tror inte att ni skulle vinna om ni drar det vidare pga ovanstående tolkningar tex. Det är ju kanske oskäligt att en byggfirma skulle erbjuda valfritt kök "alla leverantörer" då kanske någon vill ha special importerat kinesisk mini bambu kök som kpostar mer än huset att bygga......(?)
 
citat Det är ju kanske oskäligt att en byggfirma skulle erbjuda valfritt kök "alla leverantörer" då kanske någon vill ha special importerat kinesisk mini bambu kök som kpostar mer än huset att bygga......(?)
ett litet förtydligande, du har i kontraktet en viss summa pengar att köpa kök för ( vår del 75 000kr) , det får du köpa vad du vill för. Problemet är att de sedan vägrar sätta upp andra kök än tibro och ballingslöv. Det är här det blir problem, i och med vi har totalentreprenad. Alltså falsk marknadsföring...

Vår projektledare har sagt att de lägger på en viss procent på alla varor( ca 19%), men att försäljaren inte var medveten om detta. Försäljaren använde detta som ett försäljningsargument till att vi skulle köpa hus av honom. Det är det jag blev arg på... Vi trodde inte riktigt på alla våra rabatter är dina rabatter, så vi bråkade inte om det, utan jag vill diskutera hur mycket får en försäljare lova och komma undan med!!! (vår var så dum att han t o m gav löftet skriftligen)
 
Normalpris eller ordinarie pris är en sak

Extra pris är en annan sak

Extra pris iform av ett subventionerat pris för att locka kunder och liknande är ytterligare ett pris.

Redan dessa tre varianter måste man hålla isär.

Sedan är det så att husföretagets rabatt om kanske 40 % och med ett pålägg om 19 % ger dig ett pris om 71,4 % av det ursprungliga priset och det ger dig en rabatt om 28,6 %. Skillnaden mellan husföretagets rabatt om 40 % och din rabatt på 28,6 % leder till att ditt pris får anses bli skäligt.

Lycka till!!!
 
Men om företaget har dåliga rabatter som i detta fall blir det problem. Exempelvis kunde jag beställa två badrumskåp för totalt 27000kr, byggföretaget ville ha 27000kr för ett skåp ( ballingslöv,vedum). Totalt tjänade jag 14000kr på att köpa skåpen själv.(Jag är helt medveten om att de också vill tjäna pengar, och att jag ska vara glad om priset jag betalar understiger det jag kan köpa i affär). Men i detta fall handlar det om att de var 51% dyrare än om jag handlade själv.
Jag är alltså ute av att få veta vad man kan göra med försäljare som lovar saker inför ett kontraktskrivade (och ger det skriftligen men i inte kontraktet). Hur kan man sätta dit sådana personer, och vad har jag för maktmedel när jag diskuterar detta med husfirman.
 
Det är väldigt knepigt att bevisa något rättsligt, för husfirmans rabatter behöver inte alls vara de som du kan få.

En husfirma vill ha allt levererat fraktfritt, de vill ha 120 dagar netto betalningsvillkor (ibland mer), de vill ha så kallat marknadsföringsbidrag för att de marknadsför de produkterna mot sina kunder etc. (Ofta 5%, ibland mer).

Det är därför mycket troligt att en kontantbetalande privatkund som hämtar själv får ett bättre pris.

Nu är det ju dock så att de priser du redovisar är exceptionella. Jag skulle börja med att prata med husföretaget att du är allt annat än nöjd, och be dem föreslå en kompensation så att du blir nöjd.

Sedan är det konsumentverket som är tillsynsmyndighet för denna sektor, och man kan mycket väl skriva ett bev till dem och berätta hur du anser dig blivit förd bakom ljuset. Om flera klagar så ökar sannolikheten att de börjar studera denna sektor mer ingående, och kommer med skärpt lagstiftning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.