Hej

Vi ska till sommaren/hösten försöka renovera och bygga ut en sommarstuga till permanentboende. I den första PDF:en syns hur huset ser ut idag. Mulltoa, inget rinnande vatten, el-element och små entréer. Vi funderar därför på att riva det lilla utbygget som är nyare och fulare och ersätta det med ett större. Där vill vi få in Badrum, groventré och lite större kök.

Vi har prövat flera olika planlösningar men denna lutar det åt för tillfället. Då jag blir skitig på jobbet har jag en idé om att kunna gå in i groventrén, slänga in kläderna i tvättmaskinen och duscha utan att behöva gå genom hela huset. Samtidigt vill man ju ha en toalett lätt tillgänglig för gäster men ändå hålla ovanvåningen lite privat. Bredden på utbygget är samma som gamla huset då jag tror det blir enklast och snyggast med samma nockhöjd och taklutning.

Det finns mycket smågrejer kvar att justera men har någon inledande tips och idéer tas det gärna emot
 
Hur ligger huset på tomten? I förhållande till uppfart och annat i trädgården.

Kan det bara byggas ut åt det hållet som i förslaget?

Spontant känns själva entredelen hyfsat ok tänkt, men köket får stor oanvändbar yta som borde gå att optimera bättre i det förslag du tagit fram.

Kan trappan placeras i gamla huskroppen? Jag skulle vilja ha den mer centrerad i huskroppen istället för ute i en hörna, det blir väldigt långt avstånd att röra sig mellan vardagsrummet på nedanvåning och sovrum på ovanvåningen,
 
Uppfarten kommer söderifrån (de vita strecken) men i dagsläget stannar man utanför tomten. Vi äger för övrigt betena runt så det är inga större problem att utöka tomten. Det känns mest logiskt att bygga ut där det tidigare var utbyggt. Norrut lutar det för mycket, väster skulle gå men då tappar man den fina framsidan mot vägen en bit bort, söder skulle väl också gå, om det inte ser konstigt ut. De blå strecken är en å och de vita fyrkanterna olika skjul.

Håller med om att köket är stort, funderade på ett skafferi längs en vägg men vill gärna ha fönster åt både norr och söder. Därav köksön som man kanske kan flytta runt men det kanske blir stort ändå. Självklart kan trappan flyttas beroende på hur mycket vi vill göra i gamla delen. Hade den längs norra väggen i köket ett tag men tyckte ändå det var bra att ha den lite avskiljd och i närheten av groventrén.
 
  • Översiktsplan med röda markeringar runt hus, vita streck för uppfarten, och en blå flod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Det är inte ett alternativ att sätta köket i ”gamla” huset?

A AxelR skrev:
Uppfarten kommer söderifrån (de vita strecken) men i dagsläget stannar man utanför tomten. Vi äger för övrigt betena runt så det är inga större problem att utöka tomten. Det känns mest logiskt att bygga ut där det tidigare var utbyggt. Norrut lutar det för mycket, väster skulle gå men då tappar man den fina framsidan mot vägen en bit bort, söder skulle väl också gå, om det inte ser konstigt ut. De blå strecken är en å och de vita fyrkanterna olika skjul.

Håller med om att köket är stort, funderade på ett skafferi längs en vägg men vill gärna ha fönster åt både norr och söder. Därav köksön som man kanske kan flytta runt men det kanske blir stort ändå. Självklart kan trappan flyttas beroende på hur mycket vi vill göra i gamla delen. Hade den längs norra väggen i köket ett tag men tyckte ändå det var bra att ha den lite avskiljd och i närheten av groventrén.
 
Ser inte alls bra ut.

Största problemet är trappan, när den ligger så långt ut får du en väldigt stor yta däruppe som bara är korridor. Om du sätter trappan i utrymmet där nergång till jordkällare finns får du en naturlig hall uppe och hela nybyggda överdelen blir fri till ett eller två sovrum istället för ett litet rum och en stor korridor.

Om utrymmet bakom murstocken där uppe är stort nog skulle det vara väldigt mysigt om trappan kom upp den vägen. Rummet där blir då helt naturligt ett rejält allrum.

Utbyggnaden blir också väldigt långsmal, den kommer att dominera väldigt mycket. Jag tycker att det borde bli snyggare att göra den lite bredare, sätt då hela köksdelen på norrsidan, och matplats på södersidan. Och eftersom vi just flyttat trappan kan Badrum och Groventré få bättre plats även om man kortar in utbyggnaden lite på längden.

Sedan skulle jag nog öppna mellan huvudentre och inre hall/kök och stänga en av vardera dörr till de två andra rummen istället.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Det är inte ett alternativ att sätta köket i ”gamla” huset?
Köket är ju delvis i gamla huset då vi inte tänkte röra vedspisen som finns idag. Sen ville vi ha fler arbetsytor och då hamnade de i utbygget.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ser inte alls bra ut.

Största problemet är trappan, när den ligger så långt ut får du en väldigt stor yta däruppe som bara är korridor. Om du sätter trappan i utrymmet där nergång till jordkällare finns får du en naturlig hall uppe och hela nybyggda överdelen blir fri till ett eller två sovrum istället för ett litet rum och en stor korridor.

Om utrymmet bakom murstocken där uppe är stort nog skulle det vara väldigt mysigt om trappan kom upp den vägen. Rummet där blir då helt naturligt ett rejält allrum.

Utbyggnaden blir också väldigt långsmal, den kommer att dominera väldigt mycket. Jag tycker att det borde bli snyggare att göra den lite bredare, sätt då hela köksdelen på norrsidan, och matplats på södersidan. Och eftersom vi just flyttat trappan kan Badrum och Groventré få bättre plats även om man kortar in utbyggnaden lite på längden.

Sedan skulle jag nog öppna mellan huvudentre och inre hall/kök och stänga en av vardera dörr till de två andra rummen istället.
Jo, korridoren där uppe är inte riktigt bra. Har prövat med trappan i köksdelen men fick för mig att man inte vill ha upp matos på övervåningen. På ovanvåningen skulle det fungera med trappan bakom murstocken, men knackar man på väggen verkar murstocken betydligt bredare nertill.
Bredden på bygget är idag som gamla delen på huset för att kunna göra nocken lika hög och samma takvinkel, ska fundera på hur det ser ut om vi breddar mer.
Har också funderat på väggen mellan kök och hall. Mycket dörrar och lite funktion. Men ska väggen tas bort funderar jag på att flytta huvudentrén till södersidan på utbygget istället och bara ha en uteplats med kvällssol i väst.
 
Ok, men då finns redan vedspisen då? Framgick inte på skissen över befintligt, bara murstockarna i de två rummen, så jag tänkte om köket kunde placeras i något av de rummen istället.

känns heller inte optimalt att man ska gå från infartsvägen runt hela huset för att komma in i groventren (som väl lär bli den som används mest).

Jag tänkte klura på något förslag ikväll :)

A AxelR skrev:
Köket är ju delvis i gamla huset då vi inte tänkte röra vedspisen som finns idag. Sen ville vi ha fler arbetsytor och då hamnade de i utbygget.
 
L lillanutten skrev:
Ok, men då finns redan vedspisen då? Framgick inte på skissen över befintligt, bara murstockarna i de två rummen, så jag tänkte om köket kunde placeras i något av de rummen istället.

känns heller inte optimalt att man ska gå från infartsvägen runt hela huset för att komma in i groventren (som väl lär bli den som används mest).

Jag tänkte klura på något förslag ikväll :)
Jo, vedspisen finns. Jag hade visst inte lagt in den i första skissen.

Kvadraten längst söderut på tomtbilden ovan har varit någon form av garage, så idag går vi därifrån och kan likagärna gå höger eller vänster om huset. Men man bör ju kunna lasta av nära med bil även om den parkeras längre bort.

Tack för alla idéer hittills!
 
Nu har vi funderat lite till och fått till en planlösning som iallafall är bättre än den förra jag delade här. Det svarta är befintliga väggar eller möbler och de väggarna som ska byggas nya är orange.

Trappan har placerats centralt i huset så vi slipper en lång korridor uppe.
Den västra entrén har vi gjort större med en öppning rakt in i köket. Nackdelen är att trappan ned till jordkällaren inte går att flytta på.
Vedspisen i köket finns redan idag.
Utrymmet under trappan till ovanvåningen är tänkt som skafferi.
Rummet längst åt nordöst är groventré med värmepump, tvätt, elcentral, etc.

Tanken är att använda den västra entrén mest. Alternativt den södra i köket under sommarhalvåret. Den östra ska kunna nyttjas om man är skitig så man kan slänga in tvätten på en gång och ta en dusch innan man kommer in i resten av huset.

Tar tacksamt emot åsikter. Finns nog mycket att justera

Ritning av planlösning med befintliga väggar i svart, nya väggar i orange och central trappa, vedspis och skafferi under trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Har du kollat med kommunen om en så stor tillbyggnad med nytt badrum och i princip nytt kök innebär att badrum och kök måste vara tillgänglighetsanpassade?

Om det ska stå en frysbox under trappan så måste dörren till det utrymmet vara tillräckligt stor för att det ska gå att få in frysboxen. Hur stor är en frysbox?
Hade släktingar med frysbox under trappan och där fick det inte plats något mer alls.

På grund av alla skållningsolyckor som har inträffat när folk bär pasta- och potatiskastruller med kokande vatten över golvet så rekommenderar jag att man har häll och diskho i samma bänklängd och definitivt inte att det är en dörr där någon plötsligt kan dyka upp emellan. Det är ett krav i tillgänglighetsreglerna.

Överlag verkar köket väldigt svårjobbat, särskilt när det ska vara en altandörr mitt i och inte heller vill man väl ha en samling av ytterskor i köket.

Tvättstugan ser överdimensionerad ut.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du kollat med kommunen om en så stor tillbyggnad med nytt badrum och i princip nytt kök innebär att badrum och kök måste vara tillgänglighetsanpassade?

Om det ska stå en frysbox under trappan så måste dörren till det utrymmet vara tillräckligt stor för att det ska gå att få in frysboxen. Hur stor är en frysbox?
Hade släktingar med frysbox under trappan och där fick det inte plats något mer alls.

På grund av alla skållningsolyckor som har inträffat när folk bär pasta- och potatiskastruller med kokande vatten över golvet så rekommenderar jag att man har häll och diskho i samma bänklängd och definitivt inte att det är en dörr där någon plötsligt kan dyka upp emellan. Det är ett krav i tillgänglighetsreglerna.

Överlag verkar köket väldigt svårjobbat, särskilt när det ska vara en altandörr mitt i och inte heller vill man väl ha en samling av ytterskor i köket.

Tvättstugan ser överdimensionerad ut.
Pratat med dem om bygglov men inte mer i detalj. Är ju inte fel att göra det tillgängligt även om det inte är ett krav.

På sikt blir det en altan/uterum utanför köksdörren så eventuella skor blir på den. Men spisen och diskhon vore nog bra att ha närmare varandra.

Bra poäng med frysboxen

Jo, tvättstugan är stor. Förvaringen känns som den kommer gå åt, men golvytan i mitten kan jag nog försöka göra smalare
 
BirgitS
Här är en bra broschyr om tillgänglighetskrav: https://www.nacka.se/49835a/globala...-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

du skulle kunna kolla om det går att spegelvända tillbyggnadens övre plan så att trappan kommer längs nedre väggen samt då låta folk gå in och ut under trappan där nere. Då kan man få en hel köksvägg i övre delen, till höger om övre murstocken och sammanhängande med vedspisen.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.