Jag skall bygga en friggebod i lösvirke - 10 kvm.

Jag är därför mycket intresserad av att se och veta mer om Era lösvirkesprojekt... HUR ni byggde samt vad notan slutade på...

Någon som har en uppfattning om vad en friggebod - typ den på bilden - kan tänkas kosta att bygga i lösvirke.

Jag har tänkt göra en kombinerad grund. Plintar i hörnorna och lecablock däremellan - samt under. Är det en BRA eller DÅLIG idé?
 
  • forr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
smpa
  • Laddar…
Din idé med grundläggningen är helt OK.
Kostnad? Hur har du tänkt bygga? Friggan på bilden ser ut att vara en sån där byggsats med plankor man släpper ner i spår, men det är väl inte den metoden du tänkt använda? Vad ska du ha på taket? Isolering?
 
byggbeskrivningar.se har en ritning på en Enkelbod.

Igår räknade jag så fram vad den skulle kosta om jag köper allt virke på ByggMax.

Jag räknade på 10 kvm. I priset ingår INTE; Dörr, fönster, beslag, grund, taktäckning (takpapp ingår), och målarfärg.

Jag hittade tyvärr inget pris på 8 meter trekantslist 50x50.

Totalpriset blev i vart fall 10.343 kr... Nu har jag räknat på rejält virke... 45x145 i bjälklaget, 45x195 i takstolarna. 22x145 + 16x45 i panelen.

Det blir m.a.o. rejäla väggar...

Dubbeldörrarna tänkte jag snickra ihop själv.
 
som jag hämtade hos Byggmax var gratis. Fin service...

Det är väl ingen annan byggvarufirma som "klår" Byggmax virkespriser?

Jag ska dock kolla priserna på ännu ett ställe idag... En liten såg som ligger "långt ute i skogen"...

Jag passade även på att ladda upp med broschyrer för mina andra närliggande projekt... Bl.a en utvändig trappa upp till garagets övervåning.

Pågående projekt just nu är ett nytt staket - av egen design :) Jag skickar upp en bild till kvällen :)
 
Spiderman skrev:
Jag är därför mycket intresserad av att se och veta mer om Era lösvirkesprojekt... HUR ni byggde samt vad notan slutade på...
??? Någon som vill presentera SITT Friggebodsbygge?
 
Här varsagod,

vedeldad bastui en friggebod.
Totalkostand 60.000 - 75.000
Virkespris för själva boden var 7.000 tror jag.

Hobbit
 
Spiderman skrev:
Det är väl ingen annan byggvarufirma som "klår" Byggmax virkespriser?
Jag kollade lite igår och då verkar ByggOle faktiskt vara billigare pga. att de har någon sots kampanj just nu. Vet inget om kvaliteten.
 
Tänk att den byggvarufirman hade jag inte ens hört talas om... Tittade in hos dem och såg att de höll till i Stockholm...

Jag ska ringa en lokal såg för att förhoppningsvis få ett bättre pris där...
 
Nu har jag inhandlat cement, järn, skruvar, spik och virke. Detta till ett förråd om 10 kvm.

Kostnaden för detta blev 6.000 kr.

Tillkommer: takpapp alternativt betongpannor, hängrännor och en dörr - ev. även ett fönster. De två sistnämnda kommer jag att köpa fraktskadade eller begagnade...

Vi skall bygga en Enkelbod

1925_small.jpg

Skogsindustrierna - Byggbeskrivningar

1915_small.gif

Det är rejält virke som jag har inhandlat...

Regelverk 45x70
Takstolar 45x195
Panel 22x145
Förrådet lär inte blåsa omkull i första taget!
 
  • Gilla
Stefan_E
  • Laddar…
195 till tak stolar var verkligen regärl, vad är spänviden ?
sen kan jag tipsa om att hornbach är biligare än byggmax på ALLT !

de tända jag itne kommer köpa på hornbach är fönster då dom är nersmutsade med diesel avgaser :)

berätta gärna hur de går för dig sen oxå..
/ Linus
 
Är inte något alternativ för oss... Det ligger för långt bort.

Jag köpte bara "tillbehören" på Byggmax. Virket köpte jag på ett sågverk. Vi faktiskt börja på friggeboden imorgon... DET ska bli spännande. Vi ska börja med att gräva 8 hål.
 
Spiderman skrev:
Nu har jag inhandlat cement, järn, skruvar, spik och virke. Detta till ett förråd om 10 kvm.

Kostnaden för detta blev 6.000 kr.

Tillkommer: takpapp alternativt betongpannor, hängrännor och en dörr - ev. även ett fönster. De två sistnämnda kommer jag att köpa fraktskadade eller begagnade...

Vi skall bygga en Enkelbod

[bild]

Skogsindustrierna - Byggbeskrivningar

[bild]

Det är rejält virke som jag har inhandlat...

Regelverk 45x70
Takstolar 45x195
Panel 22x145
Förrådet lär inte blåsa omkull i första taget!
Liten värld vi lever i. Bad om en materialspec och prisförslag på enkelboden 4232 x 3060 för 3 veckor sedan men har fortfarande inte hört ett ljud.....

Det verkar vara väldigt förmånligt att köpa direkt från sågverk. 6000 spänn för allt det du räknar upp är väl riktigt billigt? Kommer nog inte under 145K hos Fredells. Eller vad tror ni?
 
Spiderman skrev:
Jag skall bygga en friggebod i lösvirke - 10 kvm.

Jag är därför mycket intresserad av att se och veta mer om Era lösvirkesprojekt... HUR ni byggde samt vad notan slutade på...

Någon som har en uppfattning om vad en friggebod - typ den på bilden - kan tänkas kosta att bygga i lösvirke.

Jag har tänkt göra en kombinerad grund. Plintar i hörnorna och lecablock däremellan - samt under. Är det en BRA eller DÅLIG idé?

Den på bilden är väl Jabos Förråd Timmer 7.6m2.
Coop tar 8000 för den byggsatsen.
Jag lurar lite på Jabos Kalsebod 9.7m2. Jag har också funderat på vad den skulle kosta att köpa löst och snickra själv. Coop vill ha 12000 exlusive golv.

Antar att man kan välja "bättre" virke om man bygger själv men som du också undrar Vad kostar det att bygga motsvarande själv?
 
Hobbit skrev:
Här varsagod,

vedeldad bastui en friggebod.
Totalkostand 60.000 - 75.000
Virkespris för själva boden var 7.000 tror jag.

Hobbit
Vad har du använt resterande 50¨till? Av ren nyfikenhet.
 
Jag får "pappers-känsla" av Jabos förråd(inte minst väggarna). Man måste ge sig på friggebodarna för att det ska bli rejält men då är det lite mer pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.