hej, vi funderar på att köpa ett gammalt hus som ligger utanför detaljplan, 3,5 m över havet.bakom. Huset står på är en stor tomt på 1800 kvm som de saluför som avstyckningsbar. Toppen, tänkte vi men till saken hör att vi nu tittat närmre upptäckt att marken ligger endast 2 m över havet där eventuellt nytt hus ska byggas. Detta är en tomt mot havet. Får man och kan man ens bygga så lågt? Dvs betalar vi sådana fall för tomt som är obrukbar ? Tacksam för svar.
 
coconut
Ska ni köpa den, så får ni först antigen be säljaren ansöka om förhandsbesked eller söka det själva.

Då kommer man undersöka hur lämpligt det är att bygga på platsen. Alternativt ha en klausul om att köpet återgår om ni inte får bygglov.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att reglerna för höjd varierar lite mellan kommuner, och att det finns någon rekommendation nationellt med lite tolkningsutrymme.
Men om det är så lågt, ligger det inte också inom strandskyddat område då?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Rekommendationen i Stockholmstrakten är att inte tillåta bostäder med en golvhöjd lägre än 2.7 m över havet. Kan nog variera lite över landet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
En viktigare fråga är väl om ni vill bygga där? Två meter över havet innebär att vågorna i vinterstormarna riskerar att slå mot huset. Om det nu är på stranden och inte bara på låglänt terräng i närheten.

Vintertid så är vattenstånd på dryga metern över det normala vanligt förekommande, speciellt vid dåligt väder. Många som bara vistas vid kusten sommartid ser aldrig detta. Sommartid rör sig vattenståndet sällan mer än en halvmeter, och då ofta åt det lägre hållet.

Kolla hur långt upp på land du hittar vass, tång och skräp på våren. Det är dit som vågorna slår, minst.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Här i på Österlen gäller, om jag kommer ihåg rätt, 3 meter. Jag kollade när jag köpte tomt och byggde men det är nu ett antal år sedan. Ja, TS bör checka innan köp.
 
Redigerat:
Som sagt var; Sök förhandsbesked innan så vet ni vad som gäller.
 
1800 m2 och avstyckningsbart? ingen som har pengar att bygga vid havet vil väl nöja sig med en tomtlapp på 900 m2.
 
harry73
Var i landet är det? Är det utsatt för stormar? Är det stranderosion idag ?
Är det berg eller jord?
 
Ok tack för alla svar. Då vet vi lite mer. Nja, vi blev själva osäkra på om man kan bygga så "lågt". Det innebär att tomten i princip inte är värd pengarna? Det gamla huset är utanför detaljplan mot havet och på en upphöjning, sedan sluttar det nedåt på resten av tomten och det är naturreservat åt båda håll och ja stormar förekommer såklart. Det blev mer att tänka på nu.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Men hur var det med strandskyddet då?
 
H hempularen skrev:
Men hur var det med strandskyddet då?
Enligt mäklaren ska det finnas "något ok " för att bygga men det är ej klart då de ej kan lämna tydligt besked innan man faktiskt lämnar in ansökan. Så jag tror att det är ok vad gäller strandskydd. det är ängsmarker och naturreservat runt om.
 
M Maja70 skrev:
Enligt mäklaren ska det finnas "något ok " för att bygga men det är ej klart då de ej kan lämna tydligt besked innan man faktiskt lämnar in ansökan. Så jag tror att det är ok vad gäller strandskydd. det är ängsmarker och naturreservat runt om.
Mäklarens utfästelser verkar luddiga. Det är köparens undersökningsplikt som gäller. Det mest smidiga är att i köpekontraktet få inskrivet att köpet går tillbaka om inte bygglov beviljas.

Sedan är det en annan sak om säljaren går med på detta.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
M Maja70 skrev:
hej, vi funderar på att köpa ett gammalt hus som ligger utanför detaljplan, 3,5 m över havet.bakom. Huset står på är en stor tomt på 1800 kvm som de saluför som avstyckningsbar. Toppen, tänkte vi men till saken hör att vi nu tittat närmre upptäckt att marken ligger endast 2 m över havet där eventuellt nytt hus ska byggas. Detta är en tomt mot havet. Får man och kan man ens bygga så lågt? Dvs betalar vi sådana fall för tomt som är obrukbar ? Tacksam för svar.
Här fyller de upp tills de når 3,3möh, så alla nya hus ligger på en liten kulle. Gäller Yngsjö.
 
Är det äkta strandtomt eller men en allmän remsa vid stranden?
Mäklarens svar kan du tyvärr inte lita på. Du kan höra med kommunen om strandskyddet hos dig inte gäller för stranden är redan ianspråktagen. Då krävs det bara bygglov och då kommer dessa 3 möh in i bilden.
Jag tror inte säljaren vill skriva en klausul om hävandet av kontraktet ifall nybygge/avstyckning inte kan genomföras.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.