E elmont skrev:
Ja, det är väl viktigare att "reglerna" följs än att det blir så bra som möjligt :rolleyes:
Ironi?
Jag tänker att det är bättre att någon som har gjort detta 1000 ggr förut och som kan det gör det bättre än mig som inte gjort det ens 1 gång innan…
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Det var väl med tanke på rådet om "renoveringen" av den brända, kontra byta till en ny.
 
E elmont skrev:
Det var väl med tanke på rådet om "renoveringen" av den brända, kontra byta till en ny.
Ah, förstår. Och håller med.
Men på tal om just detta. Är detta ok - till dess denna passdel också byts ut?
 
  • Närbild av en elektrisk säkring märkt "10A 500V" innan utbyte i en grå säkringshållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra åt säkringen ordentligt så är det inga problem, problemen uppstår oftast när säkringen inte är ordentligt dragen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tommib
Angående passdelsbyte så skulle jag säga att det är undefär lika komplicerat som att skruva i och ur en skruv. Bokstavligt. Du ska använda rätt verktyg, som elmont länkade, och dra åt lagom mycket. Utöver det är det mest om något går fel som det krävs hjälp, typ passdelen spricker.

Du ska naturligtvis inte göra något du inte är bekväm med, då är det bättre att du ringer elektriker. I det fallet är det dock bättre om du inte sätter i en ny säkring utan låter elen vara av.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Angående passdelsbyte så skulle jag säga att det är undefär lika komplicerat som att skruva i och ur en skruv. Bokstavligt. Du ska använda rätt verktyg, som elmont länkade, och dra åt lagom mycket. Utöver det är det mest om något går fel som det krävs hjälp, typ passdelen spricker.

Du ska naturligtvis inte göra något du inte är bekväm med, då är det bättre att du ringer elektriker. I det fallet är det dock bättre om du inte sätter i en ny säkring utan låter elen vara av.
Det är säkert jättesimpelt och är det fullständigt hopplöst att få tag på någon så kanske jag gör det.
Säkringen är urkopplad, det sitter bara en tom propphuv där nu, det är väl ok?
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi har säkert 200 BH-läsare som har verktyg, handlag och kanske en passdel "på lager" som kan hjälpa till på obekväm arbetstid. Så det är bra om skribenterna talar om var de bor.

Nu handlar detta om en elcentral där man kan bryta strömmen till säkringen. Det är en helt annan sak när det handlar om mätarsäkringen som man inte kan bryta strömmen till och som är mycket högt avsäkrad i kiosken.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
K kedjehus1973 skrev:
Ah, förstår. Och håller med.
Men på tal om just detta. Är detta ok - till dess denna passdel också byts ut?
Jag förstår inte varför du ska byta ut passdelen? Nu är den så nära nyskick man kan komma. Sätt i en ny säkring med strömmen avslagen och vrid åt propphuven tillräckligt hårt. Leta sen reda på något annat du kan oroa dig för. :)
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag förstår inte varför du ska byta ut passdelen? Nu är den så nära nyskick man kan komma. Sätt i en ny säkring med strömmen avslagen och vrid åt propphuven tillräckligt hårt. Leta sen reda på något annat du kan oroa dig för. :)
Därför att den är lite bränd på sidan om man kollar noga :thinking: Kanske inte spelar någon roll dock…
 
K kedjehus1973 skrev:
Därför att den är lite bränd på sidan om man kollar noga :thinking: Kanske inte spelar någon roll dock…
Det är inga problem hävdar jag. Jämför gärna någon annan säkring och dess passdel så får du se hur den ser ut. Du kommer säkert att se oxidation i passdelens ledardel utan att det är något praktiskt problem.
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
Jag läste om undantagen för vissa typer av elinstallationsarbeten och jag kunde inte hitta något som specifikt gjorde skillnad på propp/porslinssäkring och passkontakt/passdel. Jag tycker det ser ut som att samma undantag skulle kunna omfatta byte av båda.

1 Att byta ut en elkopplare för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en
egen kapsling eller dosa.

Alternativt om det kan vara detta undantag som gäller för proppar.

2 Att byta ut ett anslutningsdon för högst 16 ampere, 400 volt som är placerad i en
egen kapsling eller dosa.
 
En passkontakt är väl varken en elkopplare eller ett anslutningsdon och eftersom byte av en PK kan innebära fara (om man byter till "större") är det helt naturligt auktorisationskrävande.
 
  • Gilla
Uffe A och 7 till
  • Laddar…
Är en porslinssäkring det då (elkopplare eller anslutningsdon)? Jag saknar en tydlig definition av dessa begrepp i lag/regeltexten.

Och skulle en PK inte kunna vara ett anslutningsdon för en porslinssäkring?

Jag ifrågasätter inte faran i att sätta i fel passkontakter utan undrar vad som reglerar de olika delarna.

Nåväl detta är ett sidospår. Jag tror TS kan ansvara för sin anläggning på ett säkert sätt baserat på svaren i tråden vilket nog är det viktigaste.
 
M merbanan skrev:
Är en porslinssäkring det då (elkopplare eller anslutningsdon)? Jag saknar en tydlig definition av dessa begrepp i lag/regeltexten.

Och skulle en PK inte kunna vara ett anslutningsdon för en porslinssäkring?

Jag ifrågasätter inte faran i att sätta i fel passkontakter utan undrar vad som reglerar de olika delarna.

Nåväl detta är ett sidospår. Jag tror TS kan ansvara för sin anläggning på ett säkert sätt baserat på svaren i tråden vilket nog är det viktigaste.
Inga av delarna här kan du någonsin få in under elkopplare eller anslutningsdon det borde inte vara några konstigheter kring det. Du kan ju skapa en tråd så kan det göras en mer stringent och djupgående genomgång och med historiska återblickar kring begrepp och definitioner även utanför SE. Det vore intressant att se lite olika infall och tolkningar. Jag skrev en gång att du sysslar med tidsfördriv likt lösa rebusar och ännu håller jag i stort fast vid det.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Det är fortfarande något jag inte riktigt förstår, och det är varför inte säkringen löste ut? Ska inte den skydda mot överhettning, innan det blir såhär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.