Tja!
Vi har en Gardena Sileno Life som jobbar på riktigt duktigt i större delen av vår trädgård. Dock är vår trädgård delad i två sektioner, av ett staket. Mitt önskemål är att gräsklipparen även ska kunna köra i den andra delen nattetid, utan att jag behöver bära dit den. Om jag gör en lucka i staketet, går det då att dra en guidekabel genom och bestämma att gräsklipparen ska följa guiden hela vägen ut under en specifik tid på dygnet? Eller hur funkar detta?

Bifogar bild. Gräsklipparen kör i sektion 1 nu. Begränsningskabel, station och guide är utritade i grön färg.
 
  • Ritad plan över trädgård med två sektioner separerade av staket, markerad gränslinje och guidekabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Specifik tid, nej.
Du kan ställa in hur ofta i % den ska välja att köra ut till en punkt i område 2, därefter är det fri körning och klipparen kan hamna var som helst inom område 1 och 2.

Beg.kabel måste omge område 2.
 
E etompau skrev:
Specifik tid, nej.
Du kan ställa in hur ofta i % den ska välja att köra ut till en punkt i område 2, därefter är det fri körning och klipparen kan hamna var som helst inom område 1 och 2.

Beg.kabel måste omge område 2.
Åfan, det var ju tråkigt.
Man kan ju ha schema för två olika tider per dygnet. Det går inte att sätta att en av tiderna ska den köra ut till 100%?
 
V Voh skrev:
Åfan, det var ju tråkigt.
Man kan ju ha schema för två olika tider per dygnet. Det går inte att sätta att en av tiderna ska den köra ut till 100%?
Inte vad jag känner till.
 
V Voh skrev:
Tja!
Vi har en Gardena Sileno Life som jobbar på riktigt duktigt i större delen av vår trädgård. Dock är vår trädgård delad i två sektioner, av ett staket. Mitt önskemål är att gräsklipparen även ska kunna köra i den andra delen nattetid, utan att jag behöver bära dit den. Om jag gör en lucka i staketet, går det då att dra en guidekabel genom och bestämma att gräsklipparen ska följa guiden hela vägen ut under en specifik tid på dygnet? Eller hur funkar detta?

Bifogar bild. Gräsklipparen kör i sektion 1 nu. Begränsningskabel, station och guide är utritade i grön färg.
Spånar lite här, du skulle kunna dra en separat guidekabel, genom luckan, till area 2. Sedan kan du växla mellan guiderna med ett relä som styrs via en timer.
Ställ Area1 till 1 meter bort och 0% och Area2 till (många) meter bort och 100%.
Då kommer den att försöka köra max sträcka och börja klippa där den träffar på gränskabeln.
Schemat måste givetvis tillåta klippning både dag och natt.
Kan ha missat något, är ny på detta med robotklippare...
 
X xcover5 skrev:
Spånar lite här, du skulle kunna dra en separat guidekabel, genom luckan, till area 2. Sedan kan du växla mellan guiderna med ett relä som styrs via en timer.
Ställ Area1 till 1 meter bort och 0% och Area2 till (många) meter bort och 100%.
Då kommer den att försöka köra max sträcka och börja klippa där den träffar på gränskabeln.
Schemat måste givetvis tillåta klippning både dag och natt.
Kan ha missat något, är ny på detta med robotklippare...
Hmm, ingen dum idé! Stationen tillåter nog bara en kabel men med ett relä är ju bara en aktiv per gång. Lutar dock åt att testa att köra en guide hela vägen och helt enkelt bara öppna/stänga en giljotinlucka i staketet. Får se hur det blir annars låter reläidén grym.
 
Beroende på hur guidekabeln dras så kan ett växlande relä som kopplar in guide till omr. 2 göra att klipparen får svårt att återgå till laddstationen.

Om klipparen leds till område 2, kan den under klippning smita ut till omr. 1. Behöver batteriet laddas i detta skede finns ingen guidekabel till hands.
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
E etompau skrev:
Beroende på hur guidekabeln dras så kan ett växlande relä som kopplar in guide till omr. 2 göra att klipparen får svårt att återgå till laddstationen.

Om klipparen leds till område 2, kan den under klippning smita ut till omr. 1. Behöver batteriet laddas i detta skede finns ingen guidekabel till hands.
Fast tvärtom väl ? Dvs om den under klippning av område 1 råkar smita in i område 2 så får den mycket svårt att hitta hem (oavsett batteristatus).
Schematisk planritning som visar två områden märkta 1 och 2 med gränslinjer där en robotgräsklippare kan ha svårt att hitta hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns nog sätt att lösa det på som inte direkt är baserat på klipparens logik.

Det enklaste vore att hägna in båda områdena ihop, ställa guideutfarten på max och ha en manuellt stängbar lucka/grind i staketet. Samma sak går att uppnå med en strömbrytare eller ett tidsrelä för att byta slinga om man skulle vilka kunna köra område 1 utan att klipparen studsar på staketet,
 
  • Gilla
xcover5
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Finns nog sätt att lösa det på som inte direkt är baserat på klipparens logik.

Det enklaste vore att hägna in båda områdena ihop, ställa guideutfarten på max och ha en manuellt stängbar lucka/grind i staketet. Samma sak går att uppnå med en strömbrytare eller ett tidsrelä för att byta slinga om man skulle vilka kunna köra område 1 utan att klipparen studsar på staketet,
Staket med manuell grind är nog det enda som fungerar 100%.
Nackdelen med nedanstående (inget staket / grind) blir att båda ytorna klipps nattetid i stället för endast Area2.
(Guiden bör däremot fungera hela tiden, för guide-loopen går alltid i motsols riktning).
EDIT: Staket med en permanent och minimal öppning bör detta fungera till 99%, eller ?
Skiss av en trädgård med två markerade områden och guidad loop för klippning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det blev en manuell grind men har ett dolt repsystem så att jag kan "fjärröppna" grinden manuellt :D Funkar klockrent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.