smh
Ah, ja så klart. Tack!
 
Tycker det är osannolikt att man har målat 3 sidor med slamfärg och en sida med något annat?
Är sidan som knappt kritar mindre exponerad utav solen?
Bilden på det som kritar är 100% slamfärg iaf.

Har aldrig testat faluvapen, utan kör endast hederlig faluröd.

Jula har äkta faluröd för en bra peng.
599:- /10l kruka.

Lycka till med målningen! (y):D
 
Kom på en möjlig faktor. Har man bytt panelen på den ena sidan och samtidigt passat på att byta färgtyp kanske?
 
smh
Ohchips Ohchips skrev:
Tycker det är osannolikt att man har målat 3 sidor med slamfärg och en sida med något annat?
Är sidan som knappt kritar mindre exponerad utav solen?
Ja, den som knappt kritar är en norrsida, dessutom med höga träd framför, så den får knappt någon sol alls.
Jag tycker också att det verkar konstigt att det skulle vara olika färg på olika sidor av fasaden... Och nej, inget tyder på att panelen på den sidan skulle vara utbytt senare. Huset är en gammal byggbarack från sextiotalet, och så vitt jag kan bedöma är i princip ingenting alls gjort sedan dess.
 
Då tror jag att den sidan har hållt sig fräschare och att det är därför den kritar mindre. Men det är ju bara en gissning.

Ta med en bit och åk till färgaffären (y):)
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
hsd
Vi målade stugan med (slamfärg) linolja och pigment, ser ut som falurödfärg men håller mycket längre
Min gissning är dock vanlig täckfärg på den första bilden
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
Annars är det enkelt att testa om man har lite slamfärg. Bara stryka på. Är det ngn plast- eller oljefärg så fäster inte slamfärgen så bra. Det märks direkt under takutsprång och liknande, men då brukar det också synas att det är en blank färgtyp.

Vår fasadpanel var ursprungligen målat med Cuprinol ädellasyr (renoverat/bytt på 1980-t). På alla sidor utom den solstekta sydväst var nyansen ngn form av plommonlila när vi köpte gården år 2000. :sick:
Dock var lasyren sliten och matt samt med en hel del trärent. Det var endast under takutsprång som man såg heltäckande lasyr med blank yta. Så jag drog på slamfärg som det anstår en gård fr 1800-t. Den fäste utmärkt överallt utom just under takutsprången där man kan se att det lyser igenom lite blankt här och där. Å andra sidan måste man gå fram till väggen och titta upp under takutsprången för att se det. Tänkte att det duger tills jag bytt den hiskeligt missprydande smala lockpanelen fr 80-t till riktig listtäckt panel med breda bottenbrädor.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker det där ser ut som faluröd slamfärg.
Särskilt på den mer slitna sidan, det där sättet pigmentet har tvättats ut, utan att det flagnat, spruckit osv, tycker jag indikerar slamfärg.
 
  • Gilla
smh och 1 till
  • Laddar…
smh
Oldboy Oldboy skrev:
Annars är det enkelt att testa om man har lite slamfärg. Bara stryka på. Är det ngn plast- eller oljefärg så fäster inte slamfärgen så bra.
Då skulle ett enkelt alternativ kunna vara att köpa en liten burk och testa bara? Jag har noll behov av att det blir perfekt, vill bara undvika att förstöra nåt så mycket att jag måste byta hela fasaden sen.
 
Inget blir förstört av slamfärg, men det blir drygt om man ändrar sig och vill måla med ngn annan färgtyp senare.
Dock, om man målar slamfärg på en plast- eller oljefärg så biter den ju inte riktigt och bör gå att "tvätta" bort med vatten, men eftersom fasader brukar vara slitna innan man målar om, dvs med lite trärent här och där, så biter det olika bra...

Biter slamfärgen inte riktig första varvet så kan man köra ett till för att bättra på det hela. Man kan nog köra två varv enbart på de ställen som inte täcks ordentlig.
Det är ju ytterligare en fördel med slamfärg, den är så enkel att jobba med. Kanske syns det ngn nyansskillnad 1-2 år sedan slits/smälter det ihop med resten. En helmatt yta är väldigt tacksam på det sättet.

Vår slamfärgsmålning har suttit i 20 år nu, och slitits såklart på utsatta ställen, men inget problem med flagning eller liknande, utan i stort ser det ut som vilken slamfärgsmålad fasad som helst.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
smh
Oldboy Oldboy skrev:
Inget blir förstört av slamfärg, men det blir drygt om man ändrar sig och vill måla med ngn annan färgtyp senare.
Dock, om man målar slamfärg på en plast- eller oljefärg så biter den ju inte riktigt och bör gå att "tvätta" bort med vatten, men eftersom fasader brukar vara slitna innan man målar om, dvs med lite trärent här och där, så biter det olika bra...

Biter slamfärgen inte riktig första varvet så kan man köra ett till för att bättra på det hela. Man kan nog köra två varv enbart på de ställen som inte täcks ordentlig.
Det är ju ytterligare en fördel med slamfärg, den är så enkel att jobba med. Kanske syns det ngn nyansskillnad 1-2 år sedan slits/smälter det ihop med resten. En helmatt yta är väldigt tacksam på det sättet.

Vår slamfärgsmålning har suttit i 20 år nu, och slitits såklart på utsatta ställen, men inget problem med flagning eller liknande, utan i stort ser det ut som vilken slamfärgsmålad fasad som helst.
Tack! Det är ju perfekt. Genast känns allting mycket enklare!
 
hsd
Att måla över falu rödfärg med en annan typ av färg är inte att rekommendera eftersom det kommer att leda till att den nya färgen kommer att flagna, fläckas eller i värsta fall ramlar av med tiden.



Att måla över falu rödfärg
  • Om du vill måla en byggnad som är målad med falu rödfärg bör du först avlägsna den gamla färgen så gott det går. Det kan du göra med hjälp av stålborstar och genom att tvätta fasaden med ammoniak.
  • Därefter behöver du grunda noggrant och sedan använda en täckfärg för att måla fasaden i flera lager. Du kan även slipa ned färgen så att du får rent ända ned till träet.
  • När förarbetet är gjort kan du lägga på en ny valfri färg.


Om du inte vill lägga ned för mycket arbete på att slipa träet helt rent så kan du använda en tjärfärg eller linoljefärg som går att använda på slamfärg - dock inte tvärtom. Du bör alltid försöka att borsta ytan så ren som möjligt och skrapa bort all lös färg innan du målar över slamfärgen.



Anlita professionell målare för att måla över falu rödfärg
Att måla över en fasad som är målad med falu rödfärg är ett riskabelt projekt eftersom det är mycket som kan gå fel. Oftast blir resultatet inte bra vilket är ett skäl till att många färghandlare inte rekommenderar att man målar över falu rödfärg med någon annan färg än en slamfärg.
 
smh
hsd hsd skrev:
Att måla över falu rödfärg med en annan typ av färg är inte att rekommendera eftersom det kommer att leda till att den nya färgen kommer att flagna, fläckas eller i värsta fall ramlar av med tiden.



Att måla över falu rödfärg
  • Om du vill måla en byggnad som är målad med falu rödfärg bör du först avlägsna den gamla färgen så gott det går. Det kan du göra med hjälp av stålborstar och genom att tvätta fasaden med ammoniak.
  • Därefter behöver du grunda noggrant och sedan använda en täckfärg för att måla fasaden i flera lager. Du kan även slipa ned färgen så att du får rent ända ned till träet.
  • När förarbetet är gjort kan du lägga på en ny valfri färg.


Om du inte vill lägga ned för mycket arbete på att slipa träet helt rent så kan du använda en tjärfärg eller linoljefärg som går att använda på slamfärg - dock inte tvärtom. Du bör alltid försöka att borsta ytan så ren som möjligt och skrapa bort all lös färg innan du målar över slamfärgen.



Anlita professionell målare för att måla över falu rödfärg
Att måla över en fasad som är målad med falu rödfärg är ett riskabelt projekt eftersom det är mycket som kan gå fel. Oftast blir resultatet inte bra vilket är ett skäl till att många färghandlare inte rekommenderar att man målar över falu rödfärg med någon annan färg än en slamfärg.
Tack, jag förstår! Men här är kruxet snarare att jag _vill_ måla med slamfärg. :)
 
hsd
smh smh skrev:
Tack, jag förstår! Men här är kruxet snarare att jag _vill_ måla med slamfärg. :)
Ja, men det var någon tidigare som skrev...
Vill Du måla med slamfärg så borsta rent från all löst sittande färgrester och måla skulle det vara något annat på norra fasaden så dammar det inte när man borstar, tvätta då fasaden och måla 2 ggr ( kanhända att färgen"smiter" men den bör fästa vid andra stykningen),
Det blir inte samma struktur men detta kommer nog bara Du att se....
 
Redigerat:
  • Gilla
smh
  • Laddar…
smh smh skrev:
Tack, jag förstår! Men här är kruxet snarare att jag _vill_ måla med slamfärg. :)
Jag hade provmålat en kvadratmeter av den tveksamma fasaden, och är det nu så att det inte funkar/inte är slamfärg, faluröd, så hade jag målat med nåt annat.
Jag kan inte avgöra på bilderna.
 
  • Gilla
smh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.