Undrar om något haft samma problem som jag.

Har en HQ automower 308x som förra året började bete sig konstigt.
Får upp felkod "laddar blockerad".
Den försöker ställa sig där fyra gånger sen stannar den där, men laddar inte som den ska.
Beteendet uppkom efter vinterförvaring utan att någon förändring hade skett på laddstationen.

- Lampan lyser som den ska.
- Bytt bläck, även om de gamla såg ok på både maskin och laddstation.
- Öppnat laddstationen och sett över alla kontakter på insidan, även på maskinen.
- Nytt batteri för att den inte klara sig så länge på laddning av det gamla och tänkte att det kunde vara problemet med att den inte tog emot laddning. Provat med 2st nya batterier.
- Mixtrat och flyttat runt stationen om det blivit fel vinkel eller lutning.
- Provat 2 transformatorer
- Böjt blecken
- Kopplat trafon rakt på utan förlängningsslingan

Har haft inne den två gånger på Partille skog&trädgård. Dom lyckas inte reproducera felet och den bara går och går som den ska i deras trädgård. Konstiga är att den går bra nån dag efter den har varit där, sen återgår den till problemet.

Lagt med en film på beteendet.
 
Redigerat:
Nu verkar det vara bekräftat med ett defekt moderkort.

köpte en begagnad där det sades vara en söndrig hjulmotor, för att plocka reservdelar. Så visar det sig att den har exakt samma fel. 2000:- i sjön..

nytt kort kostar 2800:- och ”programmering” för att det ska funka, gissar mjukvaruppdatering, är 3-500:-

Någon som har tips eller idéer hur jag kan åtgärda, utan att lägga ut 1/3 av en ny?
 
Nu har jag köpt nytt kretskort till ena maskinen efter att försökt rengöra och baka skiten. Var ingen skillnad. Men nu är den bra igen utöver att möget ska in till service för att "programmeras"... 500 för att låsa upp säkerhetsmenyn.


Men har en annan fråga. Öppnade den andra maskninen vars kretskort såg mycket bättre ut generellt, utöver en komponent som jag tänkte jag kanske kunde byta ut. Kan någon hjälpa mig identifiera denna?
 
  • Närbild på två sidor av ett grönt kretskort med en skadad komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sannolikt en kondensator som används som backup-batteri.
Leta efter text som indikerar kapacitansvärdet på den. Anges på dessa med F (som i farad).
 
Tack!
Hittade på det andra kortet! Denna var lite grötig i texten.

GC 5.5.V 22F - Panasonic Coin supercapacitor.
 
O
Tror nog mer på 0.22F. 22F är grymt mycket..
 
Stämmer, stod 0.022F tom.
 
Tackar för tipset!
Ockerpriser på frakten, 130:-…

Är det skillnad på 0.022F och 0.22F? Verkar supersvåra att hitta 0.022
 
I Iddqd skrev:
Tackar för tipset!
Ockerpriser på frakten, 130:-…

Är det skillnad på 0.022F och 0.22F? Verkar supersvåra att hitta 0.022
Det blir 10 x större kapacitet, större brukar vara bättre. Svårt att tro att det skulle skada.
 
  • Gilla
Iddqd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.