Hej!
Behöver eran hjälp med hur vi borde möblera i vårat vardagsrum samt placera tvn? Vi kommer även ha ett allrum men jag tror vi kommer vilja ha en tv även där nere förr eller senare så vill gärna planera för det redan nu.
Det känns som ingen möblering är riktigt klockren för man vill ju helst inte blockera några fönster eller sitta ryggen vänd mot kaminen.

Lite alternativ vi funderat på bifogar jag nedan. Fönstret i vardagsrummet i planritningen på 170 x 70 cm är inte spikat utan vi funderar på att ha ett långsmalt fönster där istället så man eventuellt även kan placera tv på den sidan av rummet. Men då kommer vi inte kunna ha något öppningsbart fönster i vardagsrummet. Frågan är om det gör något?

Tack på förhand :D
 
  • Arkitektonisk planritning av ett hus med markerade rum som vardagsrum, sovrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett vardagsrum med möbler och potentiella placeringar för TV diskuterade i foruminlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital planritning öppen på en bärbar dator som visar förslag på möblering i vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av ett vardagsrumsutkast på en datorskärm, visar möbler och fönsterplacering för planering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

BirgitS
Att ha sofforna mittemot varandra är bra när man ska umgås, dock mindre kul om man ska vara flera som ska se på TV som då får vrida nacken 90 grader eller sitta på konstiga sätt. Du måste nog komma fram till hur rummet ska användas mest. Sen ska man ju inte glömma bort att man faktiskt kan flytta en soffa när man ska ha gäster och då tom. ha soffan framför TV:n. Man kan också ha olika möblering beroende på om TV eller kamin är viktigast just då, möbler är flyttbara.

Det går också att ha en soffa framför ett fönster.

Sen är det ju bra att tänka på väderstrecken och om TV kommer att bli solbelyst vid de tidpunkter då man vill kolla på den.

Tänker man på siktlinjer är det bra om vardagsrumsfönstret är ungefär mittemot köksfönstret.

Det är bra med något öppningsbart fönster i den änden så att man kan få till korsdrag för att få in lite svalka varma sommarkvällar.
 
  • Gilla
Isabellaa och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att ha sofforna mittemot varandra är bra när man ska umgås, dock mindre kul om man ska vara flera som ska se på TV som då får vrida nacken 90 grader eller sitta på konstiga sätt. Du måste nog komma fram till hur rummet ska användas mest. Sen ska man ju inte glömma bort att man faktiskt kan flytta en soffa när man ska ha gäster och då tom. ha soffan framför TV:n. Man kan också ha olika möblering beroende på om TV eller kamin är viktigast just då, möbler är flyttbara.

Det går också att ha en soffa framför ett fönster.

Sen är det ju bra att tänka på väderstrecken och om TV kommer att bli solbelyst vid de tidpunkter då man vill kolla på den.

Tänker man på siktlinjer är det bra om vardagsrumsfönstret är ungefär mittemot köksfönstret.

Det är bra med något öppningsbart fönster i den änden så att man kan få till korsdrag för att få in lite svalka varma sommarkvällar.
Tack för svar! Vi är inne på att ha det mer som sällskapsrum än tv-rum men tror ändå det lär bli TV tittande där med. Du har helt rätt i att möbler är flyttbara och man kanske inte ska låsa in sig på att ha det på ett sätt. Det där med öppningsbart fönster är så svårt för vi vill gärna ha ett fönster ner till golv och med en balkongdörr tex så blir det inte lika snyggt. Men huset måste ju va praktiskt också såklart..
BirgitS BirgitS skrev:
Att ha sofforna mittemot varandra är bra när man ska umgås, dock mindre kul om man ska vara flera som ska se på TV som då får vrida nacken 90 grader eller sitta på konstiga sätt. Du måste nog komma fram till hur rummet ska användas mest. Sen ska man ju inte glömma bort att man faktiskt kan flytta en soffa när man ska ha gäster och då tom. ha soffan framför TV:n. Man kan också ha olika möblering beroende på om TV eller kamin är viktigast just då, möbler är flyttbara.

Det går också att ha en soffa framför ett fönster.

Sen är det ju bra att tänka på väderstrecken och om TV kommer att bli solbelyst vid de tidpunkter då man vill kolla på den.

Tänker man på siktlinjer är det bra om vardagsrumsfönstret är ungefär mittemot köksfönstret.

Det är bra med något öppningsbart fönster i den änden så att man kan få till korsdrag för att få in lite svalka varma sommarkvällar.
 
Måste det vara 2 soffor? Annars hade jag nog kört alt 3 fast med 2 fåtöljer istället för högra soffan för att behålla lite mer öppet mot matplatsen. Annars håller jag med Birgits om att det går utmärkt att sätta soffor mot ett fönster. Jag är uppväxt med det och har alltid tyckt det funkat.
 
  • Gilla
Isabellaa
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Måste det vara 2 soffor? Annars hade jag nog kört alt 3 fast med 2 fåtöljer istället för högra soffan för att behålla lite mer öppet mot matplatsen. Annars håller jag med Birgits om att det går utmärkt att sätta soffor mot ett fönster. Jag är uppväxt med det och har alltid tyckt det funkat.
Det låter inte som en dum idé, håller med att det blir mer luftigt då jämfört med en soffa. Anledningen att vi har ritat in två soffor i dagsläget är för att vi ändå vill få plats hela familjen plus gäster utan att det ska kännas för trångt. Skönt ändå att du tycker att det går bra att ha möbler framför fönster, det kanske inte är så tokigt. Min man gillar nummer 3 mest men jag tycker bild nr 1 känns mer välkomnande på något vis.
 
BirgitS
Det är ju mer välkomnande att inte mötas av en soffrygg. Men byter man ut soffan mot flera lättare fåtöljer så känns det betydligt bättre. Även fyra fåtöljer av lättare typ, tänk Lamino, är mindre dominerade och blockerande än en 3-siftssoffa, samt lättare att flytta runt efter behov.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju mer välkomnande att inte mötas av en soffrygg. Men byter man ut soffan mot flera lättare fåtöljer så känns det betydligt bättre. Även fyra fåtöljer av lättare typ, tänk Lamino, är mindre dominerade och blockerande än en 3-siftssoffa, samt lättare att flytta runt efter behov.
[
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju mer välkomnande att inte mötas av en soffrygg. Men byter man ut soffan mot flera lättare fåtöljer så känns det betydligt bättre. Även fyra fåtöljer av lättare typ, tänk Lamino, är mindre dominerade och blockerande än en 3-siftssoffa, samt lättare att flytta runt efter behov.
Det har du rätt i. Tror vi kommer testa oss fram lite för jag tycker det är omöjligt att veta vad jag gillar mest nu på en ritning. Man kanske vill möblera om efter några år tex så då är det kanske bra att ha plats för tv på två väggar.
QUOTE="BirgitS, post: 4805465, member: 155688"]Det är ju mer välkomnande att inte mötas av en soffrygg. Men byter man ut soffan mot flera lättare fåtöljer så känns det betydligt bättre. Även fyra fåtöljer av lättare typ, tänk Lamino, är mindre dominerade och blockerande än en 3-siftssoffa, samt lättare att flytta runt efter behov.[/QUOTE]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.