Har hittat en skum isolerad kabel som går upp och in i isoleringen till där ventilationsrör är på kattvinden. Rören är till köksfläkten och frånluft. Huset är från 70 med självdrag.
Kabeln är inkopplad men jag har inte velat pilla bort isoleringen då den är svår att få dit igen bra.
Har någon en tanke vad det kan vara till?
 
Kan det vara för radio- och TV-antenn om den går upp på taket? Eller gammal telefonledning?
 
pokasd pokasd skrev:
Har hittat en skum isolerad kabel som går upp och in i isoleringen till där ventilationsrör är på kattvinden. Rören är till köksfläkten och frånluft. Huset är från 70 med självdrag.
Kabeln är inkopplad men jag har inte velat pilla bort isoleringen då den är svår att få dit igen bra.
Har någon en tanke vad det kan vara till?
Vad menar du med att kabeln är inkopplad? Är det en elkabel så den är strömförande? Eller vad är den inkopplad till?
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vad menar du med att kabeln är inkopplad? Är det en elkabel så den är strömförande? Eller vad är den inkopplad till?
Sorry det var otydligt. Ja den är strömförande
 
J Josth skrev:
Kan det vara för radio- och TV-antenn om den går upp på taket? Eller gammal telefonledning?
Antennen är på ena änden av huset och den här kabeln är i mitten av huset, inte omöjligt att den går hela vägen bort. Området är obekant för mig, men en tv-antenn antar jag använder el också?
 
En TV-antenn kan använda el också om det är dålig signal och antennförstärkare på taket men det brukar vara lågspänning då. Kan det vara någon som försökt bygga om i huset från självdrag till mekanisk frånluftsventilation med takfläkt?
 
  • Gilla
PelleBjork och 1 till
  • Laddar…
B
Kan det ha suttit en fläkt på vind eller toppen av skorstenen som tagits bort?

Man kan alltid prova att koppla ur strömmen och se om något slutar fungera. Vi har haft en del strömförande kablar till t.ex. eluttag som monterats bort och tapetserats över.

Edit: kräver formellt behörighet...
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Kan det ha suttit en fläkt på vind eller toppen av skorstenen som tagits bort?
Det skulle jag också gissa på. Någon sorts draghjälp till ventilationen eller kanske ett eldrivet spjäll av något slag.
 
Kan det vara ett alliance system installerat, eller varit tidigare?
Dessa har ju dubbla fläktar (köksfläkt +frånluftsfläkt på tak) och var vanliga på 70-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.