Jag är i färd med att byta ut murkna tvåtumsreglar till 70mm och stötte genast på vad som ser ut att vara en vägg med ett bärande fönster, dvs det är inte monterat i en bärande ram som brukligt är.

Hur växlar jag lämpligast av detta till en bärande ram i samband med att jag byter ut reglarna?
 
  • Bärande fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Bärande fönster handlar det troligen inte om, utan ett 3-luftfönster med en gemensam karm och tre bågar. (Särskilt om det sitter i en gavelvägg.) Det är insatt på ett icke fackmannamässigt sätt. Man har bara kapat av de stående reglarna utan att växla av över och under karmen. Som reglarna står i förhållande till posterna för bågarna tar de inget tryck utan är mer spikreglar för fasadbeklädnaden.

Om du vill göra det korrekt kan du lägga/fälla in en planka (45x220 eftersom det är en ganska stor fönsteröppning) på högkant i insidan ovanför karmen och låta den gå ända ut till ytterkant på de stående reglar som finns på var sida fönsteröppningen. (Event. kan du behöva dubbla dessa 'bredvidstående' reglar för att ta upp last.) Under karmen (om du ska plocka ut den) kan du nöja dig med att lägga en regel av samma dim. som reglarna på flaten på toppen av reglarna.
_____________________
Byggaren
 
Det rör sig om en kolonistuga från -65, bestående till 95% av icke fackmannamässiga lösningar med överblivet virke. Jag ska försöka göra det bästa av den. Hittills har jag bytt ut syllarna, rätat upp plintar, grävt ut jord, lagt grus under och bytt ut bjälklaget. Nu ska jag alltså byta ut väggreglarna. Vad ska man annars göra på semestern?

Om jag fattat dig rätt så sätter man en kraftig planka direkt ovanför fönstret och ända ut till reglarna vid varsin sida av fönstret. Dessa bör i sin tur tåla en del last (i sidled?) och ska kanske förstärkas med ytterligare en regel direkt bredvid. Därmed har man i princip avlastat från taket. Regeln under fönstret ska endast fördela fönstrets vikt och kan vara betydligt klenare, typ 45x70.

Jag skulle nog nöja mig med en 45x120 ovanför fönstret, då huset vilar på syllar 45x170 och hammarbandet är en liggande 2"x1.5" regel. Innebär dessa klena dimensioner problem?

Det jag fortfarande grubblar över är hur själva omfördelningen ska ske, dvs hur tar jag vikten från taket under tiden jag byter ut de stående reglarna ovanför och under fönstret, samt eventuellt de stående reglarna direkt bredvid fönstret?
 
I
ulsaulsa skrev:
Det rör sig om en kolonistuga från -65, bestående till 95% av icke fackmannamässiga lösningar med överblivet virke. Jag ska försöka göra det bästa av den. Hittills har jag bytt ut syllarna, rätat upp plintar, grävt ut jord, lagt grus under och bytt ut bjälklaget. Nu ska jag alltså byta ut väggreglarna. Vad ska man annars göra på semestern?

Om jag fattat dig rätt så sätter man en kraftig planka direkt ovanför fönstret och ända ut till reglarna vid varsin sida av fönstret. Dessa bör i sin tur tåla en del last (i sidled?) och ska kanske förstärkas med ytterligare en regel direkt bredvid. Därmed har man i princip avlastat från taket. Regeln under fönstret ska endast fördela fönstrets vikt och kan vara betydligt klenare, typ 45x70.

Jag skulle nog nöja mig med en 45x120 ovanför fönstret, då huset vilar på syllar 45x170 och hammarbandet är en liggande 2"x1.5" regel. Innebär dessa klena dimensioner problem?

Det jag fortfarande grubblar över är hur själva omfördelningen ska ske, dvs hur tar jag vikten från taket under tiden jag byter ut de stående reglarna ovanför och under fönstret, samt eventuellt de stående reglarna direkt bredvid fönstret?

Nej inte i sidled, utan lodled, eftersom det är risk för utknäckning kring det 'tunna hållet' (45mm) av väggreglarna vid tung last från avväxlingen ovanför fönstret. Men om det är en gavelvägg har du inte så stor last från taket via takstolarna att det innebär några problem att utesluta den heller om regelarna bara sidostabiliseras med kortlingar på halva höjden och panelen på utsidan och skivorna på insidan är ordentligt spikade till dem.

Att ha en bräda 2"x1½" som hammarband låter lite knepigt i mina öron när reglarna är 45x70? Är det verkligen så illa byggt? Borde ha varit en 45x70 (minst) på flatan.

Enklast fäster du upp en 2" planka i taket med några spik och lägger en 2" planka rakt under på golvet en meter från väggen och parallellt denna, samt mellan dem sätter några ordentliga stämp av 2 stycken sammanspikade 45x95 reglar som stöd, som du kapar i rätt länd + 5 mm och slår in med slägga. Då för du ner lasten från tak till golv och kan såga bort reglarna i ytterväggen utan större bekymmer.
__________________
Byggaren
 
Det är inte en gavel, utan en av väggarna i innervinkeln på ett L-format hus. Jag tror dock den mesta lasten tas upp av stolpen i innerhörnet på vinkeln, som ligger strax till vänster om fönstret (ca 60cm). Hursomhelst så betyder det att de två reglarna på var sida av fönstret kommer att ta en del last. Jag ska tänka på det.

Att ha en bräda 2"x1½" som hammarband låter lite knepigt i mina öron när reglarna är 45x70? Är det verkligen så illa byggt? Borde ha varit en 45x70 (minst) på flatan.
Så illa byggt är det. Väggreglarna är också 2"x1½", men jag ska byta ut dem till 45x70. Jag har grubblat över om jag ska ge mig på hammarbandet också, men jag tvekar. Det har trots allt stått i många år, och lasten är bara en krypvind och ett plåttak på 30 kvadrat.

När man sedan tittar på de hemmasnickrade takstolarna så blir man lätt illamående, men nånstans får väl gränsen gå för denna renovering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.