Upptäckte ett ljud från proppskåpet, hittade felet (med största sannolikhet AC:n som varit igång under kvällen + andra elektriska apparater samtidigt). Tog ur proppen, som var ganska varm. Bränd i botten och det var även botten i skåpet, och det knastrade när jag tog ut den. Nu sitter bara propphuven i och jag behöver alltså tillkalla elektriker för att byta passkontakt (vilket känns jätteenkelt att få tag på i semestertider...:rolleyes:). Men mina frågor är: kan även något dolt bakom skåpet ha skadats, nån kabel eller så? Eftersom det blev varmt/bränt. Och kan det isf börja brinna, typ nu? :worried: Och varför gick inte säkringen direkt när det var något fel, eller jordfelsbrytaren?
 
  • Bränd säkring som ligger på en vit yta, med synliga brännskador på toppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bränd säkring i proppskåp med texten "10A 500V" synlig, tecken på överhettning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ibland blir ledaren som är ansluten till den säkringen varm pga varmgången mellan säkring och passdel.
Då kan ledarens isolering tagit skada.
Vid långvarig glappkontakt varmgång så börjar kopparen att oxidera och resistansen ökar samtidigt som även värmen ökar...
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
H HSP skrev:
Ibland blir ledaren som är ansluten till den säkringen varm pga varmgången mellan säkring och passdel.
Då kan ledarens isolering tagit skada.
Vid långvarig glappkontakt varmgång så börjar kopparen att oxidera och resistansen ökar samtidigt som även värmen ökar...
Hm... Detta är ingen glappkontakt. Orsaken har jag som sagt hittat. Men svar på frågan om det kan orsaka brand nu, vad är det..? Måste jag bryta huvudströmmen för att inte riskera något?
 
Redigerat:
Har du hittat orsaken? Jag ser inget i det du skriver som orsaken till det du visar på bilden. Hög last är en faktor absolut. Men mest sannolikt är att proppen varit dåligt iskruvad, och/eller att denna säkring löst ut x antal gånger under årens lopp och att man bytt den med lasten på. När man byter en säkring med last på blir det en ljusbåge och en liten ”svetsloppa” precis innan säkringen får kontakt med passdelen. Detta leder till sämre kontakt och värme och vid upprepade sådana manövrar kan ett fel likt det du visar uppstå. Ledningarna bakom kan vara skadade som HSP skriver, men att det skulle leda till brand är mycket osannolikt eftersom du tagit ur proppen.
 
  • Gilla
Berthramb och 3 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Har du hittat orsaken? Jag ser inget i det du skriver som orsaken till det du visar på bilden. Hög last är en faktor absolut. Men mest sannolikt är att proppen varit dåligt iskruvad, och/eller att denna säkring löst ut x antal gånger under årens lopp och att man bytt den med lasten på. När man byter en säkring med last på blir det en ljusbåge och en liten ”svetsloppa” precis innan säkringen får kontakt med passdelen. Detta leder till sämre kontakt och värme och vid upprepade sådana manövrar kan ett fel likt det du visar uppstå. Ledningarna bakom kan vara skadade som HSP skriver, men att det skulle leda till brand är mycket osannolikt eftersom du tagit ur proppen.
Anledningen att jag tror att AC:n är orsaken är att när jag stängde av den så minskade ljudet i skåpet, för det första. AC:n har bara varit igång ett fåtal gånger i år, jag köpte den förra sommaren. Och proppen har aldrig gått så vitt jag kan minnas under i alla fall åtta år. Jag skruvade åt alla proppar i skåpet för bara ett par veckor sedan (när den till spisen byttes, detta är övervåningen).

Mest orolig för brand, som du märker! Förhoppningsvis går det att sova inatt och jobba imorgon utan för mkt sådant...
 
Tja har man en dålig anslutning som låter och minskar belastningen så ändras ljudet.

En central ska ju normalt inte låta.

Kan man bryta strömmen till centralen är det ju lätt att öppna och titta. Men är jag orolig för brand så utesluter jag inte dålig kontakt förrän jag kontrollerat alla anslutningar där det är bränt....
 
  • Gilla
multix och 4 till
  • Laddar…
Skadan beror på glappkontakt, som från början startat med att proppen inte varit iskruvad ordentligt. Alternativt att man bytt proppen med belastning. Resultatet är sönderbränd propp, passdel och eventuellt propphuven.
När skadan uppkommit då räcker det inte med att dra åt propphuven. Oxiden hindrar bra kontakt.

Felet blir tydligt med hög last (inkopplad AC i ditt fall)

Det ljud du hört är ljusbågen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V Vardon skrev:
Tja har man en dålig anslutning som låter och minskar belastningen så ändras ljudet.

En central ska ju normalt inte låta.

Kan man bryta strömmen till centralen är det ju lätt att öppna och titta. Men är jag orolig för brand så utesluter jag inte dålig kontakt förrän jag kontrollerat alla anslutningar där det är bränt....
Bröt strömmen och kollade bakom. Ser ut såhär. Verkar inte ha gjort mer skada nånstans (eller?).
 
  • Elektriska installationer och kablar bakom vägguttag, inga synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elledningar dragna genom en öppning i en vägg, omgivna av isoleringsmaterial, inga synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Det brukar synas tydligt på övre anslutningen på aktuell propphållare.
Kolla inne i propphuven också det kan vara bränt eller svetsat där också.
Propphuven är porslinshållaren som du sätter själva proppen i innan du skruvar i allt i elcentralen.

Byt propp, passdel och eventuellt propphuven så är ditt problem fixat. Obs du ska ha röd 10A passdel och 10A propp
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HSP skrev:
Det brukar synas tydligt på övre anslutningen på aktuell propphållare.
Kolla inne i propphuven också det kan vara bränt eller svetsat där också.
Propphuven är porslinshållaren som du sätter själva proppen i innan du skruvar i allt i elcentralen.

Byt propp, passdel och eventuellt propphuven så är ditt problem fixat. Obs du ska ha röd 10A passdel och 10A propp
Propphuven är inte bränd inuti, det är bara passdelen.
Men visst får man inte göra detta själv, jag behöver väl en behörig elektriker?
 
Man får inte göra det själv enligt reglerna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K kedjehus1973 skrev:
Propphuven är inte bränd inuti, det är bara passdelen.
Men visst får man inte göra detta själv, jag behöver väl en behörig elektriker?
Du får inte byta själv, men det är enkelt att göra med en PK-nyckel och en passdel. se bara till att dra åt passdelen.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...ngar-och-passkontakter/passdelsnyckel-033243/
Det finns även billigare/enklare men det här är väl miniminivån på verktyget.

https://www.jula.se/catalog/el-och-...ingar-och-passkontakter/passkontakter-008282/
 
K kedjehus1973 skrev:
Men visst får man inte göra detta själv, jag behöver väl en behörig elektriker?
Att borsta bort oxid på passdelen hävdar jag (utan direkta källor) ej faller under krav på auktorisation. Så länge man ej direkt reparerar anläggningen så är det inte elinstallationsarbete. Typ förebyggande underhåll. I klass med att efterdra skruvar.
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Att borsta bort oxid på passdelen hävdar jag (utan direkta källor) ej faller under krav på auktorisation. Så länge man ej direkt reparerar anläggningen så är det inte elinstallationsarbete. Typ förebyggande underhåll. I klass med att efterdra skruvar.
Gjorde faktiskt det på en annan botten som också var pyttelite bränd (ej säkringen, bara passdelen). Nu är den blank och fin. Den mer brända gick inte att få ren så den behöver bytas.
 
Ja, det är väl viktigare att "reglerna" följs än att det blir så bra som möjligt :rolleyes:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.