Har en 4.88m x 4.88m x 1.2m dvs 25m3 stor ovanmarkspool där jag har en lyfco 12,4kW värmepump https://outl1.se/poolvarmepump-12kw samt en bestway flowclear sandfilterpump och sandfilter. Pumpen är på 280W pumpkapacitet 7571 liter/timme för pooler upp till 54m3 https://outl1.se/bestway-sandfilterpump-ovanmarkpool

Jag har ett problem att den ganska snabbt tappar vattentryck och att det blir bättre när jag backspolat vilket jag behöver göra 1-2ggr/dag, värmepumpen slår av då den får för lite vatten vid dessa tillfällen så det är ganska irriterande.
Vattnet är inte speciellt skitigt, iaf inte vad man kan se med ögat, så jag tycker det är konstigt att jag behöver backspola så ofta pga "smuts" utan jag börjar fundera om det är min integrerade vattenpump/sandfilter som är för klent?

Några experter som har tips på lösning eller om det behövs köpas ny pump/filter, vilka ska jag köpa?

Värmare och pump/filter är ca 10meter från poolen, ingen höjdskillnad förutom där slangarna ansluter i poolen, där är dom ca 80cm från mark och upp.

Bifogar lite bilder på pump/filter-, värmare-kapacitet.

Smarttelefonskärm som visar produktinformation för en sandfilterpump till pool med priset 2188 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en bruksanvisning för en poolvärmepump med specifikationer för olika modeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en värmepump för ovanmarkspool med tekniska specifikationer om kapacitet och storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanmarkspoolens värmepump och sandfilterpump installerade i ett trädäckskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Specifikationsetikett på en poolvärmepump som visar modell, ström, kapacitet och andra tekniska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stort utlopp har du från backspolningen? Jag har en liknande pump, fast något mindre modell, där man skulle ansluta en trädgårdsslang för att leda bort vattnet från backspolningen. Med för tunn slang blev det inget flöde och inte heller någon ordentlig backspolning, utan sanden i sandfiltret blev igensatt. Tog då bort anslutningsnippeln och höll ett grovt avloppsrör emot istället, och då blev det bra fart i backspolningen! Sedan dess har det fungerat mycket bättre!
 
Hade trädgårdsslang förra året men ordnade så det är 38mm som resten av systemet. Men fortfarande ingen skillnad
 
Har du öppnat och sett hur sanden ser ut inuti filtret?
 
Hur mycket sand har du i filtret? 280w är i allra mista laget. 700 till 1000w skulle jag säga är mer rimligt. Har själv en för liten pump mot för vad jag hade tidigare och upplever samma sak som du fast jag lär backspola typ 1 gång i veckan mot för tidigare 1-2 gånger i månaden. Dessutom vid lägre tryck i filtret.
 
B Byggareberg skrev:
Hur mycket sand har du i filtret? 280w är i allra mista laget. 700 till 1000w skulle jag säga är mer rimligt. Har själv en för liten pump mot för vad jag hade tidigare och upplever samma sak som du fast jag lär backspola typ 1 gång i veckan mot för tidigare 1-2 gånger i månaden. Dessutom vid lägre tryck i filtret.
20kg 0.45-0.85 mm sand enligt manualen.
 
Bättre såklart med grövre slang. Det är ju dubbla effekten mot din nuvarande, men hade ju inte vara sämre med en med mer effekt. Hur lång är slangarna i hela systemet, på ett ungefär?
 
B Byggareberg skrev:
Bättre såklart med grövre slang. Det är ju dubbla effekten mot din nuvarande, men hade ju inte vara sämre med en med mer effekt. Hur lång är slangarna i hela systemet, på ett ungefär?
Mellan pool och pumparna är ena slangen 12 meter och andra 9 meter för in/utlopp sen är det ca 3 meter slang mellan sandfilter och värmepump just nu, ska vara kring 1m senare.

Samtliga slangar och anslutningar är 38mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.