R roli skrev:
Eller kanske dessa skruvar: [länk]
Bra mycket bättre kvalitet på ingående material och utförande, gäller både ytbehandlade och syrafasta.
Fransk träskruv är ju tillverkade av ett urdåligt material 4.6 och har ofta en ganska grov ytstruktur, normalt material för skruv är 8.8 (skruv för mutter).

En 8 mm fransk träskruv 4.6 klarar drygt 1.2 ton i dragkraft innan den börjar ge sig och den är gjord för att användas i trä.
Jag tror att träet ger sig före skruven för de lasterna, så en Fransk i urdålig materialkvalitét är rätt bra ändå...
 
Har en fråga angående Jetting-skruvarna. När man kollar dokumenten så står det ju t.ex. diameter 8 mm, är detta där skruven är som störst (förstärkingen vid huvudet, den ökar nämligen i storlek där), eller är det den del utan gängor som är mellan där gängorna slutar och upp till utvidgningen? Jag skulle behöva fästa ett metallbeslag med 8 mm-hål, så då är frågan om jag kan skaffa en Jetting-skruv med diameter 8 mm och att den kommer gå in helt och hållet då? Bifogar bild för förtydligande. Det jag undrar är att om jag köper en 8x40 Jetting-skruv, är den då 8 mm vid pil A eller pil B?
 
  • Metallskruv med gängor (A), skruvhuvud (B), och spets, isolerad på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid B.
 
S Spiffman skrev:
En 8 mm fransk träskruv 4.6 klarar drygt 1.2 ton i dragkraft innan den börjar ge sig och den är gjord för att användas i trä.
Jag tror att träet ger sig före skruven för de lasterna, så en Fransk i urdålig materialkvalitét är rätt bra ändå...
Inga problem att dra av långa franska om man inte förborrar. Inte för mig iallafall som lärt mig den hårda vägen.
 
S Spiffman skrev:
En 8 mm fransk träskruv 4.6 klarar drygt 1.2 ton i dragkraft innan den börjar ge sig och den är gjord för att användas i trä.
Jag tror att träet ger sig före skruven för de lasterna, så en Fransk i urdålig materialkvalitét är rätt bra ändå...
Dragkraft ja, men vid vilket moment skjuvas den av?
Viktor.J Viktor.J skrev:
Inga problem att dra av långa franska om man inte förborrar. Inte för mig iallafall som lärt mig den hårda vägen.
Det är väl för att dragkraft inte är det som drar av skruven, utan skjuvningen på grund av det moment man drar med...
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Dragkraft ja, men vid vilket moment skjuvas den av?

Det är väl för att dragkraft inte är det som drar av skruven, utan skjuvningen på grund av det moment man drar med...
Antaglig, därför den håller hyffsat när den väl är på plats :)
 
En fråga till angående förborrning för Jetting-skruvarna. Jag ska fästa mina i träpanel och är lite rädd att det eventuellt kan spricka. Normalt sett ska man ju inte behöva förborra, men om man vill minska risken för sprickbildning, ska man då förborra med den diametern som skruven har i gängorna, alltså i "dalarna" på gängorna, eller kanske lite mindre hål ändå? Tappar man något i hållfasthet genom att förborra? Säg att inre diametern på själva skruven i gängdalarna är 6 mm, är det då smart att borra just 6 mm, eller kanske man ska ta 5 eller 4 mm? Bara för att få ytterligare lite "spänningar" mot skruven?
 
Lika eller 0,5 mm mindre. Ju mindre mängd trä som pressas utåt, desto bättre tar gängorna, och det är ju gängorna som ska greppa.
Om du vill vara riktigt säker att det inte spricker borrar du även för den delen av skruven som inte har gängor.
Är den 8 mm där och gängorna börjar 15 mm ner, borrar du 8 mm, 15 mm djupt. Bra då är att ha ett sånt där stopp som man kan skruva fast på borren.
 
  • Gilla
OveE och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.