harka harka skrev:
till exempel var Putin på omslaget till Time magazine år 2007 som Person of the year
Det har Hitler, Stalin, Chiang Kai-shek, Faisal (Saudi arabien), Khomeini och ett antal andra genomruttna personer också varit. Det är inte en skönhetstävling, utan en utmärkelse som (i bästa fall) speglar förändringar i tiden.

Och jag menar inte att man behöver hålla sig helt utan samarbete med dem, bara att det är kriminellt oskickligt att göra sig så beroende av ondskans kreatur som exempelvis Tyskland och Italien gjort.
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
fattar inget
det är rätt enkelt oljan håller värmen medan de vanliga med elspiraler snabbt kallnar ner. förbrukningsmässigt har det dock ingen betydelse vad du väljer. fördelen med de oljefyllda är att de inte blir lika heta och riskera att bränna barn etc samt att termostaterna inte blir lika varma vilket brukar resultera i att det slutar fungera efter en tid.

ex om du har två glas med varmvatten och häller ut vattnet i det ena så kommer det att kallna fortare än det som har vätska i sig.

har dock hänt olyckor med oljefyllda som överhettat med följd att de exploderat och stänkt het olja kring sig gissar att det handlar om lågpris radiatorer iofs.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
B b50gud skrev:
det är rätt enkelt oljan håller värmen medan de vanliga med elspiraler snabbt kallnar ner. förbrukningsmässigt har det dock ingen betydelse vad du väljer. fördelen med de oljefyllda är att de inte blir lika heta och riskera att bränna barn etc samt att termostaterna inte blir lika varma vilket brukar resultera i att det slutar fungera efter en tid.

ex om du har två glas med varmvatten och häller ut vattnet i det ena så kommer det att kallna fortare än det som har vätska i sig.

har dock hänt olyckor med oljefyllda som överhettat med följd att de exploderat och stänkt het olja kring sig gissar att det handlar om lågpris radiatorer iofs.
Ja, det vet jag väl..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Funderar starkt på 128 öre 3-års fast pris, sjukt är det. Vintern kommer bli galen. Jag kan tyvärr inte sluta förbruka el.

Kanske 168 öre 12 mån fast, hur tänker ni andra?

Se3
No way. Sedan jag gick över till timpris har jag iaf 2 av 4 månader legat under en krona i snitt.
 
G OMathson skrev:
Kan du hålla isär energibehov och effektbehov? De flesta något äldre vp anläggningar har ett väldigt högt effektbehov när det är riktigt kallt, typ alla luft luft, flesta luft vatten och väldigt många berg/sjö vp. Vad händer då när det blåser dåligt (finns för lite effekt) och är kallt ute, jo effektbehovet bli nästan lika stort för de som har direkverkande el som de som redan har vp så skyll inte på de som inte har vp i Stockholm eller norr om. Effektbehovet blir nästan samma om vp använder luft på kalla sidan och det kallt ute.
Jag förordar inte direktel men att priset ökar flera hundra procent på nått år och tillgänligheten kommer att minska beror väldigt lite på brukarna i äldre bostäder, det beror på populism, kortsiktghet, vågmästarpartiet, makt, ideologi, krig osv då lungna ner dig!
Det är helt korrekt att enklare LL vp och äldre underdimensionerade bvp tex har nackdelen att de orsakar stora effektökningar i form av tillskott när de inte mäktar med en köldknäpp.
Därför måste sådana anläggningar förstås uppgraderas till 100% effekttäckning vid DUT eller kompletteras med annan extrauppvärmning som ved eller pellets tex.
Det är en ny tid nu, det går inte att tänka som på 70-talet.
 
R
K karlmb skrev:
No way. Sedan jag gick över till timpris har jag iaf 2 av 4 månader legat under en krona i snitt.
Har du gjort något aktivt då eller bara levt som vanligt? Jag tycker det är rätt skönt att slippa vara vaken hela natten för att tvätta så att börja leva mitt liv efter elpriset måste ge mig mer än så för att vara värt det.
 
R RoAd skrev:
Har du gjort något aktivt då eller bara levt som vanligt? Jag tycker det är rätt skönt att slippa vara vaken hela natten för att tvätta så att börja leva mitt liv efter elpriset måste ge mig mer än så för att vara värt det.
Vi har kört disk o tvätt under lågpris men de står för en liten del av förbrukningen så det kan man egentligen strunta i.
Samma gäller övrig förbrukning som vi kört som vanligt: TV, datorer och belysning.
Sedan är det vvb o sjövärmepump som styrts manuellt dag för dag mot lågpris. I maj var det ju lätt att värma allt under natten enbart men i februari fick jag lägga några timmar också mellan morgon och em-peakarna.
En automation mot elpriset skulle förstås gå lika bra. Och jag tror att man med klocka kan komma bra nära i snitt eftersom topparna är vid nästan samma timmar varje dag.
 
G
K karlmb skrev:
Det är helt korrekt att enklare LL vp och äldre underdimensionerade bvp tex har nackdelen att de orsakar stora effektökningar i form av tillskott när de inte mäktar med en köldknäpp.
Därför måste sådana anläggningar förstås uppgraderas till 100% effekttäckning vid DUT eller kompletteras med annan extrauppvärmning som ved eller pellets tex.
Det är en ny tid nu, det går inte att tänka som på 70-talet.
K karlmb skrev:
Det är helt korrekt att enklare LL vp och äldre underdimensionerade bvp tex har nackdelen att de orsakar stora effektökningar i form av tillskott när de inte mäktar med en köldknäpp.
Därför måste sådana anläggningar förstås uppgraderas till 100% effekttäckning vid DUT eller kompletteras med annan extrauppvärmning som ved eller pellets tex.
Det är en ny tid nu, det går inte att tänka som på 70-talet.
Vi har haft denna diskussion tidigare... vad är "enklare LL vp"? Finns det överhuvudtaget några vp som använder luft som ger någon större effekt när det är typ -20C eller önsketänker du?
70 talet, ja då va det ransonering på olja/ bensin och du verkar tycka att nu ska vi ha det på el, vem ska bestämma hur mycket effekt man får ta ut? Ska det fördelas av regeringen? Kan man köpa sig fri eller ska man få bidrag i form av el?
Jag förordar naturligtvis rimlig hushållning av all energi och visst ska det kosta att köra på med direkt el men det gör det ju redan.
 
R RoAd skrev:
Har du gjort något aktivt då eller bara levt som vanligt? Jag tycker det är rätt skönt att slippa vara vaken hela natten för att tvätta så att börja leva mitt liv efter elpriset måste ge mig mer än så för att vara värt det.
Det finns nu idag tvättmaskiner man kan sätta schema på.

Du förlorar exakt allt du sparar på att ha den igång på natten på inköpspriset :D

Själv funderade jag med på timpris, men jag bor i område fyra, vi har dock inte putinpriser, det började innan honom.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Alla maskiner jag stött på som inte är ordentligt gamla ha haft starttids fördröjning.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Alla maskiner jag stött på som inte är ordentligt gamla ha haft starttids fördröjning.
Ja, det underlättar ju till viss del. Men hänger de upp kläderna också? :) inte så fräscht att låta blöta kläder ligga kvar i maskinen.
 
D Daniel 109 skrev:
Alla maskiner jag stött på som inte är ordentligt gamla ha haft starttids fördröjning.
Jag känner mig fattig :( Har en whirlpool (tror jag) och har inget sånt. Tror inte ens vi hade de i lägenhet, och de var såna superdyra brutala maskiner, både tvätt och tumlare.

Jag var ju faktiskt mer inne på wifi maskiner.
 
G
R Rkarlsson skrev:
Jag känner mig fattig :( Har en whirlpool (tror jag) och har inget sånt. Tror inte ens vi hade de i lägenhet, och de var såna superdyra brutala maskiner, både tvätt och tumlare.

Jag var ju faktiskt mer inne på wifi maskiner.
Spelar inte så stor roll då det nästa alltid är uppvärming som står för den största energiförbrukning, de som har värmen via brf eller hyresvärd kan ju inte påverka direkt. Stänga av ett värmesystem pga högt pris på el funkar ju sällan bra om det är kallt/dyr el flera dygn. Visst, om man toppar en vp med el kanske man kan förskjuta någon timme hit eller dit men det kan påverka verkningsgraden negativt.
 
G OMathson skrev:
Spelar inte så stor roll då det nästa alltid är uppvärming som står för den största energiförbrukning, de som har värmen via brf eller hyresvärd kan ju inte påverka direkt. Stänga av ett värmesystem pga högt pris på el funkar ju sällan bra om det är kallt/dyr el flera dygn. Visst, om man toppar en vp med el kanske man kan förskjuta någon timme hit eller dit men det kan påverka verkningsgraden negativt.
Jo självklart.
Men om man har timpris och är extrem så är de ju på natten och helger man vill tvätta. Om man diggar att kläderna sunkar till sig. Om man förvisso inte passar tvätten även på natten.
 
Ett snabbt överslag ger mig att tvätt för en person, där hälften är 40-grader och hälften 60, drar 175kwh per år.

Är det då värt det att hålla på och styra livet efter elpriset på tvätt?

Ladda bil, värma hus och värma vatten är där man kanske skall fokusera?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.