BirgitS
Korridoren fungerar som en markering av vad som är privat område. Man vill ju inte heller ha badrumsdörrar som öppnas rakt in i köket.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dan_karlsson skrev:
Känner bara att jag direkt vill komma igång med renoveringar så man inte sitter och blir bekväm med läget och låter det vara liksom.
Nja, det resonemanget håller jag inte med om. Det som händer när du bor in dig i huset är inte i första hand att du blir bekväm och låter det vara (och om så är, vad är fel med det?), utan att du lär känna huset och hur du fungerar i huset! De förändringar du gör i ett hus du bott i ett tag, blir mycket mer genomtänkta än de första idéerna du fått baserat på en ritning och en visning.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Korridoren fungerar som en markering av vad som är privat område. Man vill ju inte heller ha badrumsdörrar som öppnas rakt in i köket.
det har du rätt i, tanken är inte att hela ska bort utan delar för att korta ner den en bit för det blir väldigt mörkt och tråkigt med den där
 
D Dan_karlsson skrev:
Uppvärming är vattenburen i element plus luftvärmepump.
Vad är det för värmekälla till det vattenburna värmesystemet?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad är det för värmekälla till det vattenburna värmesystemet?
vanlig panna med elpatron
 
BirgitS
D Dan_karlsson skrev:
det har du rätt i, tanken är inte att hela ska bort utan delar för att korta ner den en bit för det blir väldigt mörkt och tråkigt med den där
Även jag tror att du behöver bo där ett tag för att verkligen veta vad som är problemen i huset och hur de åtgärdas på bästa sätt.

Skrev du inte något om att låta köket gå in i tvättstugan?
Men det gör ju köket ändå mer långsmalt.
 
klart jag måste bo in mig lite, ja det kommer göra det längre men å andra sidan får jag mer ljus från ett fönster till samt att det rummet bakom köket inte känns bra
 
BirgitS
D Dan_karlsson skrev:
vanlig panna med elpatron
Det låter som något som vore väldigt bra att byta mot något annat, bergvärme, fjärrvärme, solceller, luft-vattenpump. Det kommer att hålla nere driftskostnaderna nu när elpriserna stiger så mycket.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det låter som något som vore väldigt bra att byta mot något annat, bergvärme, fjärrvärme, solceller, luft-vattenpump. Det kommer att hålla nere driftskostnaderna nu när elpriserna stiger så mycket.
funderat på luft/vatten som ett alternativ
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dan_karlsson skrev:
funderat på luft/vatten som ett alternativ
Låt pengarna gå dit först.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Är du säker på det?
[länk]
Ja jag är säker, det där gäller endast om du vill ändra ditt amorteringsgrundade värde. För att höja bolån kan du värdera om hur många gånger du vill.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Banken kan inte värdera om huset för att få ett nytt amorteringsgrundande värde under 5år efter att ett värde satts på det, vilket det görs vid beviljandet av lånet.

De kan värdera om huset för att belåna det mer dock. Detta leder således till att du kan ha 85% i belåningsgrad av ditt nya värde men en högre belåningsgrad sett i jämförelse med det amorteringsgrundade värdet.

Tex.

Du köper för 600 tkr

värderar om till 1000tkr

lånar 85% av 1000tkr = 850 tkr

850/600= 141% belåningsgrad när det kommer till amorteringskrav, allt över 70% ska amorteras med 2% av den totala skulden.

Du har rätt - men jag hoppas du har fel i praktiken. När jag lade om mitt lån mitt lån för ngr år sen (efter att regel tillkommit) nämnde jag för banken att det i praktiken innebär att amorteringskravet är verkningslöst. Då kan man i teorin låna hela amorteringen vid en . Den bankmannen höll med och sa att de var restriktiva med detta.

Slutsatsen blir att prata med banken innan så att det inte blir en oväntad överraskning - särskilt nu om bostadspriserna skulle vara påväg neråt.
 
M mlb88 skrev:
Banken kommer låna ut 85% av det du köper huset för, om vi säger att det är 600 000 kr så kommer du få låna 510 000 kr och behöver lägga 90 000 kr själv.

Utöver det behöver du betala lagfart på 1,5% av priset, alltså 9 000kr + 825 kr till Lantmäteriet samt 1000 - 2000 kr till banken troligtvis = 11 -12 000 kr totalt

samt bekosta nya pantbrev om det inte finns på lika mycket som du vill låna. Det kostar 375 kr till Lantmäteriet samt 2% av det belopp du behöver ta ut så inga enorma summor.

Du kan ta ut en mäklare för att göra en förhandsvärdering, alltså vad hen tror att huset kommer vara värt efter dina renoveringar. Därefter går du till banken med den och frågar om de accepterar den samt om du kan få belåna 85% av det värdet för att genomföra dina renoveringar.

När det gäller stora renoveringar kan banken kräva en "lyftplan" likt den man har när man bygger nytt. Skulle säga att under 500 tkr hade jag inte krånglat med det men det hänger också på hur noggrant du har räknat över vad renoveringen ska kosta och vilket intryck du ger.
Banken lånar ut 85% fastighetens värde, inte vad du köper det för.
Har jag köpt en fastighet för 850 tusen och den är värderad till 1 miljon kan jag ju låna hela beloppet..
Men köper du samma fastighet för 1,1miljoner så måste du ha 250 tusen från något annat håll.
Eller har dom ändrat på några regler?
Sist jag köpte villa, så kunde jag lägga in allt i ett bottenlån, just för belåningen blev mindre än 85% av värdet på villan.
 
Redigerat:
perra i skogen perra i skogen skrev:
Banken lånar ut 85% fastighetens värde, inte vad du köper det för.
Har jag köpt en fastighet för 850 tusen och den är värderad till 1 miljon kan jag ju låna hela beloppet..
Men köper du samma fastighet för 1,1miljoner så måste du ha 250 tusen från något annat håll.
Eller har dom ändrat på några regler?
Så fungerar det inte. För ett nyköpt hus är värdet = köpeskillingen. Hur skulle värdet fastställas annars, tycker du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.