S sanneronner skrev:
Vi bygger nytt och ville då även att det skulle gjutas en platta till ett förråd som vi senare ska bygga.
Vi anser nu att byggföretaget som bygger vårt hus borde informerat oss om att det skulle sättas L-element mot vår granne. (som vi såklart skulle bekosta)
Nu ser vi att det kommer behövas göra en slags mur efteråt och nu blir det mycket svårare att få till en bra och hållbar lösning. L-element blir omöjligt. Detta borde gjorts innan allt det andra arbetet. Vi har bara 50 cm till grannens tomtgräns.
Nu undrar vi om vi kan hävda att de borde upplyst oss om detta. Vi som lekmän har inte förstått nödvändigheten av detta och tyvärr är vår kontrollansvarig inte speciellt aktiv i vår sak. Vi måste komma fram till en lösning som nu blir både kostsam och svår. Vi anser inte att plattan är en hållbar konstruktion över tid.
Vad kan vi göra? Kan vi påstå att de borde upplyst oss om detta?
Är det inte L-element som kant? Ser så ut!
 
B
5 sidor tråd, men fortfarande ingen bild eller höjdskillnad som fastslår att L stöd för att hantera höjdskillnader? Eller har jag missat något?

Hur ser det ut området som är några meter från förrådet? Höjdskillnad mot makadam under plattan?

Rent generellt så ligger ett mycket stort ansvar hos beställaren. Har man inte kompetens att göra en bra beställning kan man få hjälp med det också.

Folket som jobbar på plats är ofta duktiga på sitt område, men rätt dåliga på teori bakom. Snickaren med mångårig erfarenhet t.ex. är ofta kass på dimensionering av takstolar, eller beräkning av nedböjning. Det är nästan alltid någon annan än de som utför jobbet på plats som dimensionerar och tänker igenom hela konstruktionen. Det verkar inte som det uppdraget ingått i beställningen?

Det låter inte som ni direkt beställt någon som ska se över konstruktionen, utan har valt en standardlösning och håller tummarna för att det blir ok, allt tänkt igenom riskerna själva.

I detta fall där det dessutom verkar vara en rätt begränsat uppdrag, blir ansvaret för beställaren högre.

Det som inte står i avtalet gäller inte.
 
men varför skulle det vara L element? och hur vet vi att det som sitter inte fyller sin funktion?

Jag tycker att det tråkiga är man inte ringer hantverkarna och stämmer av. Är de proffs så svarar de gärna på dina frågor.
 
S Sista spiken skrev:
Oskönt inlägg! Varför köper man experthjälp? Radera ditt inlägg, vilket inte tillför något konstruktivt.
S sanneronner skrev:
Det torde vara de som är kunniga och har många års erfarenhet så ja. Det gör vi. Jag vill ha information av de som kan det här och därför skriver jag här nu :)
S Simsgrodan skrev:
En intressant generell fråga som TS tar upp; om man som lekman anlitar en proffsfirma för ett jobb, hur ska man säkerställa att de inte ”bara bygger” utan använder sin expertkunskap (som beställaren vanligen saknar) till att föreslå en bra lösning? Sedan är det ju ett problem om beställaren ändå inte litar på firman och ett annat om beställaren ställer oskäliga krav på funktion. Hur bör man skriva avtalet för att få det bra för alla parter?
Detta är en riktigt bra reflektion. Grunden i arbetet ligger alltid i själva beställningen vilket konsumenter ibland har otroligt svårt att förstå. Kommer man med ett underlag/handling och man sedan får exakt den produkten levererad så har utföraren utfört sitt uppdrag korrekt. Ytterst finns det ju en kontrollansvarig som har godkänt själva grundsättningen och armeringen innan plattan gjöts.

S sanneronner skrev:
Precis, det är därför jag skriver här för att få input. Jag är inte kunnig i ärendet. Hade vi byggt igen hade vi säkert gjort annorlunda. Vi hade satt L-element i tidigt skede.
Så över en marktäckare som binder samman slänten med grannens tomt så binder det samman materialet
 
Njä, är rätt säker på att konsumenttjänstlagen har nått att säga om att arbetet ska utföras fackmannamässigt.
Skulle tippa på att se till att markförhållanden är rätt innan man gör en platta ingår där.

Med det sagt är jag utifrån den bild som finns inte säker på att det är något problem.
 
D dwd skrev:
Skulle säga att kantelementen står på bädden av makadam och innanför dessa ligger 300 cellplast och 100 betong. Det är det normala förfarandet.
kan vara tunnare isolering under kantbalk, men den bör (ska) inte vara oisolerad. Det är ju golvvärme i plattan.
 
T TobbeLenn skrev:
kan vara tunnare isolering under kantbalk, men den bör (ska) inte vara oisolerad. Det är ju golvvärme i plattan.
Så här är leverans beskrivningen.
Skärmdump av diskussionsforum med beskrivning av markplatta konstruktion inklusive isolering och golvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

300mm isolering.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Är det inte L-element som kant? Ser så ut!
Principskiss på grund med L-stöd.
Av din bild att dömma är det denna konstruktion du har.
En lutande återfyllning mellan din granne och grundplattan är inget tekniskt problem. Faktiskt ganska bra att leda bort ytvatten från grunden om avrinningsområdet i tomtgränsen leder vattnet vidare.
Om byggaren har utfört jobbet enligt principskissen ligger din grund på en stabil " paddad" bädd av makadamm och grus. Stämm av med byggaren, det blur många gissningar i tråden. Välj ett dränerande material till återfyllning som du tycker är estetiskt rätt för dig.
Principskiss av grund med ISOGRUND L-element, visar lager av armering, betong, isolering och dränerande material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av grundkonstruktion med L-stöd, dräneringslager och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bernt Ö97 skrev:
Principskiss på grund med L-stöd.
Av din bild att dömma är det denna konstruktion du har.
En lutande återfyllning mellan din granne och grundplattan är inget tekniskt problem. Faktiskt ganska bra att leda bort ytvatten från grunden om avrinningsområdet i tomtgränsen leder vattnet vidare.
Om byggaren har utfört jobbet enligt principskissen ligger din grund på en stabil " paddad" bädd av makadamm och grus. Stämm av med byggaren, det blur många gissningar i tråden. Välj ett dränerande material till återfyllning som du tycker är estetiskt rätt för dig.
[bild] [bild]
Ursäkta
Mitt inlägg med principskiss är givetvis avsett för TS
 
Fortfarande ingen bild på hur detta det ut med lite mer perspektiv, men:
- Den fyllning som ligger där idag tar inte vägen någonstans, det behövs en rasvinkel över 1/1 eller 45 grader för det. Jag har samma lösning på garaget.
- Om ni av kosmetiska skäl vill sätta dit ett l-stöd är det inga problem med 50cm på den lilla höjdskillnaden. Däremot så måste de luta i plattans riktning för att inte leda vatten mot grunden istället, allt behöver det ligga dränledning i fyllningen. Mer jobb och kostnad men ingen ökad funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.