Tjena!
Har idag Google Wi-Fi i huset som funkar klockrent. Vi behöver få ut Wi-Fi i garaget och Google Wi-Fi har inte den räckvidden. Där finns datakabel utdragen men eftersom man bara kan koppla Google Wi-Fi routern med kabel så undrar jag hur jag ska göra? Finns det någon annan apparat som löser detta?
 
A
Va? Har du nätverksuttag i garaget?

i så fall
Google - switch - Google wifi puckar.

så har jag det.

till mitt garage har jag en trådlös länk som är alldeles överdimensionerad från ubitique unify
 
Johan1975z skrev:
Va? Har du nätverksuttag i garaget?

i så fall
Google - switch - Google wifi puckar.

så har jag det.

till mitt garage har jag en trådlös länk som är alldeles överdimensionerad från ubitique unify
Ja, drog ut en kabel för att koppla in växelriktare som tydligen bara har Wi-Fi….. men har du fler än en Google Wi-Fi puck kopplad med tråd?
 
Q Qaniel skrev:
Nu har jag aldrig gjort det men enligt den här sidan så kan du koppla ihop flera basestations

[länk]

om du vill ha allt i samma när så verkar det inte vara svårare än att lägga till en till router :)

[länk]
Det hade ju varit klockrent. Får undersöka det! Tack!
 
A
Q Qaniel skrev:
Nu har jag aldrig gjort det men enligt den här sidan så kan du koppla ihop flera basestations

[länk]

om du vill ha allt i samma när så verkar det inte vara svårare än att lägga till en till router :)

[länk]
det var ju precis det jag skrev. Har massor av Google wifi som är trådande och även mellan byggnader med unify bridge.
Idag ångrar jag att jag köpte Google och inte unify
 
Johan1975z skrev:
det var ju precis det jag skrev. Har massor av Google wifi som är trådande och även mellan byggnader med unify bridge.
Idag ångrar jag att jag köpte Google och inte unify
Men är det dem senaste Google Nest du har trådade? Jag har dem gamla Google Wifi (https://store.google.com/product/go...T13yLx6zJBk5hoCf7QQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&hl=da) och som jag förstått kan man bara ha en trådad, den som agerar router?
 
Gamla Google Wi-Fi kunde du köra trådat backhaul med, däremot ska du undvika att ha en router där men en switch går bra. Första då som agerar router kopplar du vidare till en switch och sedan ett stjärnnät med så många APs som nu behövs
 
Kompletterar inlägget #9 ovan med en bild.
Handritat nätverksdiagram som visar anslutning av Google Wifi som huvudenhet och accesspunkt med switch.
På googlespråk kallas deras Mesh Accesspunkt för Point. Google Wi-Fi har två RJ45 portar som, då ”pucken” agerar point, blir två switchade portar. Dessa går att använda fritt, tex dra vidare en kabel till nästa point eller en laptop etc.

Det finns en bra Google wifi/nest supportsida som listar giltiga konfigurationer och även hur man INTE skall göra!
(Kopplar man in switchen fel eller använder en annan router med switch kan det tex bli omöjligt att konfigurera Google Wi-Fi pucken som point utan den blir då router, vilket iofs fungerar, men då blir det inget Mesh och nätverket fungerar inte så bra).
https://support.google.com/googlenest/answer/7215624
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
Tack för alla svar allihop! Känns som att jag inte har ett problem trots allt:)
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.