F
Jag känner mig som en idiot. Grannen ska bygga hus, garaget kommer hamna 1,5 m från mitt garage/tomtgräns och deras hus hamnar 3,5 m från tomtgränsen. Han var hit och flashade förbi med några fina husritningar, sedan skulle jag säga bu eller bä. Jag kände ganska stor press att skriva på och tänkte att det var väl inte så jättenära egentligen -tills jag tänkte efter nu efteråt!
3,5 m tror jag inte kommer störa mig, däremot känns 1,5 m mellan garagen väldigt nära!

hur är det med brandsäkerhet när byggnaderna står med endast 1,5 m mellanrum? Kan jag ångra det jag skrev på när han besökte mig här hemma? De hade inte sökt bygglov än sa han, det skulle de göra när de hade talat med mig som granne.
 
Så du har ett garage i gräns men du vill inte godkänna att granben bygger nära gräns?

Jag gissar att grannen måste bygga med högre brandsäkerhetskrav om ditt garage är nära.
 
  • Gilla
Jonobe och 4 till
  • Laddar…
Brandsäkerheten ordnar sig.

processen är att om någon vill bygga i strid med detaljplanen (liten avvikelse). Så görs först ett grannehörande, innan bygglovet behandlas. Normalt sett så skickas detta ut från bygglovsmyndigheten till grannarna. Här har grannen gjort detta själv, med tveksam giltighet. Grannehörande är bara en insamling av synpunkter. Livet kan beviljas även om grannarna protesterar, det kan avslås även om grannarna gillar förslaget.

Sedan fattas beslut, du kommer att få ut en kopia av beslutet. Och du kan överklaga beslutet, även om du vid grannehörandet inte hade några synpunkter.

Om bygget är ett btygglivsfritg attefallshus (Max 30 kvm) gäller andra regler rett sådant får placeras nära gränsen bara om grannen godkänner vi
 
  • Gilla
Fwheel
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Så du har ett garage i gräns men du vill inte godkänna att granben bygger nära gräns?
.
ja, mitt garage byggdes vid tomtgränsen för över 50 år sedan av förrförrförra ägaren. Det står där det står, precis som grannen på andra sidan oss som har sitt garage precis på tomtgränsen. Inget konstigt, många byggdes på det sättet då.. Vårt hus står 5m från deras garage. 1,5 m däremot känns väldigt nära.
 
F
H hempularen skrev:
Brandsäkerheten ordnar sig.

processen är att om någon vill bygga i strid med detaljplanen (liten avvikelse). Så görs först ett grannehörande, innan bygglovet behandlas. Normalt sett så skickas detta ut från bygglovsmyndigheten till grannarna. Här har grannen gjort detta själv, med tveksam giltighet. Grannehörande är bara en insamling av synpunkter. Livet kan beviljas även om grannarna protesterar, det kan avslås även om grannarna gillar förslaget.

Sedan fattas beslut, du kommer att få ut en kopia av beslutet. Och du kan överklaga beslutet, även om du vid grannehörandet inte hade några synpunkter.

Om bygget är ett btygglivsfritg attefallshus (Max 30 kvm) gäller andra regler rett sådant får placeras nära gränsen bara om grannen godkänner vi
Tack för svar.
Det är en villa på 120 kvm som ska byggas 3,5 m från vår tomtgräns, garaget skulle vara ett enkelgarage men där ser planen nu ut att ha ändrats till ett garage med carport och förråd. Hur de ska få plats med det på den smala tomten vet jag inte men det blir nog bra i slutänden.
Grannen ska bygga det för att sälja, det berättade de inte när de var här dock, då gav han sken av att de ville flytta tillbaka till området.

huvudsaken att det inte utgör någon förhöjd risk med brandsäkerhet, så jag är lugnare nu. (y)
 
Hemmakatten
Jag skulle skriva till byggnadsnämnden och påpeka att du inte går med på grannens byggande så nära gränsen. Oavsett om du tidigare skrivit på ett tvivelaktigt papper.

Grannen vill förstås bara bygga, och sedan sälja med så hög vinst som möjligt och gör vad som helst inom lagens råmärken för att få ett så värdefullt hus som möjligt.
 
  • Gilla
Fwheel och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag skulle skriva till byggnadsnämnden och påpeka att du inte går med på grannens byggande så nära gränsen. Oavsett om du tidigare skrivit på ett tvivelaktigt papper.

Grannen vill förstås bara bygga, och sedan sälja med så hög vinst som möjligt och gör vad som helst inom lagens råmärken för att få ett så värdefullt hus som möjligt.
Så du känner till mer om grannen än vad TS har berättat?
 
S Strontus skrev:
Så du känner till mer om grannen än vad TS har berättat
Mja, vi känner väl till en del allihopa?
F Fwheel skrev:
Grannen ska bygga det för att sälja, det berättade de inte när de var här dock, då gav han sken av att de ville flytta tillbaka till området.
Inget fel i det, men prioriteringar kan bli lite annorlunda.
 
  • Gilla
Fwheel
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, vi känner väl till en del allihopa?

Inget fel i det, men prioriteringar kan bli lite annorlunda.
Jo, att han ska bygga för att sälja, men att han "gör vad som helst inom lagens råmärken".
 
Hemmakatten
En person eller ett företag som spekulationsbygger vill naturligtvis ha en så stor vinst som möjligt (även jag). Mitt ordval var kanske lite olyckligt men innebörden densamma, dvs att en byggherre följer lagen. Om inte, kan det ta mer eller mindre längre tid innan man kan sälja.
 
Hus 3.5m från tomtgränsen låter lite lite, 4-4.5 brukar väl vara praxis? Garage i vårt område brukar dock vara 1m eller mindre från tomtgräns och det verkar vara det normala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.