Hej,
jag är en vanlig amatör som ibland behöver en bit plåt, en balk eller annat metallmaterial.
Var köper man detta? Jag kan inte se att de vanliga byggvaruhusen har detta.
Mvh
Anders
 
O oaedlund skrev:
jag är en vanlig amatör som ibland behöver en bit plåt, en balk eller annat metallmaterial.
Var köper man detta? Jag kan inte se att de vanliga byggvaruhusen har detta.
Byggvaruhusen har ett fåtal profiler, framförallt finns fyrkantsrör, u-rör och tunnare plåtar. Biltema kan också ha vissa.

Vill man ha bättre sortiment finns Bromma Stål och Telge Stålcenter, jag har dock inte handlat där själv.

Jag känner inte till något likt sendcutsend.com som finns i USA. (Dvs skicka en DXF eller liknande, speca. material, och få det skuret och skickat snabbt.) Hade varit himla trevligt om det fanns.
 
Jag brukar köpa av skrothandlare. Om de märker att man är seriös och försiktig brukar man få gå och leta i högarna på skroten och så betalar man enligt något kilopris.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag håller med @heimlaga

Det mesta går att hitta hos din lokala skrothandlare om du vill betala en slant för det. Jag har aldrig haft problem med det scenariot, men jag är "kändis" hos lokala skrothandlaren också...
 
En liten trådkapning:
Jag ser ofta tips om att man skall hitta saker på skroten i olika sammanhang.

En fråga kring det. Är detta något som främst gäller landsbygden? Jag har vid ett par tillfällen försökt hitta en skrot som låter privatpersoner köpa av dem min inte hittat en sådan skrot. Detta i Göteborg.
Dvs de säljer inte alls till mig. Än mindre låta mig leta i högarna.

Möjligen har jag bara inte hittat rätt ställe.
 
Düsseldorff
N Nizztos skrev:
En liten trådkapning:
Jag ser ofta tips om att man skall hitta saker på skroten i olika sammanhang.

En fråga kring det. Är detta något som främst gäller landsbygden? Jag har vid ett par tillfällen försökt hitta en skrot som låter privatpersoner köpa av dem min inte hittat en sådan skrot. Detta i Göteborg.
Dvs de säljer inte alls till mig. Än mindre låta mig leta i högarna.

Möjligen har jag bara inte hittat rätt ställe.
Ja, det är en landsbygdsgrej.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Har funkat i Malmö för något år sedan.
Metall teknik. Men de är väl i konkurs har jag för mig. Det var de redan när jag köpte sist, så det hindrade inte dem iofs.
 
Borlänge har eller har haft minst 3 skrotar där en aldrig släppt in en privatperson varken för att köpa eller sälja skrot. Men de andra har gått att göra affär med.
Men sen många år har byggt upp ett förråd med järn när man kommit över och har inte behövt köpa.
Förvånades en gång i Falun när jag besökte en metallskrot och ville köpa fälgar.
Nä de sålde inget till privatpersoner.
Men du har ju en hel container med plåtfälgar och du får ju knappt 10 spänn från smältverket för de där. Får inte jag ge 200kr då? Nä!
Men de finns som sagt några vettiga skrotar om man letar lite.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Byggvaruhusen har ett fåtal profiler, framförallt finns fyrkantsrör, u-rör och tunnare plåtar. Biltema kan också ha vissa.

Vill man ha bättre sortiment finns Bromma Stål och Telge Stålcenter, jag har dock inte handlat där själv.

Jag känner inte till något likt sendcutsend.com som finns i USA. (Dvs skicka en DXF eller liknande, speca. material, och få det skuret och skickat snabbt.) Hade varit himla trevligt om det fanns.
Jag sitter och jobbar med DXF/STP dagligen, så är det nåt du skulle behöva så kan vi säkert lösa det:D
 
  • Älska
Svante Svenson
  • Laddar…
Jag brukar handla av Handelstål. I Gävle har dom dessutom en skrot på samma tomt där man kan sälja det som blev över och gå runt och leta nya prylar till bra-å-ha-högen.
 
Plåtslageri har plåt
Bygghandlare kan ha profiler

Skulle ha en bit rostfri hålplåt, sökte på Facebook och hittade en firma, tog kontakt och han klippte / skar till det jag ville ha och skickade.

I Mora finns MCM som vattenskär, dom har skurit både klinker och bänksskivor i sten åt mig
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag håller med @heimlaga

Det mesta går att hitta hos din lokala skrothandlare om du vill betala en slant för det. Jag har aldrig haft problem med det scenariot, men jag är "kändis" hos lokala skrothandlaren också...
Har du någon/några skrotar att rekommendera?
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Bara i Österbotten

Pihlgrens i Pjelax, Närpes
Romuliike Teriäshaka i Vasa
Jakobstads Bilskrot
Kronoby Skrot (Jan-Erik Hagnäs)

Sedan finns det en på Inderfjärden i Korsnäs som gärna säljer och så finns det en i Övermark och så finns ju den legendariska skroten i Noormarkku dit hemmapulare brukar ordna gruppresor.
 
Universitet och högskolor med tekniska utbildningar brukar ha både egna verkstäder och studentverkstäder som inte brukar vara omöjliga om man frågar efter något specifikt.. I större städer brukar det också finnas verkstadsföreningar. På mindre orter hos små metallindustrierbrukar det också gå bra om man frågar efter något specifikt..
I Lund finns Råby svets och smide, maskinsektionen på LTH och föreningen Lunds Öppna Verkstad
 
Är det kortare bitar köper jag från maskindelen.se
Hela längder genom en kompis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.