Hej! Jag har en fundering. Vi fick offert på en nibe vvm320 i våras och tackade ja. Jag har ställt tusen frågor till rörmokaren och vi kände att vvm320 var ett bra val. Nu var dom här igår och satte in den, dock inväntar vi elektrikern idag så att den kommer igång. MEN, insåg idag när jag skulle läsa medföljande manual att dom har satt in en vvm310 istället! Detta har vi inte fått någon info om och funderar därför på hur vi gör i detta läget? Som jag förstår det är vvm310 både dyrare och har sämre kapacitet för varmvatten (tappvatten) och det vill vi ju inte ha! Får dom ändra efter en offert hur dom vill? Och kan dom kräva att vi betalar mer (ca 8-10 000 om jag förstår det rätt) än de skrivit i offerten för en vvm320? Vill gärna ha lite på fötterna när jag pratar med rörmokaren idag så hoppas att någon här har koll!
 
  • Gilla
RSn
  • Laddar…
Har du en offert så har du väl ett pris?

Påpeka att de satt in fel pryl och kräv att de sätter in rätt eller sänk priset ordentligt för att den har sämre egenskaper. De får väl argumentera för motsatsen annars.
Betala inget förens du är nöjd!
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Om du har offerten kvar så är det ju inga problem, hänvisa bara till den. Självklart är det offerten som gäller, det är ju den du tackat ja till.
Troligtvis ett misstag från deras sida, medvetet eller omedvetet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Den stora skillnaden som jag kan se mellan 310 och 320 är att 320 har inbyggt expansionskärl och lite andra saker inbyggda som man annars har externt.

310 har även större elpatron 12 kW istället för 9 kw.
310 ger även 30 liter mer varmvatten än 320.

Sättet som varmvatten tillverkas på är även olika mellan de båda.
320 har beredare och 310 har en slinga inuti pannan.

Kan tyvärr inte svara på vilket som är bäst.

Men annars är de nog rätt lika.

Vad säger rörmokaren när du frågar varför de bytt pump?
De har säkert en jättebra anledning.
 
B
E EyEr0n skrev:
Den stora skillnaden som jag kan se mellan 310 och 320 är att 320 har inbyggt expansionskärl och lite andra saker inbyggda som man annars har externt.

310 har även större elpatron 12 kW istället för 9 kw.
310 ger även 30 liter mer varmvatten än 320.

Sättet som varmvatten tillverkas på är även olika mellan de båda.
320 har beredare och 310 har en slinga inuti pannan.

Kan tyvärr inte svara på vilket som är bäst.

Men annars är de nog rätt lika.

Vad säger rörmokaren när du frågar varför de bytt pump?
De har säkert en jättebra anledning.

behöll du 310 ? den låter ju betydligt bättre...
 
B Boan skrev:
behöll du 310 ? den låter ju betydligt bättre...
Firman som satte in den fick inte ordning på systemet här med 310an (den krävde mer el och de ville inte säkra upp) och kom fram till att de skulle riva ut den och sätta in 320 istället. Men fick såklart ändå säkra upp så med facit i hand kunde de låtit 310 sitta kvar. Hann inte framföra mina funderingar innan de bytte. En väldig oreda och jag anlitar inte den firman igen… MEN, jag är väldigt nöjd med 320 måste jag säga. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.