Hej,

Kommer installera en luft/luft värmepump i sovrummet. Dessvärre lär det nog bli lite svårt med rördragningen pga att grannens garagetak är precis under mitt fönster, och det är plåttak vilket man kanske inte vill stå på.

Idén var iallafall att det skulle se ut som på bilden.

Ovanför mitt tak är vinden, men det är väldigt trångt och jag är osäker på om det går att dra rören på det sättet.
Men lite tips skulle uppskattas, och säg gärna till om fler bilder skulle behövas!
 
  • Hus med rördragning markerad i gult för luftvärmepump, bil framför garage, plåttak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Du kan väl montera pumpen på husgaveln med Jirva-konsoler? :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du kan väl montera pumpen på husgaveln med Jirva-konsoler? :)
Hej,

Lite osäker om jag är med på vad du menar?
Menar du själva utedelen ska vara monterad på husgaveln? :)
 
richardtenggren
P Pieshak skrev:
Hej,

Lite osäker om jag är med på vad du menar?
Menar du själva utedelen ska vara monterad på husgaveln? :)
Tänkte så här;
 
  • Ett hus och garage med markerade områden för tänkt renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tänkte så här;
Det var bra förslag!

Pratade dock precis med grannen, och han hade inga problem med hur jag hade tänkt det.
Det ska gå att stå på taket enligt honom :)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Den ska bara användas för kyla antar jag med den placeringen vid grannens garageuppfart ?
 
C Comfort Thomas skrev:
Den ska bara användas för kyla antar jag med den placeringen vid grannens garageuppfart ?
Ja precis det är främst kyla.
 
Bör nog bara vara kyla då det vid värmedrift när den avfrostar avger en massa vatten som hamnar på grannens uppfart och han får skridskobana när det är minusgrader ute.
 
richardtenggren
C Comfort Thomas skrev:
Bör nog bara vara kyla då det vid värmedrift när den avfrostar avger en massa vatten som hamnar på grannens uppfart och han får skridskobana när det är minusgrader ute.
Går väl att leda till dagvattnet annars?
Vi hade vattnet från vår LLVP in till brunnen i pannrummet.
 
Vid en hel del minusgrader behövs då värmekabel i slangen då det ser ut att vara en bra bit till avlopp så det inte fryser i slangen.
Kan även behövas ett tråg med värmekabel under utedel beroende på hur botten är utformad med ett eller massor med hel eller kanske helt öppet.
 
Vi får se vad installatören säger, det är som sagt främst för kyla. Aldrig haft problem under vintern snarare tvärtom, tycker det skönt med kyla :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.