F fsn skrev:
Då kanske du samtidigt bara kan göra klart för alla byggnadsnämnder som inte lämnar ut slutbesked om det saknas staket på en hög altan?

Var tycker du gränsen går, balkongen på våning 9 skulle kännas mycket bättre utan räcke. Det kan väl inte vara nåt problem?

Fy fan vad dumt, har du läst lagarna eller är det fri tolkning? Ungefär som att köra för fort är bara olagligt om man krockar.
F fsn skrev:
Då kanske du samtidigt bara kan göra klart för alla byggnadsnämnder som inte lämnar ut slutbesked om det saknas staket på en hög altan?

Var tycker du gränsen går, balkongen på våning 9 skulle kännas mycket bättre utan räcke. Det kan väl inte vara nåt problem?

Fy fan vad dumt, har du läst lagarna eller är det fri tolkning? Ungefär som att köra för fort är bara olagligt om man krockar.
Problemet här är ju att vi pratar om olika saker. Givetvis måste du ha ett räcke om du ska få bygglov osv. Det har jag aldrig sagt något om.

Det finns kan finnas massor av farliga saker på en fastighet, i t.ex. gamla lador kan det finnas farliga trappor och 3 meter höga avsatser utan fallskydd. Det är inte olagligt att ha en sådan lada, och ägaren är inte automatiskt ansvarig om det sker en olycka.
 
S skamper skrev:
Att ha en oskyddad pool eller altan utan räcke är inte olagligt, men jävligt dumt och en onödig risk.
Hur menar du att det inte är olagligt? Det är ett brott mot ordningslagen att inte ha en skyddad pool.
 
  • Gilla
Tågvirke och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Och du tar fullt ansvar för "allihop", eller, de som inte bor hos dig är inte ditt ansvar?
Varför skulle de vara det?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför skulle de vara det?
Så som förälder så har man bara ansvar för de(små) barn som bor hemma?
Då är det ju inte konstigt att en del får problem med missade fadersförebilder. Eller, det kanske är förebilder som det är bra att de inte har...
 
Biffkrull Biffkrull skrev:
Enligt vad jag erfarit (jag känner någon som jobbar alldeles bredvid) så ska poolen ha varit täckt, men på ett sätt som iallafall jag skulle tycka vara otilräckligt.
Barnet har tyligen krupit in under 'presenningen' som täckte pooel och på så sätt hamnat i vattnet. Med det förstår man att 4-åringen inte upptäcktes ens från luften.

skuld eller inte skuld någonstans, väldigt tragiskt är det..
Hmmmm, det vore intressant att veta mer exakt.
 
U
Biffkrull Biffkrull skrev:
Enligt vad jag erfarit (jag känner någon som jobbar alldeles bredvid) så ska poolen ha varit täckt, men på ett sätt som iallafall jag skulle tycka vara otilräckligt.
Barnet har tyligen krupit in under 'presenningen' som täckte pooel och på så sätt hamnat i vattnet. Med det förstår man att 4-åringen inte upptäcktes ens från luften.

skuld eller inte skuld någonstans, väldigt tragiskt är det..
konstigt, med tanke på att de två grannar i direkt anslutning till dagiset som har pool, har skjutbart pooltak…
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Hög tid att utrusta alla dagisbarn med en gps-grunka runt handleden och införa obligatoriska geo-fence system på alla dagisverksamheter. Enda sättet att förhindra dylikt elände i framtiden, omedelbart alarm om ungarna rör sig utanför tillåtet område inkl positionering var de befinner sig.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Faktum är att man inte får låsa in 4åringar heller.
 
En tragisk olycka...dom händer ju tyvärr.
Finns inga 100% iga skydd mot ngt sådant.

När våra barn gick på dagis hade dom inte ens ett staket, det gick ändå bra (dom har inte ngt staket där nu heller - passerar där dagligen)...barnen fick lära sig tidigt var gränserna gick...kanske det hände att några drog iväg in i skogen vid ngt tillfälle, men det var inga incidenter iaf
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Är rätt förvånad över domen. Drev förskola för några år sedan och är väl insatt i vilket ansvar man har för barns säkerhet. Förutom att rätta till brister i vardagen ska man årligen göra en barnskyddsrond där man går igenom brister och lägger upp handlingsplan för att sätta in åtgärder. Hade även budgetansvar så har en väldigt god uppfattning om de ekonomiska ramarna.

Som föredetta huvudman förstår jag inte hur man kan negliera en sådan brist i ett bostadsområde med bilar och pooler och andra risker.

Klart att det inte finns 100% säkra system, men det är huvudmannens ansvar att se till att de blir så låga som möjligt inom budget och ett tillräckligt högt staket är inte dyrt om man jämför med personalkostnaderna.

Det går kanske att lära 95% av 4åringar att hålla sig innanför mer symboliska gränser men som huvudman har du även ansvar för de övriga 5%. Om du inte kan det får du inte bedriva förskola längre.

Ska bli spännande och se om det blir en överklagan.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
F
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
En tragisk olycka...dom händer ju tyvärr.
Finns inga 100% iga skydd mot ngt sådant.

När våra barn gick på dagis hade dom inte ens ett staket, det gick ändå bra (dom har inte ngt staket där nu heller - passerar där dagligen)...barnen fick lära sig tidigt var gränserna gick...kanske det hände att några drog iväg in i skogen vid ngt tillfälle, men det var inga incidenter iaf
Samma här, var bara 20 år sedan och det fanns inget sådant. Nu har de dock utrustat med massa staket och grindar. :D
 
det riktig konstiga här är att man kan ha en förskola utan ett riktigt staket runt om. Givet storleken på barngrupperna är det omöjligt att följa varenda liten terrorist 100% av tiden.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
det riktig konstiga här är att man kan ha en förskola utan ett riktigt staket runt om. Givet storleken på barngrupperna är det omöjligt att följa varenda liten terrorist 100% av tiden.
Kanske...men det är också lite av ett samhällssymptom att allt skall vara 99.999% säkert.

Jag såg en inslag från Japansk tv, iofs för kanske 10 år sen...där skickade familjen sin 3-åring att handla, med sin 2-åriga lillebror i släptåg, med färja över till fastlandet. (Edit: Tydligen heter den Tsuiseki, eller internationellt "old enough")

I den so dom iofs att det inte alltid var så att 3-åringen kom tillbaka med allt som skulle handlas, men iaf det mesta :)
Nu behöver man ju inte ta det till extremerna, men dom hade ju identifierat att just denna 4-åring var lite "speciell", så kanske att staketen inte var problemet utan att detta barn inte fick de extra resurser som behövdes ?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ja, vi har blivit lite väl extrema i vårt säkerhets jagande.
 
  • Älska
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.