Stefan.P Stefan.P skrev:
Bara som info, imorgon har det gått fem veckor sedan ansökan skickades in, jag mailbombar supporten och har även fått svar av EON:s nätgrupp men ingen som helst framgång, bara standardsvar... Tänker fortsätta skicka mina frågor. Bad senast om kontakt med någon ansvarig etc etc, allt för att eskalera.

Solceller är ju ingen nyhet och man hade ju kunnat räkna ut med väl vald kroppsdel att antalen solcellsinstallationer skulle öka med tanke på senaste årens prisökningar på el!

*EDIT*

Senaste svaret från Eon:

Hej!

Tack för ditt mejl.

Vi kan dessvärre inte göra något åt handläggningstiden oavsett vem du väljer att kontakta. Så här ser det ut för samtliga kunder som skickar in en föranmälan och det är inte rättvist att låta någon "gå vidare i kön". Alla ärenden tas i tur ordning.

Vi kommer inte att svara mera gällande handläggningstid då den inte kommer att ändras.

Tack för din förståelse.


Suck och åter suck.. Fattar såklart att jag inte kan gå före i kön men då får de fixa det, vad är planen liksom? Ska tio veckor vara acceptabel handläggningstid?? Tycker inte jag iallafall...
Det har aldrig slagit dig att nätägarna förlorar pengar om de byter din elmätare snabbt
 
Stefan.P,
Det är inte du som i kraft av privatperson som ska kontakta elnätsbolaget EON, utan din elektriker som lämnat in föranmälan. Elnätsbolagets kontaktperson är inte den privata fastighetsägaren, utan just elektrikern som lämnat in föranmälan om inkoppling av din växelriktare.

Har du din fastighet ensligt ute på landet och långt till transformatorstation, kan det hända att EON måste titta litet närmare på det hela. Men återigen säg till din elektriker som lämnat in föranmälan till EON att han kontaktar(ringer) sin kontaktperson på EON elnät och hör hur långt de kommit med föranmälan! EON elnät kanske inte ens fått någon föranmälan. Har du skrivit under på en föranmälan, är 2 eller 3 sidor?
EON kan neka dig att koppla in en växelriktare för elproduktion. Skulle din växelriktare t.ex. innebära att EON måste investera en miljon kronor i sitt elnät, är det billigare för dem att istället neka dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Stefan.P Stefan.P skrev:
Korrekt, det spelar ingen roll om man följer lagar etc. Men det spelar roll om man tycker att en sån här väntetid är helt uppåt väggarna! Regelverket känns förlegat och inte i tiden, som vanligt med stora bolag.

Och mitt "tjat"?? Tycker du få att man bara ska rätta in sig i ledet, vänta och vänta. Kommer något någonsin att hända då? Eller kommer EON fortsättningsvis säga, nä, vi har inga missnöjda kunder, ingen säger något så det är såklart ingen är missnöjd, perfekt :thinking:
:rofl:Var glad om du kan börja producera el till nästa sommar
 
Stefan.P Stefan.P skrev:
Korrekt, det spelar ingen roll om man följer lagar etc. Men det spelar roll om man tycker att en sån här väntetid är helt uppåt väggarna! Regelverket känns förlegat och inte i tiden, som vanligt med stora bolag.

Och mitt "tjat"?? Tycker du få att man bara ska rätta in sig i ledet, vänta och vänta. Kommer något någonsin att hända då? Eller kommer EON fortsättningsvis säga, nä, vi har inga missnöjda kunder, ingen säger något så det är såklart ingen är missnöjd, perfekt :thinking:
Tja, det funkar för andra att ha lite framförhållning och vänta. Visst kan de bemanna upp på alla positioner så det finns tillgängliga nät ingenjörer, handläggare och tekniker som bara står och väntar på att ditt ärende skall komma. Vem tror du får betala kostnaden för det?

Skulle säga att det är fullt rimligt med 8-12v handläggning när det är ett antal avdelningar inblandade. Se bara på bygglov som måste utredas, tar också 8-12v.
 
GK100 GK100 skrev:
Det är nästan lite ledsamt att läsa ditt gnäll. Jag blir osäker på var du ligger i ett normalt planerande och hanterande av ett sånt jobb både i din och Eons del. Varför började du inte i tid med att anmäla och undersöka hur det låg till i ditt område?
Otroligt tråkig första mening där...

Jag tycker att det är rimligt med två-tre veckor på att få ett svar på installation, på sin höjd fyra.
Det jag ifrågasätter är minst 5 veckor. 5 veckor och vad? Det spelar ju ingen roll när jag ansöker om ett godkännande för installation är "minst 5 veckor", det kan ju betyda att svaret kommer om 20 veckor, 30 veckor eller vad???
Eller tycker du att jag ska ha någon allmän kunskap om att det tar 7 veckor att få ett godkännande.

Och svar på en annan fråga, klart bolagen förlorar pengar, mittt byte ligger ju inte i deras planer men senast jag kollade äe jag deras kund, har behov av detta etc etc.

Ni som svarat, tycker ni på riktigt att elbolagen gör ett bra jobb eller?? Jobbar ni på EON??
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
För att vända lite på steken kan jag berätta lite om hur det gick till när jag installerade solpaneler.

Först bestämde jag vilken växelriktare och storlek jag ville använda. Kontrollerade tillgängligheten. Ok 2 dagars lev tid. Nästa steg iväg med föranmälan tillsammans med ALP blanketten. Det var på Tisdagen.
På Torsdagen fick jag in installationsmedgivandet. Oj vad snabbt !

Vid Fredag lunch ringde montören från Energibolaget och undrade om det var okej att bryta nu? Ingen var hemma så han ville bara kolla först.

Dvs mätaren var bytt redan innan jag hunnit beställa hem utrustningen. !

Ja så gick det till hos mig. Helt övertygad om att nyckeln här är att i min kommun finns det ett lokalt litet energibolag med korta beslutsvägar och motiverad personal.

Många här vill ha kvar det så, inte att bolaget köps upp av en sorglig drake. I den kommunen jag arbetar så blev det just så, resultatet avskräcker.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Väntetiderna just nu ligger på 4-6 veckor tills anmälan hanteras, sen kan det ta längre tid om det krävs djupare analyser samt ev. Åtgärder i elnätet.

det har varit en enorm tillväxt sedan i höstas och det har hitintills detta år kommit in fler anmälningar kring installation av solceller. Man gör flera åtgärder för att minska hanteringstiden men det tar tid både med rekrytering samt systemutveckling. Alla som jobbar med att hantera anmälningar har jobbat stenhårt hela våren för att kunder inte ska behöva vänta allt för länge.
 
De två sista svaren, Tack Får hoppas det kommer ett medgivande till veckan då, så solcellerna kan monteras i vart fall.
 
Här i syd var det segt redan i höstas.Accepterade offert 20/10. Installatören hörde av sig en bit in i november om att det verkar bli brist på hårdvara så jag tog risken och lät dem beställa allt innan klartecken från nätbolaget. Allt anlände någon vecka senare hem till mig. En månad senare kom klartecken men installatören hade ett jobb före mitt så installationen kom igång 9/1 och var klar en vecka senare. Därefter dröjde det till 14/2 innan mätaren byttes och jag kunde dra igång anläggningen och skänka bort lite el innan elhandelsavtalet trädde i kraft 1/3.

Jag anade att det skulle bli strul på solcellmarknaden, jag hade inte planerat att installera förrän framåt hösten i år. Så jag hade lite flyt precis som med värmepumpen installerad i februari förra året alldeles innan prylarna tog slut i lager.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Här i syd var det segt redan i höstas.Accepterade offert 20/10. Installatören hörde av sig en bit in i november om att det verkar bli brist på hårdvara så jag tog risken och lät dem beställa allt innan klartecken från nätbolaget. Allt anlände någon vecka senare hem till mig. En månad senare kom klartecken men installatören hade ett jobb före mitt så installationen kom igång 9/1 och var klar en vecka senare. Därefter dröjde det till 14/2 innan mätaren byttes och jag kunde dra igång anläggningen och skänka bort lite el innan elhandelsavtalet trädde i kraft 1/3.

Jag anade att det skulle bli strul på solcellmarknaden, jag hade inte planerat att installera förrän framåt hösten i år. Så jag hade lite flyt precis som med värmepumpen installerad i februari förra året alldeles innan prylarna tog slut i lager.
Ja när jag tittar på inköpspriser lite i backspegeln så verkar sent i höstas eller tidigt på detta år som i mitt fall vara det som gav mest kwp för en given summa pengar. Ibland så ska man ha lite tur:cool:.

Att sedan de firmor dom sysslar med detta på heltid verkar ha passat på och ökat sina marginaler är ju solklart. Inköpspriset på hårdvara verkar ha gått upp ca 15% sedan oktober 2021 men priset på nyckelfärdiga anläggning tycker jag mig se har ökat 30-50 %. Hoppas de pengarna kommer de grabbar och tjejer som klänger runt på taket tillgodo till stor del, men så är det ju förstås inte. Aktieägare och andra som inte klänger runt har ju i vanlig ordning roffat åt sig.
Men så är det
 
E Elajomannen skrev:
Ja när jag tittar på inköpspriser lite i backspegeln så verkar sent i höstas eller tidigt på detta år som i mitt fall vara det som gav mest kwp för en given summa pengar. Ibland så ska man ha lite tur:cool:.

Att sedan de firmor dom sysslar med detta på heltid verkar ha passat på och ökat sina marginaler är ju solklart. Inköpspriset på hårdvara verkar ha gått upp ca 15% sedan oktober 2021 men priset på nyckelfärdiga anläggning tycker jag mig se har ökat 30-50 %. Hoppas de pengarna kommer de grabbar och tjejer som klänger runt på taket tillgodo till stor del, men så är det ju förstås inte. Aktieägare och andra som inte klänger runt har ju i vanlig ordning roffat åt sig.
Men så är det
Nej, bara montagematerial och kablar har gått upp 40 resp 20% i år, växelriktare runt 20 och batterier 30. Paneler runt 20. Värst är frakter som i vissa perioder legat på +200%.
 
R Robert-san01 skrev:
Nej, bara montagematerial och kablar har gått upp 40 resp 20% i år, växelriktare runt 20 och batterier 30. Paneler runt 20. Värst är frakter som i vissa perioder legat på +200%.
NEJ. Då har du inte rätt leverantör. Trevlig mudsomnar
 
E Elajomannen skrev:
NEJ. Då har du inte rätt leverantör. Trevlig mudsomnar
Jobbar hos en av Sveriges största grossister på solelmaterial...
 
A Arnodt skrev:
stefan.P,

Jag tror inte det är EON som byter elmätare hos EONs elnätskunder, utan något annat företag, nämligen ONE.
Jag har själv sett när de kom för att byta elmätare hos EON-kund. Det stod ONE på deras firmabil. Men ONE kanske inte är verksamt i hela landet där EON har kunder?
Så kontaktar du EON så kontaktar du ju inte företaget som byter elmätarna hos EONs elnätskunder.

Är allt klar med solcellsanläggningen då, allt installerat och provkörts?

Har du själv i kraft av privatperson skickat in färdiganmälan för solcellsanläggningen till EON? Det ska väl en elfirman göra, inte solcellsanläggningsägaren?

Du kanske har missförstått hur det fungerar med byråkratin med solceller?
1. Först föranmäler elfirman till elnätsbolaget att en solcellsanläggning avses installeras.
2. Först när klartecken har fåtts från elnätsbolaget får solcellsanläggningen monteras.
3. När solcellsanläggnngen har monterats klart, färdiganmäler elfirman den till elnätsbolaget.
4. Nu kommer elnätbolaget ut och byter ut den gamla elmätaren mot en ny.

Man kan räkna med att ju större elnätsbolag desto långsammare går det. Snabbast är kommunala elnätsbolag, som ofta kan komma ut och byta elmätaren en eller ett par dagar efter färdiganmälan har lämnats in.
Nej One-Nordic som vunnit upphandlingen fr Eon har i sin tur kontrakterat ett bemanningsföretag, wikan Personal som skall utföra själva bytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.