Skånepöjk
Hej!

Vi har ett par jättetrevliga grannar men som tyvärr planerar på att sälja inom en snar framtid. Vi har med dem en muntlig överenskommelse om att vi ska få bygga en mindre altan (trädäck) i princip i tomtgräns.
Vi skulle vilja skriva ett "avtal"/papper, på att vi får göra detta, även om om dom kommer sälja i framtiden och de nyinflyttade skulle ha något emot trädäcket.

Hur formulerar man ett sånt här dokument? Hur gör jag? Aldrig gjort något liknande och helt novis när det kommer till juridik.

Vad behövs finnas med i avtalet?
Finns färdiga "mallar/avtal"?
Snälla hjälp oss så det inte blir fel.

Bara för att förtydiga, vi tar hänsyn till grannar och vi respekterar allas åsikter och skulle aldrig bygga något som andra skulle störa sig på. Däremot vill vi göra allt korrekt.
Tusen tack för all hjälp och glad midsommar på er! :)
 
Hur hög kommer altanen/trädäcket att bli?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Skånepöjk
M MetteKson skrev:
Hur hög kommer altanen/trädäcket att bli?
det kommer byggas på en liten bergskulle om man säger så. Säg 1m över grannens tomt om jag ska höfta
 
Claes Sörmland
Frågan ovan gäller att trädäck i sig inte kräver bygglov. Bara om de är så pass höga att de kan betraktas som byggnader (man kan uppehålla sig i utrymmet under dem) eller man bygger plank som en del av konstruktionen som i sig kräver bygglov. Det finns även vissa kortare plank vid huset som är bygglovsbefriade under vissa omständigheter.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
När jag byggde en friggebod 1m från tomtgräns så ritade jag in den på en situationsplan med mått odyl så skrev grannarna på att de godkände direkt på ritningen.
De meddelade även de nya ägarna om det när de flyttade förra året.
 
Claes Sörmland
Skånepöjk Hällvetet skrev:
det kommer byggas på en liten bergskulle om man säger så. Säg 1m över grannens tomt om jag ska höfta
Låter inte som att det kräver bygglov. Planerar du några plank som en del av konstruktionen?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter inte som att det kräver bygglov. Planerar du några plank som en del av konstruktionen?
jag vill helst gardera mig för framtiden om jag skulle vilja bygga plank, altan ”för hög” ovan mark osv. Ja du förstår. Tänk dig att du har en granne som ska flytta och den grannen är en dröm granne och låter dig bygga vad du vill hur nära tomtgräns som möjligt.

jag vill liksom ha ett avtal där det står att jag får bygga min altan med plank direkt i tomtgräns (även om jag kanske aldrig ens kommer göra det), men ta höjd för framtiden om man säger så.
Som sagt, grannarna är viktiga för mig och jag anpassar mig, men vill ändå passa på och få ett så bra avtal som möjligt med mina nuvarande grannar om jag någon gång i framtiden får för mig att bygga vid tomtgränsen.

Med vänlig hälsning,
 
Avtalet du pratar om han ju inget juridiskt värde men det kanske inte är det du är ute efter? Altanen är inte ens bygglovspliktig
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Düsseldorff
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Avtalet du pratar om han ju inget juridiskt värde men det kanske inte är det du är ute efter? Altanen är inte ens bygglovspliktig
Jodå, det kan vara av civilrättsligt värde.
 
S
När vi köpte vårt hus så informerade mäklaren tydligt på visningen att grannen hade för avsikt att bygga i vår tomtgräns, och befintlig ägare hade lämnat godkännande för byggnaden. Det stod även en mindre rad om godkännandet i objektsbeskrivningen, när vi tillträdde. Se till att grannen gör något liknande så godkänner ny granne befintlig grannes godkännande vid köpet så blir det inga konstigheter
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
BirgitS
Skånepöjk Hällvetet skrev:
jag vill helst gardera mig för framtiden om jag skulle vilja bygga plank, altan ”för hög” ovan mark osv. Ja du förstår. Tänk dig att du har en granne som ska flytta och den grannen är en dröm granne och låter dig bygga vad du vill hur nära tomtgräns som möjligt.

jag vill liksom ha ett avtal där det står att jag får bygga min altan med plank direkt i tomtgräns (även om jag kanske aldrig ens kommer göra det), men ta höjd för framtiden om man säger så.
Som sagt, grannarna är viktiga för mig och jag anpassar mig, men vill ändå passa på och få ett så bra avtal som möjligt med mina nuvarande grannar om jag någon gång i framtiden får för mig att bygga vid tomtgränsen.

Med vänlig hälsning,
Om du bygger något som är bygglovspliktigt så är det kommunen som bestämmer om det får byggas och inte din granne.
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Skånepöjk
BirgitS BirgitS skrev:
Om du bygger något som är bygglovspliktigt så är det kommunen som bestämmer om det får byggas och inte din granne.
förstår det. Men ett trädäck i marknivå är det frågan om i detta fall.
 
BirgitS
Skånepöjk Hällvetet skrev:
förstår det. Men ett trädäck i marknivå är det frågan om i detta fall.
Du skrev om att bygga för högt och bygga plank i inlägget jag citerade.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
vill ändå passa på och få ett så bra avtal som möjligt med mina nuvarande grannar om jag någon gång i framtiden får för mig att bygga vid tomtgränsen.
Det kan du inte få. Grannen kan inte med bindande verkan för framtida ägare ge dig rättighet att bygga vad som helst. Det funkar inte så.

Har du ett specifikt bygge planerat kan grannen ge medgivande för icke bygglovspliktiga saker nära gränsen, men då du själv inte vet vad du vill göra eller när så går det inte.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.